امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 18485 |
تاریخ انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱ | ارسال توسط : |
555 بازدید
۰
| می پسندم
ارسال به دوستان
پ

کمتر از سه ماه تا شروع رقابت‌های المپیک توکیو باقی مانده است، اما آنچه قابل تامل است و توی ذوق می‌زند مسائل تاکید برخی فدراسیون‌های ورزشی و ورزشکاران روی “وعده ندادن برای کسب مدال” است.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، حدود ۸۰ روز تا شروع رقابت های المپیک توکیو باقی مانده است، با این حال اما گویا پویش جدیدی به ویژه در رابطه با رشته های ورزشی مدال آور ایران در این رقابت ها در جریان است؛ اینکه در آستانه المپیک و پس از حمایت های صورت گرفته تا این لحظه، شاهد به کار بردن و تاکید روی عبارت «قول مدال نمی دهیم» هستیم.  

اینگونه به نظر می‌رسد که اظهارات مطرح شده برای برداشتن فشار از روی دوش فدراسیون‌های ورزشی باشد تا در صورت کسب نتایج ضعیف بتوانند به بهترین شکل از خود دفاع کرده و به اظهارات مطرح شده قبل از رقابت های المپیک مبنی بر اینکه وعده مدال نداده اند، استناد کنند، در صورتی هم که ورزشکاران بتوانند مدال المپیک به دست آورند مصداق بازی برد-برد برای آن ها رقم می خورد و در شرایطی که وعده کسب مدال و قهرمانی نداده اند، موفق به رفتن روی سکو شده اند و اینگونه باد به غبغب می اندازند و به بهترین شکل از عملکردشان دفاع می کنند.

اما ای کاش این درجا زدن ها، سه ماه مانده به المپیک علنی نمی شد و سال گذشته و حتی سال قبل تر از آن خیلی صریح اعلام می کردند که وعده مدال نمی دهند و اینگونه حمایت های حداکثری مالی و غیر مالی را به دست نمی آورند چرا که اظهارات اخیر برخی ورزشکاران و روسای فدراسیون های ورزشی در این برهه زمانی عذر بدتر از گناه است و باید خیلی زودتر از این ها اعلام می کردند که در المپیک قول کسب مدال نمی دهند.

کاراته: قول جنگیدن بله، قول مدال نه

سید حسن طباطبایی، رییس فدراسیون کاراته در پاسخ به این سوال که کاراته شانس چند مدال در المپیک دارد؟ می گوید «کاراته ما پر قدرت است و ایران ۳ دوره است که در حضور قدرت های جهان قهرمان تیمی جهان شده است. هیچ قولی برای کسب مدال در المپیک نمی دهم اما قول می دهم بچه ها با تمام وجود بجنگند. ما در بخش کاتا شانس کسب یک سهمیه انفرادی در پسران و یک سهمیه انفرادی در بخش دختران داریم و امیدوارم با شش سهمیه کامل کومیته و ۲ سهمیه کاتا با ترکیب کامل راهی توکیو شویم. بچه های ما شایستگی کسب مدال در المپیک را دارند.»

کشتی: قول قهرمانی در المپیک نمی‌دهیم

علیرضا دبیر، رییس فدراسیون کشتی نیز در مورد انتظار مدال آوری از کشتی ایران در المپیک عنوان می کند «من مسئول کشتی هستم و تصمیم آخر را می‌گیرم اما یک شخصیت حقیقی هم دارم که کشتی گیر بوده‌ام و کشتی را می‌فهمم و در حوزه فنی حرف‌هایی برای گفتن دارم. واقعیت این است که ما تیم‌های نهم و یازدهم دنیا را تحویل گرفته‌ایم و در فاصله کمتر از دو سال نمی‌توان این تیم‌ها را قهرمان المپیک کرد و هیچ یک از کارشناسان اهل فن و قهرمانان کشتی نیز چنین قولی نخواهند داد و ما نیز قول قهرمانی در المپیک را نمی‌توانیم بدهیم.»

پارادوکس در اظهارات داورزنی و موسوی

با این حال اما محمدرضا داورزنی به عنوان رییس فدراسیون والیبال در رابطه با شانس کسب مدال از سوی تیم ملی در رقابت های المپیک توکیو، می گوید «مانند بسیاری از افراد دیگر می‌توانم بهانه‌جویی کنم که شرایط کرونایی است اما می‌گویم باید بتوانیم جزو چهار تیم برتر المپیک قرار گیریم و باید سکوی المپیک را کسب کنیم و این ظرفیت در تیم ملی والیبال ایران وجود دارد.»

سید محمد موسوی، ملی‌پوش والیبال ایران اما در فضای مجازی با انتشار متنی انتقادآمیز نسبت به پاداش دلاری پای سکو ورزشکاران خطاب به کمیته ملی المپیک بیان کرد که «به نظر من زحمت نکشید و راضی نیستم که به دردسر بیفتید! خدا را شکر می‌کنیم که مدال نمی‌گیریم چرا که زور دارد بعد از مدال المپیک پاداش ما این قدر کم باشد. اگر قطعا من مدال بگیرم و این پاداش را دریافت کنم همون مقدار روی مبلغ پاداش گذاشته و به کمیته ملی المپیک بر می‌گردانم.»

دوومیدانی و ماجراهای احسان حدادی

احسان حدادی از جمله ورزشکارانی است که حمایت مالی و غیرمالی فراوانی طی مدت اخیر از وی در راس ورزش ایران صورت گرفته و ماجرای خارپاشنه و اصرارش برای عمل در آلمان هم از اتفاقات جالب توجه در سال گذشته بود. با این حال او پس از حضور طولانی مدت در آلمان، ۲۱ بهمن راهی آمریکا شد تا دوباره زیر نظر مک ویلکینز تمرین کند اما به تازگی عنوان کرده که از ناحیه دیسک کمر دچار مشکل است تا حتی حرف و حدیث‌هایی در مورد غیبتش در المپیک مطرح شود.  

شرایط رکوردی احسان حدادی مشخص نیست اما با توجه به وضعیت کلی او در سال گذشته، باید در مدت زمان باقی مانده به آمادگی خوبی برسد تا شانس حضور در جمع مدعیان مدال المپیک را پیدا کند. قابل تامل اینکه فدراسیون دوومیدانی شرایط اردویی خوبی برای حدادی در نظر گرفته و او اکنون زیر نظر مربی آمریکایی خود در این کشور تمرین می‌کند و مسئولان هم حمایت زیادی از او داشته اند که انجام جراحی ساده خارپاشنه در آلمان مصداق بارز آن است اما باید دید این حمایت‌ها و صرف هزینه‌های دلاری، دستاوردی نیز به دنبال دارد؟

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top