امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 19240 |
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹ | ارسال توسط : |
265 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران تا کنون واردات حدود ۱۰.۲ میلیون دلار دستگاه استخراج بیت کوین (ماینر) با ردیف تعرفه مشخص در گمرک ثبت شده است.

پیگیری انعکاس روز و به نقل از ایسنا از آخرین وضعیت واردات ماینرها از گمرک ایران با این اعلام معاون فنی گمرک ایران همراه شد که از سال گذشته تا کنون حدود ۲۰ هزار بسته ماینر با مجموع وزن ۱۵.۲ تن در ردیف تعرفه۸۴۷۱۹۰۲۰ وارد کشور شده است.

 ارونقی با اعلام اینکه ارزش ماینرهای وارد شده حدود ۱۰.۲ میلیون دلار بوده است، گفت که این  ماینرها عمدتا از کشور چین وارد و با ارز نیمایی از طریق حواله ارزی و بعضا برات تامین ارز شده و دارای ثبت سفارش و کد تائید منشأ ارز است.

وی همچنین ارزش گمرکی واردات این ماینرها را حدود ۴۳ میلیارد تومان اعلام کرد.

 آیا تمام واردات همین ۱۰.۲ میلیون دلار است؟

اما این گزارش اعلامی از سوی معاون فنی گمرک ایران قابل تامل است و به نظر می رسد به معنی آمار تمامی ماینرهای وارداتی حتی از مبادی رسمی در چند سال اخیر نباشد، چرا که تعیین ردیف تعرفه خاص برای دستگاه های استخراخ رمز ارزها عمر زیادی نداشته و محدود به یکسال اخیر است.

این در حالی است که دولت در اواسط سال ۱۳۹۸ بعد از اما و اگرهایی که در رابطه با استخراج بیت کوین و صدور مجوز برای آن در ایران وجود داشت، طی مصوبه ای با استخراج فرآورده های  پردازشی رمزنگاری شده موافقت کرد و آن را به عنوان یک فعالیت صنعتی و با اخذ مجوز از وزارت صمت مجاز دانسته بود و تا آن زمان هنوز واردات رسمی ماینرها شکل مشخصی نداشت.

از سویی طبق بخشنامه صادره در سال ۱۳۹۷ و مصوبه هیات وزیران در همان سال، فهرست ۳۲۴۳ ردیف تعرفه های کالایی مشخص شد که ورود این کالاها به مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی نیاز به مجوز ثبت سفارش از وزارت صمت نداشت و بر این اساس گمرکات ورودی نیز از این ردیف تعرفه ها  از جمله ردیف تعرفه ۸۴۷۱۹۰۹۰ که ماینرها در آن طبقه بندی می شد، در هنگام ترانزیت خارجی به مناطق ویژه و آزاد، ثبت سفارش مطالبه نمی کردند، بر این اساس تا پایان سال  ۱۳۹۸ دستگاه های ماینر ردیف تعرفه مشخصی نداشت.

 در ادامه گمرک ایران دست به تعیین ردیف تعرفه مشخص برای ماینرها زد و از آن پس این دستگاه ها با ردیف تعرفه انحصاری ۸۴۷۱۹۰۲۰ ثبت شد و گمرک مقرر کرد که واردات ماینرها با مأخذ حقوق ورودی پنج درصد است و مشمول مفاد مصوبه هیات وزیران و مصوبات اصلاحی آن برای عدم نیاز به ثبت سفارش برای ورود به مناطق ویژه و آزاد نیست، بنابراین از سال گذشته ترانزیت ماینرها در مناطق آزاد نیز مشمول ثبت سفارش شد.

با این اوصاف اینکه در چند سال اخیر چه میزان ماینر از مبادی ورودی رسمی و چه میزان به صورت غیر رسمی وارد شده یا قبل از اعلام ردیف تعرفه مشخص برای ماینرها، این دستگاه ها در قالب ردیف های طبقه بندی به چه میزان واردات داشته در ابهام قرار دارد.

گفتنی است که طی مدت اخیر و در جریان قطعی های برق، استخراج بیت کوین و مصرف قابل توجه برق در این زمینه، از عوامل اصلی قطعی ها اعلام شده است.

 
انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top