امروز: پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 10 شوال 1445 | 2024-04-18
کد خبر: 18991 |
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱:۳۱ | ارسال توسط : |
375 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

گروه فرهنگی: تاریخ هر سرزمینی همیشه برای آنان گویای پیشینه، فرهنگ و ادب آنان در تمام مراحل زندگی بوده است و پرداختن به آن پیشینه تاریخی ادای دینی به گذشتگان و آشنا کردن افراد حاضر با پیشینه خودشان است که بدانند باید به چه سبک و روشی زندگی خود را پیش ببرند. شهرستان اردستان یکی […]

گروه فرهنگی: تاریخ هر سرزمینی همیشه برای آنان گویای پیشینه، فرهنگ و ادب آنان در تمام مراحل زندگی بوده است و پرداختن به آن پیشینه تاریخی ادای دینی به گذشتگان و آشنا کردن افراد حاضر با پیشینه خودشان است که بدانند باید به چه سبک و روشی زندگی خود را پیش ببرند.

شهرستان اردستان یکی از شهر‌های کویری است که ریشه در تاریخ و فرهنگ ایرانی اسلامی دارد و توانسته از دل خاک آن چهره‌ها و فیلسوفان نامی از این سرزمین همچون شهید مدرس قد علم کنند که به راستی ادامه‌دهندگان راه تاریخ آنچنان که باید نتوانسته‌اند به آن بپردازند و این تاریخ را ضمن احیا به تمام کشور و حتی دنیا بشناسانند و به نوعی این شناساندن مغفول مانده و در اینجا نقش مسئولان اجرایی فعلی می‌تواند در این زمینه پر رنگ باشد.

  همایش ملی «نقش شهرستان اردستان در تاریخ، فرهنگ و ادب ایران» برگزار می‌شود
به همین منظور نخستین همایش ملی «نقش شهرستان اردستان در تاریخ، فرهنگ و ادب ایران» با همکاری مجموعه‌ای از نهاد‌ها و مراکز علمی و فرهنگی و مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در تاریخ‌های پنجم و ششم خرداد با رعایت کلیه شیوه نامه های بهداشتی به صورت نیمه حضوری و پوشش کامل برنامه از طریق فضای مجازی برگزار می‌شود که همایش حول محور‌های بازشناسی مفاخر، مشاهیر و رجال شهرستان اردستان، بررسی جایگاه ادبیات در شهرستان اردستان، معرفی معماری، آثار تاریخی، جاذبه‌های گردشگری و صنایع دستی شهرستان اردستان و مطالعه سیر تاریخی شهرستان اردستان خواهد بود.

حمید رضا تاملی اظهار کرد:  از سال ۹۷ تا کنون تعدادی رویداد‌های فرهنگی قابل توجه و فراگیر را در شهرستان اردستان پیش بینی کردیم که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ با برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی و همچنین برگزاری تئاتر خاتون و دو برنامه بزرگ به مناسبت روز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) که شاخص‌ترین برنامه‌ها بود که در شهرستان اردستان برگزار شد.

او افزود: در کنار برگزاری برنامه‌ها هم تعدادی شب‌های شعر و همایش شهید مدرس در این دو سال برگزار شد و همچنین برگزاری هفته فرهنگ را داشتیم، اما سال ۹۹ در این موضوع کاملاً زمین‌گیر شدیم و می‌توانیم بگوییم به اندازه‌ای که در موضوع فرهنگی ما در شهرستان اردستان خسارت دیدیم در حوزه‌های اقتصادی آسیب ندیده‌ایم چرا که واحد‌های تولیدی و بنگاه‌ها با شرایطی به کار خود ادامه دادند و همچنین وضعیت افزایش اشتغال را داشتیم منتها حوزه فرهنگ، ورزش، گردشگری هم نیازمند حمایت بیشتری بودند، ولی بیشتر هم آسیب دیدند.

فرماندار شهرستان اردستان گفت: ما کاری که از پارسال با همکاری دانشگاه پیام نور اردستان آغاز کردیم برگزاری همایش ملی نقشه اردستان در تاریخ و فرهنگ ادب ایران بود و زمانی در خصوص شهرستان توسط مردم عادی در خصوص فرهنگ و آداب و تاریخ آن صحبت می‌کنیم، اما موقعی است که افراد برجسته و شناخته شده در خصوص و موقعیت و جایگاه آن صحبت می‌کنند و اظهار نظر دارند که در این همایش ما دنبال همین اتفاق هستیم تا دیگران در خصوص اردستان و نقش اردستان در تاریخ و فرهنگ ادب ایران بگویند.

