امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 19131 |
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱ | ارسال توسط : |
145 بازدید
۰
| 1
ارسال به دوستان
پ

گروه فرهنگ وهنر: میثم یوسفی که این روزها نمایش «جنگ و صلح» را روی صحنه می‌برد، از مدیران هنری خواست واکسیناسیون گروه‌های نمایشی را که مشغول به کار هستند، پیگیری کنند. این کارگردان تئاتر،از وضعیت دشوار کارگردانانی گفت که در این دوره به دلیل تنگناهای اقتصادی شرمنده گروه و خانواده خود شده‌اند و تاکید کرد: […]

گروه فرهنگ وهنر: میثم یوسفی که این روزها نمایش «جنگ و صلح» را روی صحنه می‌برد، از مدیران هنری خواست واکسیناسیون گروه‌های نمایشی را که مشغول به کار هستند، پیگیری کنند.

این کارگردان تئاتر،از وضعیت دشوار کارگردانانی گفت که در این دوره به دلیل تنگناهای اقتصادی شرمنده گروه و خانواده خود شده‌اند و تاکید کرد: آرزوی ما این است که بدهکار نشویم، کسب درآمد که هیچ! 
او در آغاز با اشاره به پرخطر بودن حضور بازیگران در پروژه‌های هنری به دلیل استفاده نکردن از ماسک، گفت: بازیگران به دلیل شرایط خاص کاری شان نمی‌توانند از ماسک استفاده کنند و همین موضوع سبب می‌شود که با وجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در معرض ابتلا به ویروس قرار بگیرند.
یوسفی ادامه داد: گروه ما در آستانه اجرای نمایش، یک مورد مشکوک به کرونا داشت و به دلیل تعهدی که برای اجرای نمایش در تاریخ مقرر داشتیم، خود من به جای آن بازیگر روی صحنه رفته‌ام که همین مساله فشار روانی زیادی را بر گروه بویژه بر کارگردان، تحمیل می‌کند. به همین دلیل امیدوارم مسئولان زودتر پیگیری کنند تا گروه‌هایی که در حال کار هستند، واکسن بزنند و به امنیت روانی بیشتری دست پیدا کنند.
این بازیگر و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه در جریان پیگیری‌های مدیر کل هنرهای نمایشی برای حل مشکلات موجود هستیم، خاطرنشان کرد: این تلاش‌ها ارزشمند ولی کم است و ایشان باید بیش از این به وزارت ارشاد و کلا بخش دولتی فشار بیاورد. در این وضعیت سخت، حداقل کاری که می‌توان برای گروه‌های نمایشی انجام داد، جبران خسارات وارده است. آقای آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی درباره وام خسارت دوران کرونا صحبت کرده که امیدوارم عملی شود.
او که در پروسه اجرای نمایشش دو بار ناچار به تغییر بازیگر شده است، ادامه داد: تعطیلات تئاتر به بسیاری از گروه‌ها از جمله ما لطمه بسیاری زد. علاوه بر تغییر بازیگر، ناچار شدیم در سه نوبت برای تبلیغات نمایش هزینه کنیم و همه اینها بار روانی و مالی اضافه‌ای است که به گروه‌ها تحمیل می‌شود و لازم است مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی و وزارت ارشاد این مسائل را در نظر بگیرند.
یوسفی با اشاره به اینکه در حال حاضر گروه‌های نمایشی در شرایطی ویژه، فعالیت می‌کنند، افزود: مدیران تئاتری و انجمن هنرهای نمایشی باید این شرایط خاص را در نظر داشته باشند. وقتی بازیگری در آستانه و یا در حین اجرا کرونا می‌گیرد، چه کسی هزینه درمان او را متقبل می‌شود؟!
