امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 31510 |
تاریخ انتشار : ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰ | ارسال توسط : |
277 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

یکی از مهم‌ترین اقدامات مهم برای افزایش تولید نفت در کشور طرح احیای چاه‌های بسته و یا کم بازده است که برآورد افزایش تولید نفت خام به میزان تولید تجمعی اضافی در حدود ۸۳ میلیون بشکه را به دنبال خواهد داشت. برای رسیدن به این هدف عملیات احیا روی حدود ۷۵۰ حلقه چاه در طول ۵.۵ سال انجام خواهد شد.

به‌گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، مجموع تعهدات مالی قابل پذیرش دولت برای انجام طرح احیای چاه‌های بسته یا کم‌بازده تا سقف ۵۰۰ میلیون دلار خواهد بود که با حمایت، تقویت و ایجاد فرصت مشارکت در طرح احیای چاه‌ها برای شرکت‌های فناور، خلاق و دانش‌بنیان همراه است.

طرح احیای چاه‌های بسته و کم بازده، شامل کلیه چاه‌های نفتی در خشکی و دریا در گستره شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران شامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، فلات قاره ایران و شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است. اولویت روی احیا و بازتولید چاه‌های بسته و افزایش تولید از چاه‌های است که نسبت به پتانسیل واقعی خود تولدی کمتری دارند.

در حال حاضر در گستره شرکت ملی نفت ایران حفاری ۴۰۰۰ حلقه چاه انجام شده که از این میزان، ۶۴ درصد از چاه‌ها فعال است. ۱۵ درصد متروکه، ۱۹ درصد بسته و حدود ۲ درصد از چاه‌ها نیز معلق بوده، متوسط تولید از چاه‌های فعال کشور نیز اکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ بشکه در روز است.

اختصاص ۴۷۰ میلیون یورو برای جمع‌آوری گازهای همراه

همچنین آنطور که شرکت ملی نفت اعلام کرده، با هدف حفاظت از محیط زیست، قرارداد ۸ طرح جمع‌آوری گازهای مشعل به ارزش ۴۷۰ میلیون یورو با شرکت‌های ایرانی در راستای اجرای طرح بهسازی و احداث تاسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون امضا شد. با اجرای این طرح‌ها، روزانه حدود ۴۰۰ میلیون فوت مکعب گاز سبک در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار می‌گیرد که برای تزریق به میدان‌های نفتی و یا تامین سوخت کشور استفاده خواهد شد.

پیگیری اجرای مزایده طرح جمع‌آوری گازهای مشعل منطقه مسجد سلیمان و سکوی سلمان با حجم ۱۹۵ میلیون فوت مکعب در روز در دستور کار است. برنامه‌های بلندمدت جمع آوری گازهای همراه و کاهش گازهای گلخانه‌ای نیز آماده شده و اجرای مصوبات دولت در خصوص کاهش آلودگی‌های محیط زیستی ناشی از صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در کنار بهبود وضعیت و ارتقای واحدهای تصفیه پساب پالایشگاه پارس جنوبی اجرا خواهد شد.

ارتقای تولید از طریق کشف منابع جدید نفت و گاز

اغلب میادین نفتی و گازی ایران در نیمه دوم عمر خود قرار دارند و اگرچه سرمایه‌گذاری و استفاده از تکنولوژی‌های روز می‌تواند ضریب برداشت از این میادین را افزایش دهد، اما حفظ ظرفیت موجود تولید نفت و گاز و به دنبال آن ارتقا این ظرفیت، نیازمند اکتشافات جدیدی در کشور خواهد بود.   بنابراین بخشی از این افزایش ظرفیت، از طریق اکتشاف منابع هیدروکربنی با پایبندی به توسعه پایدار و حضور در تعاملات بین‌المللی محقق می‌شود.

بر این اساس، مهمترین اهداف و استراتژی‌های اکتشاف نفت و گاز در کشور شامل شناسایی و کشف پتانسیل‌های نفت و گاز در تمام حوضه‌های رسوبی کشور در خشکی و دریا، مدیریت کارآمد بر تعریف و اجرای مطالعات جامع و پکپارچه در عملیات‌های اکتشافی با هدف افزایش ضریب موفقیت اکتشافی، حداکثرسازی ضریب جایگزینی نفت و گاز تولیدی و فراهم نمودن زمینه توسعه میادین جدید کشور برای حفظ و ارتقای تولید از طریق کشف منابع جدید و تسریع و تکمیل پروژه‌های اکتشاف نفت و گاز در مناطق استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر، کهکیلویه و بویر احمد، گلستان، اردبیل و خراسان که در مجموع ۳۸ پروژه خاتمه یافته و ۵۹ پروژه نیز در حال انجام است که تعداد پروژه‌های اکتشافی را به ۹۷ پروژه می‌رساند، خواهد بود.

