امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 34228 |
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸ | ارسال توسط : |
153 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

روایت است تکیه «آقا سید هاشم» پس از تکیه «دولت»، در دوران قاجار برای عزداری‌های محرم برپا شده؛ تکیه‌ای که پس از حدود یک‌ونیم قرن با وجود تغییراتی در ظاهر هنوز پابرجاست.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، «آقا سید هاشم» نام یکی از تکیه‌های قدیمی تهران در میدان بهارستان است که گفته می‌شود قدمت آن به دوره ناصرالدین شاه قاجار می‌رسد. این تکیه که سال ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۶۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، میراث سید هاشم شیرازی از نوادگان شاهچراغ است.

در این حسینیه قدیمی تهران که بر اساس شواهد موجود پس از «تکیه دولت» دومین تکیه برای عزاداران حسینی بوده، منبری چوبی به قدمت حدود ۱۴۵ سال وجود دارد که یکی از قدیمی‌ترین منبرهای تهران به شمار می‌رود و مردم برای حاجت‌روایی به آن دخیل می‌بستند. همچنین در موزه کوچک این تکیه، نسخ خطی و ۳۱ جلد کتاب چاپ سنگی که از آثار دوره صفویه و قاجاریه به جای مانده، نگهداری می‌شود و علمی هم با قدمت بیش از یکصد سال در این تکیه قرار دارد.   

این تکیه که همچنان توسط نوادگان سید هاشم شیرازی اداره می‌شود، حدود ۷۰ سال پیش توسط حسین لرزاداه ـ معمار معاصر ـ بازسازی و تعمیر می‌شود. تکیه «آقا سید هاشم» با وقفیات خود حدود ۵۰۰ متر مربع مساحت دارد و همچنان در ایام محرم میزبان سوگواران است.  

ورودی این تکیه قدیمی در جریان بازسازی‌هایی که انجام شده، دیگر سبک و سیاق گذشته را ندارد و به شکل مدرن درآمده است. احمد مسجدجامعی سال ۱۳۹۳ در برنامه تهرانگردی‌اش از تکیه سید هاشم شیرازی بازدید کرده و  با انتقاد از ورودی مدرن این حسینیه گفته بود: ورودی این هیأت قدیمی، مدرن شده و باید این ورودی به سبک و سیاق گذشته خود بازگردد.

تکیه‌ای قاجاری با منبر ١۴۵ ساله در تهران

تکیه‌ای قاجاری با منبر ١۴۵ ساله در تهران

انتهای پیام 

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top