یوسفی درباره وضعیت قرارداد نمایش «جنگ و صلح» هم توضیح داد: قرارداد داریم ولی قرارداد ما و اکثریت گروه های نمایشی حمایتی است و نه تولیدی. متاسفانه اداره کل هنرهای نمایشی از هیچ کاری به شکل صدر در صد حمایت نمی‌کند. ضمن اینکه گیشه گروه‌ها بشدت در معرض خطر است درحالیکه معیشت تئاتری‌ها وابسته به گیشه فروش است ولی الان شرایط ما مثل وقوع زلزله و سیل، خاص است.
این کارگردان در ارزیابی حمایت وزارت ارشاد از هنرمندان تئاتر گفت: منکر تلاش‌های مدیر تئاتر شهر و اداره کل هنرهای نمایشی نیستم ولی کفایت نمی‌کند،  قطره‌چکانی است.امیدوارم تامین خسارت صندلی‌های خالی هر چه زودتر عملیاتی شود تا گروه‌های نمایشی دغدغه کمتری نسبت به هزینه‌های آثارشون داشته باشند. ضمن اینکه بابت وضعیت هنر کارت و وضعیت  بیمه و خدمات صندوق اعتباری هنر هم همچنان از سوی وزارت ارشاد سرگردانیم .کارهایی انجام می‌شود ولی کند است در حالیکه به برنامه‌ریزی منسجم‌تری نیاز داریم.
او در پاسخ به این پرسش که شرایط اقتصادی فعلی چقدر بر خانواده‌های تئاتری تاثیر می‌گذارد، ابراز تاسف کرد: بشدت تاثیر مخربی دارد. عوارض کرونا تازه بعد از حدود یکسال و چند ماه نمود پیدا می‌کند مثل زلزله‌ای که در یک لحظه کلی ویرانی به بار می‌آورد که بازسازی‌اش ماه ها و گاها سال‌ها زمان‌بر خواهد بود.
یوسفی با ابراز تاسف از اینکه جامعه تئاتری پیش از کرونا هم هرگز امنیت شغلی نداشته است، اضافه کرد: فعالان تئاتر همیشه معضل امنیت شغلی را داشته‌اند و در این دوره این وضعیت بدتر هم شده و طبیعی است که پیامدهای آن را در خانواده آنان شاهد باشیم. بسیاری از ما در این دوران شرمنده زن و بچه خود شده‌ایم و این وضعیت برای بسیاری از مردان دردناک است. می‌دانیم کل جامعه و بسیاری از مشاغل دچار آسیب شده‌اند ولی بچه‌های تئاتری همیشه شرایط سختی داشته‌اند.
او با بیان ‌اینکه بودجه مصوب برای تولیدات نمایشی متناسب با شرایط روز نیست، ادامه داد: رقم‌های حمایتی با شرایط فعلی همخوانی ندارد زیرا در یک سال گذشته همه قیمت‌ها چندین برابر افزایش داشته است. متاسفانه همه چیز گران می‌شود به جز دستمزدهای هنری. بودجه‌ای که به صورت حمایتی به گروه‌ها تعلق می‌گیرد همسو با تورم در سال ۱۴۰۰ و شرایط بغرنج فعلی نیست.حال آنکه هزینه‌های تولید اعم از متریال و ساخت ماسک ، موسیقی،دکور، لباس، تبلیغات و … چند برابر افزایش داشته است. 
یوسفی با انتقاد از حضور نداشتن نماینده گروه اجرایی در جلسه شورای حمایت که در آن مبلغ قرارداد گروه مشخص می‌شود، اضافه کرد: در جلسه شورای حمایت، همه چیز بدون حضور نماینده گروه بریده و دوخته می‌شود و همه این برآوردها  نیازمند اصلاح است. قبلا نماینده گروه در جلسه حضور داشت و امکان دفاع از گروه اجرایی و اصلاح بود ولی حالا این حق از گروه گرفته شده و بار دیگری بر دوش کارگردان تحمیل شده چون بعد از تصویب بودجه« علی می‌ماند و حوضش » و مدام باید پیگیر ارتقای آن باشد.
او در پایان ابراز تاسف کرد: همیشه آرزوی ما این بوده که بدهکار نشویم، کسب درآمد که هیچ!

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top