تحویل ۸۰۰ تجهیز نفتی به پروژه‌های در حال ساخت

علاوه بر این تولید و تحویل بیش از ۸۰۰ مجموعه قلم/تجهیز از محل اجرای پروژه‌های ساخت داخل ۱۰ گروه کالایی شامل تجهیزات سرچاهی، رشته تکمیلی درون چاهی، پمپ‌های سرچاهی و مته‌های حفاری به ارزی ۴.۲۹۰ هزار میلیارد ریال و جلوگیری از خروج ارز از کشور در دولت سیزدهم محقق شده است. یکی از مهمترین اقدامات، تحقق ۱۰۰ درصدی بومی‌سازی و ساخت داخل تجهیزات سرچاهی و درون‌چاهی است.

 اکنون ۸۶ درصد اقلام تجهیزات سرچاهی، ۹۴ درصد اقلام رشته‌های تکمیلی درون‌چاهی، ۱۳ درصد اقلام پمپ سرچاهی، ۳۴ درصد اقلام لوله‌های cra و ۵درصد اقلام مته حفاری داخلی‌سازی شده است.

همچنین پروژه‌های مرحله اول ساخت داخل گروه‌های کالایی نیز در دستور کار است که بر این اساس تولید و تحویل ۲۰۸ کیلومترلوله‌های حفاری cra  توسط سازندگان توانمند داخلی، انعقاد ۵۰ فقره قرارداد به ارزش ۱۰.۷ هزار میلیارد ریال به علاوه ۵۹۴ میلیون یورو و انعقاد ۳۲ فقره قرارداد با ۱۲ شرکت دانش‌بنیان صورت گرفته است.

همچنین پروژه مرحله دوم ساخت داخل گروه‌های کالایی نیز ادامه دارد که تسریع در فرآیند انعقاد قرارداد در قالب مرحله دوم ساخت داخل کالاهای راهبردی با ارزش ۲۱۷ میلیون یورو به علاوه ۵۳۲ میلیارد ریال و انعقاد قرادرداد در مرحله دوم ساخت داخل گروه‌های کالایی و تسریع در تکمیل فرآیند بومی‌سازی و ۳ فقره قرارداد دیگر با هماهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از مهمترین اقدامات در این زمینه است.

ورود شرکت‌های پایین‌دستی در طرح‌های نفت و گاز

ایجاد سرمایه‌گذاری سیستم بانکی کشور و موسسه‌های مالی بدون در نظر گرفتن شرایط تحریم و غیرتحریم، فرصت سرمایه‌گذاری هلدینگ‌های پتروشیمی و شرکت‌های فرعی صنعت نفت در طرح‌های شرکت ملی نفت ایران و امکان سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان در بالادست حوزه نفت و گاز و ایجاد مشوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس ظرفیت‌های قانونی فراهم خواهد شد.

جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی که به منظور تامین مالی طرح‌های شرکت ملی نفت ایران در قالب قراردادهای EPC+F, IPC,BUY BACK و… و. نیز در دستور کار است.

برنامه‌ریزی جهت تهیه بانک اطلاعات طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران جهت ارائه به متقاضیان سرمایه‌گذاری، برگزاری نشست‌های معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری از طریق فراخوان عمومی، تشریح جذایت‌های ساختاری و ساز و کار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت با رویکرد صادرات‌محور و تشریح روش‌های متنوع سرمایه‌گذاری با مشارکت مردمی از دیگر اقدامات برای حضور سرمایه‌گذاران در صنعت نفت خواهد بود.

حمایت از ۷۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور در طرح احیای چاه‌های غیر فعال

تا کنون در دولت سیزدهم، حمایت مالی از ۷۰ شرکت دانش بنیان و فناور در طرح احیای چاه‌های غیرفعال و کم بازده با ظرفیت قراردادی به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار انجام شده است T همچنین تشکیل ستاد تحول و پیشرفت فناوری‌های دانش بنیان در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و به منظور ترسیم نقشه راه دانش‌بنیان کردن اقتصاد نفت و گاز در شرکت ملی نفت ایران از دیگر اقدامات در ارتقا شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در صنعت نفت است.

