امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 19691 |
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰ | ارسال توسط : |
325 بازدید
۰
| 1
ارسال به دوستان
پ

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان تهران ضمن تببین وضعیت موجود پایتخت در عرصه فضاهای آموزشی و نیاز به ساخت ۱۰۰۰ مدرسه جدید به منظور رفع کمبود سرانه فضای آموزشی، به برخی اقدامات صورت گرفته از جمله تشکیل میز خیرین و امضای توافق نامه آموزش و پرورش با شهرداری و شورای شهر تهران اشاره و بر لزوم تداوم آن در سال های پیش رو تاکید کرد.

محمدرضا قربانی در گفت وگو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا، با اشاره به وضعیت فضاهای آموزشی پایتخت اظهار کرد: تهران برخلاف آنچه تصور می شود به لحاظ فضای آموزشی، شهر برخورداری نیست. سرانه استاندارد فضای آموزشی در کشور ۸.۳۴ متر مربع و سرانه میانگین به ازای هر دانش آموز ۵.۲ متر مربع است؛ در حالی که این شاخص  در شهرتهران به ۳.۶ متر مربع می رسد و حتی در برخی مناطق حدود دو مترمربع است.

وی افزود: بنابراین با کمبود فضا مواجهیم و در مناطق مرکزی این وضعیت وخیم تر است. اگر بخواهیم استان ها را بر اساس سرانه میانگین بسنجیم، استان آخر سیستان و بلوچستان، ماقبل آخر البرز و بعد از آن تهران و آذربایجان غربی قرار دارند و در واقع تهران به لحاظ فضای آموزشی جزو سه استان آخر است و علیرغم اینکه پایتخت است اما وضعیت مناسبی ندارد.

 مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز شهرتهران در ادامه با بیان اینکه درصد قابل توجهی از مدارس پایتخت قدمت بالای ۵۰ سال دارند که باید یا تخریب و بازسازی و یا مقاوم سازی شوند عنوان کرد:درمجموع قدمت مدارس تهران نیز بیش از سایر نقاط کشور است.

قربانی ادامه داد: در شهر تهران باید دو گونه مدرسه ساخته شود؛ نخست مدارس جدیدی که در راستای رفع کمبود سرانه فضای آموزشی و کاهش تراکم جمعیت دانش آموزی ساخته شوند و دوم مدارس فرسوده ای که باید تخریب و از نو ساخته و جایگزین شوند. یک شاخص دیگر تعداد دانش آموزانی است که در هرکلاس درس مشغول به تحصیل اند که رقم میانگین آن در سطح کشور ۲۴ نفر و در تهران ۳۴ نفر است وهر کلاس درس تهران به اندازه  ۱۰ دانش آموز شلوغتر از کلاس های مشابه در سایر شهرها است.

نیازمند ساخت حدود ۱۰۰۰ مدرسه جدید در تهران هستیم

وی با اعلام اینکه نیازمند ساخت حدود ۱۰۰۰ مدرسه جدید در تهران هستیم گفت: حال فضاهای آموزشی در تهران خوب نیست و باید کار جدی در این زمینه صورت بگیرد. مجمع خیرین نیز عزم خودش را جزم کرده تا در امر مدرسه سازی پیشگام باشد. مجمع خیرین تهران علاوه بر اینکه می تواند مستقیما در ساخت و تجهیز مدارس نقش آفرینی کند، به علت جایگاه و اعتبار اجتماعی که دارد می تواند میان دستگاههای متولی در این حوزه  نیز هم افزایی ایجاد کند.

تشکیل «میز خیرین و فضاهای آموزشی شهر تهران»

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز شهرتهران با اشاره به استفاده از ظرفیت شورای آموزش و پرورش شهر تهران  و دریافت مصوبه تشکیل «میز خیرین و فضاهای آموزشی شهر تهران» در شهریور سال ۹۹ عنوان کرد: در این مصوبه به مجمع خیرین تهران ماموریت داده شده در جهت هم افزایی خیرین و دستگاههای مرتبط با مدرسه سازی انجام وظیفه کند.

وی ادامه داد: از اعضای میز خیرین می توان به نمایندگان مجمع خیرین مدرسه سازشهر تهران(رئیس و مدیر عامل)، اعضایی از شورای اسلامی شهرتهران(رئیس کمیسیون معماری و شهر سازی و رئیس  ونایب رئیس کمیسیون فرهنگی)، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران و مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اشاره کرد که ترکیب جامعی دارد. هدف میز خیرین این است که از ظرفیت های مدرسه سازی نهایت استفاده را ببرد.

رسیدگی ویژه به وضعیت فضاهای آموزشی منطقه ۲۲ تهران

قربانی برخی از مهم ترین اهداف میز خیرین را نیز برشمرد و گفت: رفع موانع حقوقی، سازمانی و اصلاح فرایندها، ایجاد هم افزایی در دستگاه های مرتبط با مدرسه سازی در کلان شهر تهران همچون؛ آموزش و پرورش، شهرداری ، شورای  اسلامی شهر،مجمع خیرین مدرسه ساز، نوسازی مداری و اداره کل راه و شهر سازی و رسیدگی ویژه به وضعیت فضاهای آموزشی منطقه ۲۲ تهران، تبدیل به احسن کردن املاک مازاد، پیگیری اجرای طرح هوشمندسازی مدارس، آماده سازی مدارس به عنوان اماکن امن تخلیه در مواقع بحرانی چون سیل و زلزله، ساخت مدرسه در فضاها و زمین های معرفی شده، پیگیری ساخت مدرسه در محوطه های مازاد  و بزرگ برخی مدارس، پیگیری تبدیل خانه مدرسه های کوچک به مجتمع های بزرگ آموزشی از جمله این اهداف است.

