امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 32904 |
تاریخ انتشار : ۰۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱ | ارسال توسط : |
268 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

معاون سابق سازمان تربیت بدنی می‌گوید فدراسیون فوتبال نیازمند افرادی است که دارای محبوبیت اجتماعی و کاریزما باشند و افراد دولتی جذب آن‌ها شوند و به دنبال خدمت عاشقانه در فوتبال باشند.

سعید فائقی در گفت‌وگو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا، درباره‌ی انتخاب رئیس فدراسیون فوتبال در اوایل شهریور و اهمیت نزدیکی فرد موردنظر به دولت برای اخذ منابع مالی و همین‌طور داشتن اقتدار ورزشی، مالی و مدیریتی گفت: به نکته خوبی اشاره می‌کنید. نزدیک به دولت به تنهایی به معنی موفقیت نیست، بلکه رئیس فدراسیون در هر رشته‌ای باید کاریزمای لازم را داشته باشد. به اصطلاح رئیس فدراسیون باید فرهمندی لازم را داشته باشد و به حدی نفوذ و قدرت معنوی داشته باشد که بتواند رشته مورد نظر را در جامعه منتشر کند و ترویج دهد.

او در واکنش به اینکه صفایی فراهانی و دادگان از مدیران موفق در فوتبال و افرادی بودند که ارتباط نزدیکی با ریاست جمهوری داشتند، گفت: بحث نزدیکی به دولت در اینجا مطرح نیست. فراهانی و دادگان افراد فرهمندی بودند که وزرا یا آدم‌های صاحب منصب در مقابل‌شان کرنش نشان می‌دادند. مهم این است که در همه رشته‌های ورزشی، افرادی را بیاوریم که جامعه پذیرش قدرتمندانه‌ای در مقابل آن‌ها داشته باشد.

فائقی با بیان اینکه همه افراد موفق، دارای جایگاه خوبی در اجتماع بوده‌اند، اظهارکرد: ما اگر بتوانیم به سراغ چنین افرادی برویم، آن رشته مورد نظر هم موفق خواهد شد. در حقیقت دولت مردان هم کرامت اجتماعی این افراد را می‌پذیرند. این افراد برای مدیران دولتی هم جذاب هستند. باید از این قبیل افراد استفاده کنیم چرا که به نفع ورزش و فدراسیون‌هاست.

معاون سابق سازمان تربیت بدنی با تاکید بر اینکه فدراسیون فوتبال نیازمند چهره‌ای با مقبولیت اجتماعی است، گفت: در گذشته بارها افرادی را دیدیدم که به دولت نزدیک بودند اما مقبولیت نداشتند. خیلی مهم است که فردی که رئیس می‌شود، قدرت ورزشی و کاریزما داشته باشد. رهبری یک رشته به تنهایی وابسته به دولت نیست. رئیس فدراسیون در درون آن رشته هم باید مقبولیت داشته باشد. باید از همه ابعاد به این مسئله نگاه کنیم. ما معمولا سراغ نیرویی که در جامعه نفوذ داشته باشد، نمی‌رویم.

او با بیان اینکه فرق امثال جهان پهلوان تختی با سایر ورزشکاران، در مقبولیت این افراد است، گفت: امثال تختی، قلب‌ها را تسخیر می‌کردند. یک فرد دولتی می‌تواند نزدیکان خود را تسخیر کند اما برای ورود به قلب سایرین، نیازمند خدمت عاشقانه هستید.

فائقی درباره کم و کاستی‌های موجود در میان روسای سابق فدراسیون فوتبال گفت: کفاشیان، در دوومیدانی بسیار موفق بود چون اهلیت داشت. او قهرمان دو ۸۰۰ متر بود. همان زمان هم منتقد فوتبال بود اما وقتی به فوتبال آمد، اهلیت نداشت. کسب اهلیت نیازمند زمان است و به سادگی به دست نمی‌آید.

معاون سابق سازمان تربیت بدنی به اهمیت فعالیت داوطلبانه در فدراسیون‌ها گفت: در  ورزش و در همه فدراسیون‌ها نیازمند افرادی هستیم که به دنبال خدمت داوطلبانه هستند. یعنی به دنبال شغل نیستند و به فکر منفعت خود نباشند. رئیس یک فدراسیون باید به دنبال خدمت باشد نه اینکه از طریق ریاست بر یک فدراسیون به سفرهای خارجی برود و از رانت قراردادها استفاده کند. متاسفانه مدتی است که در کشور ما رئیس فدراسیون به عنوان شغل مطرح می‌شود و همین هم باعث شده هر کسی بخواهد از این شغل استفاده کند. ما اینطوری منحرف شدیم. داوطلبانگی را به شغل تبدیل کردیم. این مسئله به شدت به فدراسیون فوتبال لطمه می‌زند.

او درباره انتخاب مدیران یک فدراسیون براساس روابط و نه بر اساس شایستگی، گفت: این مسئله به خدمت داوطلبانه بر می گردد. وقتی شما دنبال منافع خودت باشی، با عده‌ای سهیم می‌شوی که بیشتری منفعت را برای خودت دارد. در خدمت داوطلبانه است که شما کسانی را می‌آوری که شایسته هستند. همه یک جوری دنبال این هستیم که آدم‌های دور و بر خودمان از ما اطاعت پذیری بیشتری داشته باشند. در نتیجه اگر دوست و فامیل خود را برای سمتی بگذارند، قطعا به حرف‌شان هم گوش می‌دهند. متاسفانه مدیریت نوکرمابانه و استفاده از آدم‌های اطلاعات‌پذیر که حرفی برای گفتن نداشته باشند، رایج شده است.

وی ادامه داد: دادگان در دوره ریاست صفایی فراهانی از او انتقاد کرد و گفت تا وقتی صفایی هست، جایی برای ما وجود ندارد اما صفایی که به فکر شایسته سالاری بود، او را نایب رئیس خود کرد تا در آینده یک رئیس دیگر هم ساخته شود.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top