امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 18620 |
تاریخ انتشار : ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹ | ارسال توسط : |
233 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

در حالی مجوز افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت براساس تورم بخشی یکساله صادر شده است که این مصوبه تنها مشمول خودروهای سواری پرتیراژ می‌شود؛ اما به‌تازگی گروه خودروسازی زامیاد، قیمت‌هایی جدید برای انواع وانت‌های خود تعریف کرده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که دو خودروساز بزرگ به درصد افزوده شده رضایت ندارند و خواستار آزادسازی قیمت‌ها هستند.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، اواسط ماه جاری (۱۳ اردیبهشت) بود که پس از حدود یکماه بحث و بررسی بر سر افزایش قیمت رسمی خودروها، نهایتا مجوز افزایش قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ کشور توسط شورای رقابت صادر شد. این افزایش قیمت براساس تورم بخشی یکساله اعلام شده توسط بانک مرکزی و پس از کسر تورم‌های اعمال شده قبلی در سه ماهه اول و دوم سال ۱۳۹۹ و در نهایت پس از اعمال متغیرهای کیفیت و بهره‌وری محاسبه شده که برای تمامی خودروهای مشمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شورا، تا پایان شهریور ۱۴۰۰ اعمال و اجرا می‌شود و طبق آن بطور متوسط ۸.۲ درصد به قیمت محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو و ۸.۹ درصد  محصولات گروه سایپا افزوده می‌شود.

در حالی که هنوز دو خودروساز اصلی پس از حدود ۱۰ روز، هنوز قیمت‌ جدید محصولات خود را اعلام و منتشر نکرده‌اند اما گروه خودروسازی زامیاد (زیرمجموعه گروه سایپا) افزایش قیمت را بر محصولات خود اعمال کرده و قیمت‌هایی جدید برای انواع وانت‌های خود اعلام کرده است.

براین اساس، بطور مثال  وانت زامیاد بنزینی که تا پیش از این ۱۷۷ میلیون و ۷۲۳ هزار تومان بوده است، ۱۶.۴ درصد افزایش قیمت داشته و اکنون ۲۰۷ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است یا وانت پادرا پلاس هم مشمول افزایش قیمت ۱۶.۱ درصدی شده و از ۲۲۹ میلیون و ۸۰ هزار تومان به ۲۶۶ میلیون تومان رسیده است.

همچنین وانت‌های زامیاد تک‌سوز آپشنال قریب به ۱۱.۵ درصد و وانت‌های زامیاد دوگانه‌سوز حدود ۱۱ درصد گران‌تر شده‌اند. زامیاد تک‌سوز آپشنال از ۱۹۰ میلیون و ۵۹۷ هزار تومان به ۲۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و وانت زامیاد دوگانه‌سوز از ۱۹۹ میلیون و ۸۹۸ تومان به ۲۲۲ میلیون تومان رسیده است.

وانت زامیاد دوگانه‌سوز آپشنال و وانت دیزل یورو ۵ نیز به ترتیب ۹.۵ و ۵.۳ درصد مشمول افزایش قیمت شده‌اند. اکنون وانت زامیاد دوگانه‌سوز آپشنال ۲۳۰ میلیون تومان  و وانت دیزل یورو ۵، ۲۷۸ میلیون تومان تعیین قیمت شده‌اند و این در حالی است تا پیش از مصوبه افزایش قیمت، این دو وانت به ترتیب ۲۰۹ میلیون و ۸۷۴ هزار تومان و ۲۶۳ میلیون و ۹۶۳ هزار تومان قیمت داشته‌اند.

گروه خودروسازی زامیاد در حالی مصوبه افزایش قیمت را به کام خود نیز گرفته است که شورای رقابت در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که دستورالعمل نحوه تعیین قیمت و مجوز افزایش قیمت صرفاً برای خودروهای پرتیراژ سواری مصوب شده و به هیچ‌وجه خودروهای غیر سواری از جمله وانت‌بارها و نیسان‌بارها را شامل نمی‌شود.

لازم به ذکر است که در رابطه با عدم اعلام قیمت‌های جدی از سوی ایران‌خودرو و سایپا، شنیده‌ها حاکی از آن است که گویا این دو خودروساز از افزایش قیمت تصویب شده رضایت ندارند و در حال نامه‌نگاری و طرح دادخواست آزادسازی قیمت خودرو هستند اما خود خودروسازان تا چندی پیش هم اعلام کردند که هنوز، مصوبه افزایش قیمت ابلاغ نشده است؛ اما اکنون که حدود ۱۰ روز از اعلام رسمی افزایش خودروها می‌گذرد بایستی مصوبه به شرکت‌های خودروساز ابلاغ شده باشد.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top