امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 12 شوال 1445 | 2024-04-20
کد خبر: 19375 |
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰ | ارسال توسط : |
315 بازدید
۰
| 1
ارسال به دوستان
پ

روز گذشته طرح رئیسی که آن را ارتقا یافته مسکن مهر نامیده‌اند با هدف ساخت چهار میلیون مسکن با استفاده از زمین رایگان، آورده اولیه صفر و وام ارزان قیمت رونمایی شد. این پروژه البته بنا به گفته یک کارشناس، مقداری رویاگونه است اما استفاده از بخش خصوصی برای توسعه زیرساختها و ارایه زمین رایگان می‌تواند از نقاط قوت آن باشد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، تقریبا همه کاندیداهای ریاست جمهوری به طور تلویحی اشاره‌ای به حوزه مسکن داشته و از حل کردن مشکل این بخش سخن گفته‌اند. اما شاید فقط طرح آیت‌الله رئیسی است که دیروز جزئیاتی از آن توسط یکی از ایده‌پردازان مسکن مهر ارایه شد. گفته می‌شود با استفاده از زمین رایگان و آورده اولیه صفر طی چهار سال چهار میلیون واحد مسکونی برای متقاضیان احداث خواهد شد.

ظاهرا آیت‌الله رئیسی قصد دارد وعده‌های مسکنی خود را زودتر از بقیه وعده‌هایش عملیاتی کند. او روز گذشته در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام وعده‌اش در دولت او زودتر از بقیه وعده‌ها و در چه بازه زمانی محقق می شود؟ گفت: مسکن از دغدغه‌های مردم به ویژه جوانان و زوج‌های جوان است و ما تلاش می‌کنیم با تولید مسکن هم این دغدغه و هم مسأله جمعیت را حل کنیم؛ چرا که مانع بزرگ بر سر راه ازدواج جوانان، نبود مسکن مناسب است.

رئیسی افزود: من به جوانان گفته‌ام که آنها ازدواج کنند، ما هم ساخت مسکن برایشان را از همان روز نخست دولت پیگیری می‌کنیم و فکر می‌کنم بشود طی چهار سال چهار میلیون مسکن ساخت.

او چهار سال قبل هم در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ از عملکرد دولت روحانی در بخش مسکن مهر انتقاد کرده و گفته بود: “چرا چند سال مسکن مهر را تعطیل کردید؟ مردم النگو و فرش خود را فروختند که صاحب خانه شوند اما اعلام کردند که مسکن مهر مزخرف است.”

این کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری، چند روز قبل هم گفته بود: “مسکن سازی مثل لوکوموتیو است که بخش های اقتصادی دیگر را به حرکت در می آورد ما اگر بتوانیم مسکن سازی را که نیاز مردم و زوج های جوان هست فعال کنیم می توانیم به فعال کردن بسیاری از تولیدها کمک کنیم.”

ساخت مسکن با زمین رایگان و آورده صفر

اما درخصوص جزئیات طرح رئیسی برای بخش مسکن، امروز افشین پروین‌پور که از طراحان اولیه مسکن مهر بود گفته است: یک تیم تخصصی و پژوهشی در حوزه اقتصاد و مسکن حدود هفت ماه است روی طرحی کار می کند که ارتقا یافته و تقویت شده مسکن مهر است و هم اکنون به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی دولت مردمی آیت‌الله رئیسی در دستور کار ایشان قرار دارد.

وی زمین رایگان، وام ارزان قیمت و آورده اولیه صفر را از مزیتهای طرح دانست و گفت: متقاضی هیچ آورده اولیه‌ای ندارد. تمرکز برنامه در نیمه شرقی کشور با تمرکز بر منطقه مکران است. شهرداریها در طرح جدید مسئول هستند. در بحث زیرساختها نیز مسائل را با توسعه گران حل می کنیم.

به گفته پروین پور، در طرح جدید قرار است طی چهار سال آینده چهار میلیون واحد مسکونی احداث شود. برای تامین مالی این طرح از منابع بانکی با طراحی یک تیم مالی قوی اقدام خواهد شد. هیچ فشاری هم به بودجه وارد نمی کند و یک ریال از بودجه دولتی در طرح استفاده نمی شود.

یک کارشناس: ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال، رویاگونه است

درباره طرح مسکنی آیت الله رئیسی با یک کارشناس بازار مسکن صحبت کردیم. سعید آسویار با بیان اینکه طرح مسکنی آیت‌الله رئیسی از نکات مثبت و منفی برخوردار است یه انعکاس روز و به نقل از ایسنا گفت: امکان احداث چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال امکان‌پذیر نیست و رویاگونه به نظر می‌رسد، اما می‌توان با استفاده از تجربیاتی که در پروژه مسکن مهر به دست آمد اشکالات آن را برطرف و برنامه ای کاربردی ارایه داد.

وی افزود: استفاده از منابع سیستم بانکی برای این طرح امکان پذیر نیست. حتما هم به بودجه فشار می آورد. سیستم بانکی بارها نشان داده که نه تنها در بخش مسکن همکاری لازم را با دولت و ملت ندارد بلکه به یکی از دلایل ایجاد تورم در اقتصاد کشور تبدیل شده است. نظام بانکی به جای آنکه وام را به تولیدکنندگان بدهد، به دلالان و واسطه گران می دهد؛ بنابراین نمی توان در برنامه های حوزه مسکن، چندان روی بانکها حساب کرد.

آسویار استفاده از توسعه گران برای زیرساختهای طرح مسکن آیت‌الله رئیسی را نقطه قوت آن دانست و گفت: بخش خصوصی توانایی توسعه زیرساختهای شهری را دارد؛ به شرط آنکه در بحث مکان‌یابی مشکلات مسکن مهر تکرار نشود. درخصوص زمین رایگان نیز با توجه به پهناور بودن کشور، این امکان وجود  دارد که هزینه زمین به صفر برسد. از این دو جهت می توان طرح را مثبت ارزیابی کرد.                                

این کارشناس بازار مسکن با بیان این ادعا که در هشت سال دولتهای یازدهم و دوازدهم کارنامه بخش مسکن، صفر بوده است گفت: دولت آینده اگر بتواند حتی نمره ۵ از ۲۰ در بخش مسکن از خود به جا بگذارد، عملکرد بهتری نسبت به دولت فعلی خواهد داشت. اما جدا از وعده ها، دولت آینده اگر بخواهد در بخش مسکن موفق شود حتما باید نرخ نهادهای ساختمانی مثل آهن، سیمان و زمین را کنترل کند.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top