برگزاری همایش ملی یکی از رویداد‌های مهم اردستان است
او ابراز داشت: برگزاری این همایش یکی از بزرگترین رویداد‌های فرهنگی است که درشهرستان اردستان انجام خواهد شد و در حوزه مستند نگاری، حوزه‌های تاریخی، فرهنگی و ادبی تاریخی شهرستان اتفاق بسیار مهمی هست و کار گردآوری خیلی خوبی انجام شده و قطعا خروجی‌های این همایش می‌تواند یک عرصه جدیدی را برای پژوهشگران و محققینی که علاقه‌مند هستند در حوزه تمدنی اردستان کار بکنند باز خواهد کرد و می‌توان گفت بخشی از دین خود را نسبت به گذشتگان ادیب و مفاخر این منطقه با برگزاری این همایش در قالب این پروژه مهم ایفا خواهیم کرد.

تاملی بیان کرد: امیدواریم جمعیت فعلی شهرستان و نخبگان آن در این دو روز همایش نسبت به اهمیت حوزه فرهنگی و تاریخی به قدری تبیین شود تا بتوانیم در آینده از ظرفیت این نخبگان، مفاخر و مشاهیر موجود هم برای ادامه راه گذشتگان استفاده کنیم و دستگاه‌های مختلفی هم زحماتی را متقبل شدند و سعی خواهیم کرد در این دو روز از ظرفیت شخصیت‌های ملی استانی و کشوری بیشتر استفاده کنیم.

محمد ابراهیم ایرج پوراظهار کرد: یکی از عمده‌ترین فعالیت‌های فرهنگی سال‌های اخیر با عنوان همایش ملی نقش اردستان در تاریخ، ادب و فرهنگ ایران بعد از فراز و نشیب‌های بسیار در تاریخ پنجم و ششم خرداد پیش رو برگزار می‌شود و در باب بزرگی و عظمت شهرستان اردستان و شهر‌های مختلف آن و حتی روستا‌های کهن آن مطلب بسیار است که افراد با حضور در همایش یا از طریق فضای مجازی با آن آشنا خواهند شد.

۷۰ مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است
او افزود: ما در این همایش با استقبال خوبی مواجه شدیم و در این همایش نزدیک به ۷۰ مقاله برای همایش ارسال شد و با توجه به اینکه همایش موضوع خاص داشت بیش از ۶۰ مورد آن پذیرفته شد که با این حجم جایگاه بالای شهرستان را در این زمینه می‌رساند ومقالات به صورت علمی مورد مطالعه قرار گرفت که ۲۰ مقاله برای سخنرانی برگزیده شد و مابقی در قالب لوح فشرده و چاپ آماده شده است.

رئیس دانشگاه پیام نور اردستان گفت: جوانب مختلف همایش در حد اعلی استاندارد خودش رعایت شده و کتابچه و چکیده همایش و سی دی آن آماده شده است که خیلی از همایش‌ها بعد از برگزاری همایش موضوعات آنان چاپ می‌شود و ما صرفا یک همایش علمی برگزار نخواهیم کرد و این همایش یک جریان و یک حرکت فرهنگی بود که در سطح شهرستان شکل گرفت و بدون تردید موجب ارتقای سطح فرهنگی و علمی مردم شهرستان اردستان هم خواهد شد.

۲۵ جلد کتاب به منظور همایش به چاپ رسیده است
ایرج پور افزود: تاکنون بیش از ۲۰ محتوای فرهنگی در این مدت تهیه و تولید کردیم و آن را از طریق اصحاب رسانه منتشر کردیم و حرکت‌های خوبی هم برای این همایش در نظر گرفته شده که می‌توان به چاپ ۲۵ جلد کتاب مرتبت با همایش اشاره کرد که تا روز همایش ۱۹ جلد آن آماده می‌شود که در حوزه‌های مفاخر، شعر، زبان شناسی، جغرافیا و خاطرات، نمایش و رمان بوده است.

او ابراز داشت: نامگذاری برخی از خیابان‌ها که بنا داریم در روز‌های آتی شاهد آماده شدن آن باشیم و موضوع احداث کلنگ‌زنی کتابخانه مرکزی اردستان را در این زمینه انجام دهیم و افتتاح مرکز اردستان پژوهی مرحوم شفیعی در پیام نور و مرکز اردستان پژوهی مرحوم هاشمی از دیگر اقدامات در این همایش است.

رئیس دانشگاه پیام نور اردستان تصریح کرد: یکی از اهداف این همایش پرداختن به موضوع تاریخ است که ما نباید در تاریخ جا بمانیم و ما که به گذشته امان افتخار می‌کنیم هنوز گذشته خود را خوب نشناخته‌ایم که شناخت آن می‌تواند چراغ راهی برای آینده باشد و انگیزه در مردم فرهنگ دوست اردستان ایجاد کند تا آن مفاخر گذشته را بازپروری و بازسازی کنند.
 

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top