امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 10 رمضان 1445 | 2024-03-19
کد خبر: 34224 |
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱ | ارسال توسط : |
176 بازدید
۰
| می پسندم
ارسال به دوستان
پ

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی اعلام کرد: پیش بینی و سناریو تلخ برای آینده این است که در سال ۱۴۰۵ میزان کم‌تحرکی مردان به ۷۶ درصد و میزان کم‌تحرکی زنان به ۸۳ درصد افزایش می‌یابد که این اتفاق، کاملا نگران کننده است.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، افشین ملایی با حضور در مجلس شورای اسلامی به منظور ارائه گزارشی در خصوص وضعیت «تندرستی مردم ایران» به اعضای کمیسیون تلفیق و برخی نمایندگان مردم، اظهار کرد: هشدارهای خود را به صورت مستقیم نسبت به وضعیت کم‌تحرکی و اضافه وزن می‌دهیم و امیدواریم با توجه و حمایت بیشتر نمایندگان مجلس شاهد ممانعت از پیشروی قاتل پنهان در کشور باشیم.

وی ادامه داد: ورزش باید در کشور فراگیر شود تا تاثیرش را در تندرستی عمومی، جسمانی، روانی و اجتماعی مشاهده کنیم. متاسفانه از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵ که کمتر از یک دهه می شود میزان کم تحرکی در کشور ۲۵ درصد رشد داشته که این میزان در بخش زنان رشد چشمگیری داشته است و در شرایط فعلی ۶۴ درصد از زنان ایرانی دچار کم تحرکی هستند.

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی ضمن ارائه هشدار نسبت به روند افزایش کم تحرکی و چاقی در کشور که سلامت مردم ایران و نسل آینده را به شدت به خطر خواهد انداخت، گفت: پیش بینی تلخ و سناریو برای آینده این است که در سال ۱۴۰۵ این میزان از کم تحرکی در بخش مردان به ۷۶ درصد خواهد رسید و در بخش بانوان میزان کم تحرکی به ۸۳ درصد افزایش می‌یابد و این اتفاق کاملا نگران کننده است.  

ملایی با ارائه اخطار نسبت به وضعیت کم تحرکی، تبعات و بیماری‌های ناشی از آن در استان‌های کشور، اظهار کرد: آمارها نشان می دهد که در تمام استان های کشور کم تحرکی در حال افزایش است؛ در بخش دانش آموزی تا ۸ سال آینده بیش از ۳ میلیون دانش آموز چاق خواهیم داشت و باید بدانیم در این حوزه جزو ۱۲ کشور اول دنیا هستیم که محیط مدارس را با این جمعیت چاق، «بیمارگونه» خواهیم ساخت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، مهارت و یادگیری حرکتی کودکان ایرانی ۲ سال نسبت به گروه سنی خود در کشورهای دیگر عقب‌ است و این عاملی خواهد بود که تندرستی نسل آینده را با خطر مواجه می‌کند.

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی با اشاره به وضعیت سالمندان در کشور نیز گفت: متاسفانه در این حوزه هم کشور به سمت سالمندی و پیری حرکت می کند و پیش بینی ها نشان می دهد که در سال ۱۴۲۰ در کشور ۱۸ میلیون فرد بالای ۶۰ سال خواهیم داشت.

وی ادامه داد: سالمندانی که ورزش نمی کنند و میزان کم تحرکی آن‌ها در آینده خانواده آن‌ها را با چالش بزرگی مواجه خواهد کرد که اگر به فعالیت آنان بی توجه باشیم این سرمایه طلایی نهان، تبدیل به خسرانی خواهد شد که آثارش از جنگ بیولوژیک فراتر است.

ملایی با ارائه آماری در مورد میزان درگیری مردم ایران با بیماری‌های ناشی از کم تحرکی، اظهار کرد: بر اساس آمارهای رسمی و مطالعه شده در شرایط فعلی ۵۹ درصد جمعیت ایران دارای افزایش وزن هستند، ۳۷ درصد فشار خون دارند، ۲۳ درصد دچار افسردگی هستند، ۴۶ درصد کلسترول بالا دارند.

وی افزود: طبق آخرین گزارش‌های آماری به طور مستقیم و غیرمستقیم سالانه ۴۵ هزار میلیارد تومان برای درمان در کشور هزینه می‌شود و این میزان فقط گزارش هزینه کرد بیماری‌های غیرواگیر که دلیل عمده آن ناشی از کم تحرکی، چاقی و اضافه وزن است.  

صدای سونامی کم‌تحرکی به گوش مجلس رسید/ آمار فاجعه‌بار کم‌تحرکی مردان و زنان ایرانی!

آمار وحشتاک فوتی‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی به آمار وحشتاک فوتی‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر اشاره کرد و با بیان این که کم‌ تحرکی پاندمی خاموش است و گفت: تلفات کرونا در ۲.۵ سال اخیر در کشور حدود ۱۴۱ هزار نفر بوده است اما بر اساس آمار موجود، سالانه ۳۰۰ هزار نفر بر اثر بیماری‌های غیرواگیر عمدتا ناشی از کم تحرکی جان خود را از دست می‌دهند و کم تحرکی که از آن به عنوان بیماری عصر جدید یاد می شود اگر مدیریت نشود با این شتاب فزاینده در آینده، اتفاق تلخ دیگری را رقم می‌زند.

ملایی با نگاهی به گذشته درباره عملکرد ورزش در کشور، خاطرنشان کرد: پرسش اساسی این است که چرا برنامه‌ها در چهار دهه گذشته نتوانسته‌اند آنچنان که باید باعث جلوگیری از رشد کم تحرکی در کشور شوند؟  

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که ورزش همگانی در چهار دهه گذشته داشته این است که ما در این حوزه به صورت جزیره ای رفتار کرده ایم و هر نهاد و دستگاهی به گونه‌ای اقدام می‌کند که از اقدامات نهاد دیگر خبر ندارد. این مشکل باید برطرف شود و همه نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌ها برای تامین تندرستی مردم، هم افزا و هماهنگ گام بردارند.  

ملایی با تاکید بر اینکه درخواست فدراسیون همگانی از مجلس شورای اسلامی این است که نگاه ویژه‌تری به حوزه ورزش همگانی داشته باشد، گفت: انتظار داریم در بخش قوانین برای رفع موانع ورزش، کاهش کم تحرکی و افزایش بودجه و نظارت بر اجرای فعالیت‌ها، حمایت بیشتری صورت گیرد.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top