وی ادامه داد: در همین راستا و در دومین جلسه “میز خیرین” اختصاص شش قطع زمین به آموزش و پرورش برای ساخت مدرسه  در منطقه ۲۲تصویب شد که در مرحله اقدام است و یک قطعه زمین حدود۴۰۰۰ متری هم در منطقه ۲۱ برای ساخت مدرسه در اختیار آموزش و پرورش تهران قرار خواهد گرفت.

 مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان تهران در ادامه به امضای توافق نامه سه جانبه ای از سوی وزیر آموزش و پرورش، شهردار تهران و رئیس شورای اسلامی شهر تهران در اریبهشت ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: این توافق نامه در راستا و مکمل تشکیل میز خیرین است که  به امضا رسیده است و امر مدرسه سازی را بیش از پیش در شهرتهران تسهیل خواهد کرد.

شهر تهران به لحاظ فضاهای آموزشی نیازمند توجه ویژه است

وی تاکید کرد که شهر تهران به لحاظ فضاهای آموزشی نیازمند توجه ویژه است. از جمله تعهدات مدیریت شهری تهران در این توافق نامه می توان به همراهی با آموزش و پرورش در تسهیل و تسریع فرایند صدور مجوز ساخت مدارس، اولویت پیگیری برای ساخت مدارس در منطقه ۲۲، همکاری در اجرای تبدیل خانه مدرسه های کوچک به مجتمع های آموزشی بزرگ و در اولویت قرار گرفتن مصوبات “میز خیرین و فضاهای آموزشی شهر تهران” اشاره کرد. این توافق نامه، جایگاه و میزان اثربخشی میز خیرین را تقویت کرده است، چراکه مسئولیت تحقق مفاد این توافق نامه مهم به میز خیرین و فضاهای آموزشی شهر تهران محول شده است.

قربانی با بیان اینکه توافق نامه وزیر آموزش و پرورش با مدیریت شهری پایتخت، یک سند مهم برای سرعت گرفتن  و اصلاح فرایندهای ساخت مدارس در شهر تهران است عنوان کرد: برای استاندارد شدن فضاهای آموزشی شهر تهران اگر شورای شهر، شهرداری تهران، آموزش و پرورش، خیرین، نوسازی مدارس و سایر دستگاه های متولی این حوزه در کنار یکدیگر قرار بگیرند می توان به آینده تهران در حوزه تامین فضاهای آموزشی بسیارامیدوار بود. تشکیل میز خیرین و امضای توافق نامه مذکور اقدام مناسبی است که اجرای برنامه های عملیاتی برآمده از آن حداقل برای یک دوره چندساله باید در اولویت اقدامات مدیران شهری و همچنین آموزش و پرورشی قرار بگیرد. کمااینکه باید تاکید کنم برای توسعه شهر در ابعاد مختلف، مدیریت شهری نیز به مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران و آموزش و پرورش و ظرفیت های بی بدیل این دو نهاد نیاز دارد.

 مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان تهران افزود: البته “میزخیرین”  براساس مصوبه شورای آموزش و پرورش شهر تهران تشکیل شده و ضرورت اجرای مصوبات آن یک امر بدیهی و مستمر است و البته دارای ضمانت اجرا است. مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران نیز به عنوان یک نهاد مردمی به سهم جایگاه خود در “میز خیرین”، پیگیری لازم برای تحقق مصوبات آن را با هدف استاندارد شدن فضاهای آموزشی شهر تهران دنبال خواهد کرد.

قربانی تصریح کرد: مجمع خیرین تهران براین باور است که نباید اجازه دهیم تنور مدرسه سازی و هم افزایی بین دستگاهی برای تسریع این فرآیند، سرد شود. این تعامل می تواند آینده ای امید آفرین را برای دانش آموزان شهر تهران ترسیم کند.

وی با بیان اینکه برای به سرانجام رسیدن این مصوبات تلاش های بسیاری صورت گرفته است گفت: این تلاش تداوم خواهد یافت چراکه برنامه های پیش بینی شده می تواند مسیر ساخت فضاهای آموزشی در تهران را هموار کند. به واقع ریل گذاری دقیق و هوشمندانه ای  صورت گرفته که می تواند فرایندهای مدرسه سازی را سرعت ببخشد و تسهیل کند.

 مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان تهران در پایان گفت: میز خیرین چون برآمده ازیک نهاد مردمی و خیری است؛ چالش های معمول بین دستگاههای اجرایی را ندارد و می تواند به عنوان کاتالیزور سرعت فرایندهای مربوط به توسعه فضاهای آموزشی را افزایش دهد. ضمن آنکه مدیریت شهری جدید نیز براساس این الگوی موفق، می تواند از ظرفیت نهادهای مردمی در نیل به توسعه پایدار بیشتر استفاده کند.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top