امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 34240 |
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹ | ارسال توسط : |
149 بازدید
۰
| 4
ارسال به دوستان
پ

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به اتمام فرصت ثبت شناسه کالا و کد رهگیری برای ۵٣ قلم لوازم یدکی از روز ١۵ مرداد، تاکید کرد با این وجود سوداگری با جان و مال مردم در تولید و توزیع لوازم یدکی قاچاق و غیر استاندارد به پایان می‌رسد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، از امروز  (شنبه ١۵ مرداد ماه)  فرصت ثبت شناسه کالا و کد رهگیری برای ۵٣ قلم لوازم یدکی به پایان می رسد و عرضه بدون شناسه لوازم یدکی و قطعات خودرو از این تاریخ ممنوع خواهد بود؛ بر این اساس ثبت «کد نقش» فعالان حوزه لوازم یدکی و قطعات خودرو در سامانه جامع تجارت ضروری است.

 شناسه‌دار کردن لوازم یدکی و قطعات و نظم بخشیدن به بازار تولید، واردات و توزیع آن می‌تواند مانع از تکرار  تجربیات تلخ گذشته شود. به صورت آزمایشی در مرحله اول، طرح شناسنه‌دار کردن کمک‌فنر و باطری خودرو اجرا شد. ۵٣ قلم از اقلام لوازم یدکی و قطعات خودرو نیز از ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ حق توزیع بدون شناسه کالا ندارند و فعالان تولیدی، وارد کننده و توزیع کننده بایستی با ثبت کد نقش خود در سامانه جامع تجارت، ادامه فعالیت دهند؛ در غیر این صورت فعالیت  آن‌ها غیر قانونی خواهد بود و از سوی بازرسان با متخلفان برخورد می شود.

این ۵٣ قلم شامل موارد زیر هستند: 

پایان سوداگری در تولید و توزیع لوازم یدکی قاچاق

عرضه بدون شناسه لوازم یدکی مشمول طرح، مصداق بارز قاچاق است 

 امید قالیباف- سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت- در رابطه با این موضوع (ممنوعیت عرضه بدون شناسه لوازم یدکی و قطعات خودرو) به انعکاس روز و به نقل از ایسنا اعلام کرد: چنانچه بعد از این تاریخ، بازرسان، لوازم یدکی مشمول طرح را بدون شناسه در سطح عرضه مشاهده کنند، طبق قانون، قاچاق محسوب شده و نسبت به جمع‌آوری آن اقدام خواهد شد.

وی افزود: برآورد می شود از ارزش ١٣ میلیارد دلاری بازار لوازم یدکی، ٣٠ درصد کالای قاچاق و تولیدات بی‌کیفیت باشد که به ترتیب سه میلیارد دلار سهم قاچاق و یک میلیارد دلار هم سهم تولید غیر استاندارد است.  

سخنگوی وزارت صمت ضمن تاکید بر اینکه این حجم وسیع از قاچاق و تولید بی‌کیفیت برای کالایی که با جان مردم سر و کار دارد، به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست، تصریح کرد: ساماندهی بازار لوازم یدکی از اولویت‌های وزارت صمت در دولت سیزدهم ساماندهی است که پس از ماه‌ها جلسات هماهنگی با بیش از ١١ دستگاه حاکمیتی و اتحادیه‌ها و تشکل‌های خصوصی، در گام اول، ۵٣ قلم لوازم یدکی که ٨٠ درصد مصرف بازار را شامل می‌شود از ١۵ مرداد الزام به درج شناسه و کد رهگیری دارند. پیش از این، باتری و کمک فنر نیز مشمول درج شناسه کالا و کد رهگیری شده بودند.  

قالیباف خاطرنشان کرد: برای نخستین بار از یک مدل تعاملی_اقناعی برای ساماندهی یکی از پیچیده‌ترین بازارها استفاده شده است و قرار است رسانه ملی، پایش بازار لوازم یدکی را کاملا رصد کند تا علاوه بر رفع نقاط ضعف در اجرا، نتایج آن را نیز به استحضار مردم برساند.  نتیجه این مدل جدید، آن شده که اجماع خوبی میان تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان ایجاد شود تا اجرای طرح را آسان‌تر می‌کند.  

این مقام مسئول در وزارت صمت، لوازم یدکی موجود در بازار را در چهار گروه قاچاق محرز، بدون منشاء، تولید داخل، و واردات، تقسیم‌بندی کرده و گفت: تکلیف کالای قاچاق محرز که طبق قانون مشخص است اما، اگر در شبکه توزیع، کالاهایی وجود دارند که از آن با عنوان”بدون منشاء”  نام می‌بریم، واحد عرضه‌کننده با تایید کمیته فنی اتحادیه ذی‌ربط، یک هفته زمان دارد تا نسبت به اخذ شناسه کالا از طریق سامانه جامع تجارت اقدام کند.

گام دوم ساماندهی بازار لوازم یدکی مشمول ١۵٠ قلم کالاست 

 سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گام دوم ساماندهی بازار لوازم یدکی را شامل ۱۵۰ قلم خوانده که پس از اتمام عملیات اجرایی مرحله اول آغاز خواهد شد، متذکر شد: روی دیگر سکه حذف قاچاق لوازم یدکی دادن بازاری به ارزش چهار میلیارد دلار به قطعه سازان است که باید از این فرصت بخوبی استفاده شود.  در عین حال هدف بزرگ دیگری که ساماندهی بازار لوازم یدکی دنبال می‌کند، بروز شدن استانداردهاست؛ چرا که به دلیل عدم شفافیت در این بازار، گاها استاندارها ۵۰ سال است بروز نشده که این مشکل، علاوه بر اشکال در ایمنی وسایل نقلیه، بر آلودگی هوا نیز موثر است.

 قالیباف پیش‌بینی کرد: بازار لوازم یدکی در سطح عرضه، شاهد یک دگرگونی اساسی خواهد شد و از شکل سنتی کنونی به سمت شیوه‌های نوین و قابل نظارت، نظیر هایپرهای لوازم یدکی یا فروش از طریق شبکه‌های مجازی تغییر خواهد کرد.

۵.٣ میلیون دستگاه خودرو و ٩ میلیون موتورسیکلت در شرایط اسقاط‌اند

وی ضمن اشاره به فرسودگی وسایل نقلیه، گفت: برآورد می‌شود سه میلیون و ۵٠٠ هزار خودرو و بیش از ۹ میلیون موتورسیکلت در شرایط اسقاط قرار دارند که فعلا از آن‌ها استفاده می‌شود؛ پایش بازار لوازم یدکی به این بخش، تا رسیدن به سازوکارهای تشویقی برای اسقاط، کمک خواهد کرد.  

سخنگوی وزارت صمت در پایان با بیان اینکه مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند از طریق سامانه اصالت سنجی، از خرید کالای خود اطمینان حاصل کنند، توصیه کرد: بدون همراهی مصرف‌کنندگان، حذف لوازم یدکی بدون استاندارد و قاچاق ممکن نیست؛ از این‌رو وزارت صمت از همه مصرف‌کنندگان لوازم یدکی درخواست می‌کند از فروشگاه‌های معتبر و لوازم یدکی دارای شناسه خرید خود را انجام دهند.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top