از دیگر اقدامات می‌توان به انعقاد قرارداد فناورانه با جهاد دانشگاهی به ارزش ۲۷۰ میلیون دلار، نیازسنجی فناوری‌های دانش‌بنیان در شرکت ملی نفت ایران و انتشار فراخوان مربوط به طرح‌های تولید گاز هلیوم و کارخانه‌ها با مقیاس کوچک برای مایع‌سازی گاز طبیعی اشاره کرد.

توسعه فناوری با هدف افزایش ضریب برداشت از ۲۰ میدان نفتی

همچنین انجام مطالعات پژوهشی و فناورانه به منظور توسعه فناوری در جهت بهینه‌سازی فرآیندهای تولید و افزایش ضریب برداشت از ۲۰ میدان نفتی آزادگان، سروش، دارخوین، کوپال، گچساران، بی بی حکیمه، منصوری، اهواز، کرنج، مسجد سلیمان، بینک، مارون، رگ سفید، یادآوران، الوند، اسفند، نوروز، دورود، فروزان، تنگ بیجار و میادین اقماری آن نیز صورت گرفته است.

امضای تفاهم‌نامه همکاری با ارزش بیش از ۲۷۵ میلیون دلار و انعقاد قرارداد با ارزش ۱۶ میلیارد تومان با جهاد دانشگاهی کشور در راستای حرکت در مسیر فناوری تنها طی چند ماه از آغاز دولت سیزدهم نیز شاهد دیگری بر این مدعا است.

به کارگیری روش‌های نوین فرآورش نفت خام با استفاده از تجهیزات سریع‌الاحداث و ایجاد مشوق جهت بازارسازی محصولات دانش‌بنیان توسط شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران با استفاده از انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی مشتمل بر تامین ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار که پیشتر با صندوق نوآوری و شکوفایی امضا شده بود، از جمله فعالیت‌های صورت گرفته برای اولویت بخشی به فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه است.  

تکمیل ۳۸۵ پروژه عام‌المنفعه با اعتبار ۵۵۶ میلیارد تومان

۳۸۵ پروژه عام‌المنفعه مرتبط با مسئولیت اجتماعی با اعتبار بالغ بر ۵۵۶ میلیارد تومان و تحویل آن به دستگاه‌های بهره‌بردار ذینفع در استان‌ها انجام شده است.

همچنین تصویب بیش از ۷ هزار میلیارد تومان در هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران مربوط به سفرهای استانی رییس‌جمهوری نیز صورت گرفته است.

تسریع در تکمیل ۱۲۴۶ پروژه از طرح‌های عمرانی در دست اقدام به ارزش بیش از ۲۸ هزار میلیارد ریال به صورت جهادی در دولت سیزدهم، پیش‌بینی اعتبار ۶۰ هزار میلیارد ریالی برای انجام طرح‌های مسئولیت اجتماعی در راستای حمایت و محرومیت‌زدایی از مناطق محروم پیرامون تاسیسات نفتی شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم و اختصاص ۴ درصد از سرمایه‌گذاری‌ها در طرح‌های نفت و گاز به پروژه‌های مسئولیت اجتماعی از دیگر اقدامات شرکت ملی نفت برای اجرای پروژه‌های مسئولیت‌های اجتماعی در کشور است.

بهبود وضعیت نیروی انسانی و افزایش رضایتمندی کارکنان نیز از ابتدای دولت سیزدهم مطرح بوده و در این مسیر تبدیل وضعیت ۳ هزار نفر از نیروهای ایثارگر شرکت ملی نفت ایران محقق شده است.

احیای سمت‌های سازمانی و حمایت از نیروهای مدت موقت و پیمانکاری به تعداد ۱۵ هزار نفر، انجام فرآیند ارزیابی و مصاحبه ۱۴۵۰ نفر از فارغ التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت، انتسابات نیروهای انقلابی، جوان، گام دومی و کارآمد در سمت‌های مدیریتی و برنامه‌ریزی جهت جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه های برتر کشور در سال ۱۴۰۱ از مهمترین فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه منابع انسانی است.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top