امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 34242 |
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰ | ارسال توسط : |
122 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

در فاصله چند روز پس از ترکیدن لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد دوباره این اتفاق برای یک هواپیمای دیگر رخ داد و مسئولان این فرودگاه حاضر به پاسخگویی نشدند.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، تعداد حوادث و سوانح هوایی به ویژه ترکیدن لاستیک هواپیماها به یکی از تکراری ترین سوانح تبدیل شده که اکثر آن در فرودگاه مشهد بوده است. سه شنبه هفته گذشته بوئینگ ۷۳۷ سپهران با ۱۳۰ مسافر از تهران در فروگاه شهید هاشمی نژاد مشهد فرود آمد و در هنگام خزش به سمت پارکینگ با ترکیدگی لاستیک هواپیما مواجه شد و امروز نیز همین اتفاق برای همین شرکت هواپیمایی در همین فرودگاه رخ داد.

البته سانحه هفته گذشته به گفته حسن رضایی فر – رئیس کمیسیون بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری ارتباطی – با باند فرودگاه مشهد نداشته و به دلیل مشکل فنی در والو (منفذ تامین باد) لاستیک هواپیما رخ داده است.

اما این سانحه یعنی ترکیدن لاستیک هواپیما به ویژه در فرودگاه مشهد آنقدر پر تکرار بوده که نمی توان این فرودگاه و مشکل سطوح پروازی آن را نادیده گرفت. فرودگاهی که هنوز پس از مدت ها از افتتاح آن و انجام پروازهای بین المللی موفق به دریافت گواهینامه از سازمان هواپیمایی کشوری نشده است.

حادثه پر تکرار ترکیدگی لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد آنقدر تکرار شد که سازمان هواپیمایی کشوری را مجبور به انتشار گزارشی در این رابطه کرد و دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی توصیه نامه های جداگانه ای خطاب به شرکت های هواپیمایی، شرکت فرودگاه و ناوبری هوایی ایران، فرودگاه مشهد و موسسات تعمیر و نگهداری اعلام کردند. در این گزارش رسما به وجود اشکال در باند فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد اذعان شده است و در این گزارش آمده است که «بازدید باند و کنترل FOD باند روزانه سه مرتبه انجام می‌گرفته که هم اکنون افزایش یافته است. همچنین ارتفاع فرودگاه از سطح دریا بالا بوده و در هوای گرم هواپیماها در آن محدودیت راندمان دارند. خلبانان پروازها به دلیل موانع موجود در آستانه باند ۱۳ و ظرفیت کامل مسافران، بطور معمول تمایل دارند از باند ۱۳ چپ به پرواز در آیند. . تمامی حوادث ترکیدگی چرخ‌ها در باند اصلی (۱۳ چپ/۳۱ راست) به وقوع پیوسته که مورد دقت دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان بوده است. گزارش‌های بررسی حوادث سازمان نشان می‌دهد که کیفیت نقاشی روی باند اصلی مناسب نبوده و علاوه بر تولید FOD، برجستگی‌هایی نیز بوجود آورده که لاستیک چرخ‌های هواپیماها را در وزن و سرعت زیاد دچار مشکل می‌سازد. پس از وقوع سانحه خروج از باند هواپیمای ۸۳MD شرکت هواپیمایی زاگرس در سال ۱۳۹۴ و حادثه ترکیدگی لاستیک هواپیمای ۷۳۷B شرکت هواپیمایی سپهران در سال ۱۴۰۰، توصیه ایمنی برای ارتقای کیفیت سطح باند اصلی فرودگاه مشهد (قدرت ترمزگیری و رنگ‌آمیزی) صادر شده که با توجه به اظهارات مدیران فرودگاهی، به دلیل زمان‌بر بودن و حجم زیاد پروژه، تاکنون موفق به اقدام اصلاحی نشده‌اند.»

پس از انتشار این گزارش سه شنبه هفته گذشته یک لاستیک دیگر ترکید و صبح امروز نیز در پرواز شرکت هواپیمایی سپهران مسافران که از آبادان به مشهد مقدس آمده بودند با حادثه ترکیدن لاستیک هواپیما مواجه شدند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، در ساعت ۵:۱۵ صبح امروز هواپیمای شرکت هواپیمایی سپهران با شماره پرواز  ۴۳۶۷ از مبدا آبادان به مقصد مشهد مقدس با ۱۲۶ مسافر و هفت نفر خدمه پرواز بدون مشکل در فرودگاه مشهد فرود آمده و پس از نشستن روی باند ۳۱ راست و تخلیه باند، کنترلر برج مراقبت پرواز فرودگاه مشهد ضمن دقت به ارابه فرود هواپیما، صدای غیر عادی و دود را به خلبان متذکر شده و خلبان به همین دلیل توقف کرده ‌و پرسنل زمینی متوجه ترکیدگی یک لاستیک چرخ شماره یک شدند.

هیچ صدمه ای به سرنشینان این هواپیما وارد نشده و شرکت هواپیمایی سپهران در حال تعویض چرخ است. همچنین کارگروه ویژه ای برای بررسی موضوع تشکیل شده است.

گفتنی است اخیرا سازمان هواپیمایی کشوری به منظور پیشگیری، چندین توصیه در سه حوزه صنعت هوانوردی صادر کرده ‌و فعالیت هایی از قبیل اصلاح باند فرودگاه مشهد شروع شده است که باید فرصت اجرای کلیه توصیه ها فراهم شود.

با توجه به تکرار بیش از حد این حادثه در فرودگاه مشهد تلاش کردیم تا با مسئولان این فرودگاه صحبت کنیم، اما با وجود پیگیری های مکرر خبرنگار انعکاس روز و به نقل از ایسنا هیچ یک از مسئولان این فرودگاه حاضر به پاسخگویی درباره علت بروز این حوادث و اقدامات لازم برای پیشگیری از آن نشدند.

به نظر می رسد فرودگاه مشهد با توجه به اتفاقات و حوادثی که رخ داده هشداری است برای همه مسئولان هواپیمایی و فرودگاهی کشور تا قبل از بروز سانحه‌ای تلخ و غیر قابل جبران جلوی آن را بگیرند.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top