امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 19465 |
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹ | ارسال توسط : |
237 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

سرانجام بعد از هفت سال تکلیف قوانین بودجه برای ثبت نام از جاماندگان یارانه نقدی و بی توجهی که در این رابطه وجود داشت، دولت دوازدهم در روزهای پایانی خود دست به اجرای قانون زد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، طی روزهای اخیر هیات وزیران آئین نامه مربوط به یکی از بندهای تبصره ۱۴ قانون بودجه درباره هدفمندی یارانه ها را تصویب کرد، این بند مربوط جاماندگان از یارانه نقدی و البته یارانه معیشتی است. 

بر اساس این مصوبه، ثبت نام کلیه افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی، یارانه حمایت معیشتی خانوار و سایر یارانه ها از جمله افراد جدید، افرادی که تاکنون ثبت نام نکرده اند و افرادی که منصرف شده اند و همچنین پرداخت یارانه نقدی به افراد واجد شرایط، براساس دستورالعمل مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه ها تعیین و در حد وصولی دریافتی ها (منابع) جدول تبصره (۱۴) انجام خواهد شد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف شده که امکانات مورد استفاده متقاضیان دریافت یارانه نظیر سامانه ثبت اعتراضات، پاسخگویی، آزمون وسع و پیامکی را ضمن انجام آموزش های لازم در اختیار سازمان هدفمندی یارانه ها قرار دهد.

این در حالی اتفاق می افتد که سالهاست جریان ثبت نام از جاماندگان از یارانه مطرح بوده است؛ در سال ۱۳۹۳ بود که دولت یازدهم که نتوانست به نتیجه ای برای حذف پردرآمدها برسد در نهایت تصمیم به ثبت نام مجدد از متقاضیان دریافت یارانه گرفت اما بازهم عمده افراد قبلی در لیست قرار گرفتند و میزان انصراف قابل توجه نبود. 

از سویی با توجه به اینکه امکان ثبت نام برای هر خانوار فقط یک روز تعیین شده بود برخی امکان ثبت نام پیدا نکردند یا در کنار آن برخی برای جدا کردن یارانه اقدام کردند، ولی به ثبت نام نرسیدند یا زوج های جدید در لیست قرار نگرفتند؛ از این رو دولت با جاماندگان از یارانه و درخواست برای ثبت نام مواجه شد. 
   
بر این اساس، از سال ۱۳۹۴ تا کنون بارها در قوانین بودجه مصوب شد که دولت برای ثبت نام جاماندگان از دریافت یارانه نقدی اقدام کند، ولی هیچ گاه این تکلیف اجرایی نشد که افزایش هزینه پرداخت یارانه نقدی در این جریان بی تاثیر نبود.

اما دولت در قوانین بودجه تکلیف دیگری هم داشت و آن حذف سه دهک بالای درآمدی بود که یا اجرا نکرد یا در معدود دفعاتی که نسبت به آن وارد شد با توجه به اعتراض هایی که گاها با آن مواجه بود، از این حذف هم دست کشید و عملا آمار دریافت کنندگان تغییر محسوسی نداشته است؛ به طوری که همواره ۹۵ درصد جمعیت کشور و تعدادی حدود ۷۸ میلیون نفر در لیست دریافت کنندگان یارانه قرار دارند. 

اکنون دولت دوازدهم در سال پایانی خود تصمیم به اجرای تکلیفی که بارها در قانون بودجه بر عهده آن بود گرفته و گام اول را برای ثبت نام جاماندگان برداشته است. درصورتی که در قانون بودجه امسال هیچ تکلیفی بر عهده دولت برای حذف یارانه بگیران نیست و عملا حذف و کاهشی در تعداد صورت نمی گیرد،  بلکه با جذب متقاضیان و جاماندگان، بر تعداد آنها نیز افزوده خواهد شد.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top