امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 18370 |
تاریخ انتشار : ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱ | ارسال توسط : |
649 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

فدراسیون فوتبال در دریای مواج و پرتلاطم روزهای پیش‌رو، با کوهی از بدهی روبرو است که فعلا با وجود تحریم‌های بانکی و بلوکه شدن منابع مالی در فیفا، هیچ روزنه امیدی دیده نمی‌شود.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، فدراسیون فوتبال با عبور از دوران مدیریت مهدی تاج و ورود به دوره جدید با ریاست شهاب‌الدین عزیزی خادم، هنوز به ساحل آرامش نرسیده و مشخص نیست از دریای پرتلاطم مشکلات مالی جان سالم به در خواهد برد یا خیر. در واقع با گذشت حدود دو ماه از تغییرات مدیریتی در این فدراسیون، پرونده‌های بزرگ و پردردسری از راه رسیده که نمی‌توان به هیچ وجه به آن‌ها بی‌توجهی کرد. اگر از دست رفتن میزبانی‌های بین‌المللی مانند انتخابی جام جهانی یا رد درخواست تیم‌های ایرانی برای میزبانی در لیگ قهرمانان آسیا را هم نادیده بگیریم، قطعا مسائل مالی و بدهی‌های گذشته و جدید، نیازمند برنامه فوری است.

آخرین مورد از این قبیل مسائل مالی، محکومیت یک میلیون و ۴۰۰ هزار یورویی (۳۶ میلیارد تومانی) فدراسیون فوتبال به پرداخت دستمزد دستیاران مارک ویلموتس است که به تازگی از سوی فیفا به ساختمان خیابان سئول رسیده است.

از سوی دیگر، محل استقرار فدراسیون فوتبال هم به علت بدهی به شستا، به این شرکت واگذار شده است. در واقع شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به علت پرداختن نشدن بدهی ۲ میلیون یورویی (۵۰ میلیارد تومان) که سال ۹۸ به نمایندگی از فدراسیون به حساب ویلموتس واریز کرده و اصل پول را دریافت نکرده بود، ساختمان این فدراسیون را مصادره کرده است. اگر چه از این مبلغ ۲۹ میلیارد تومان پرداخت شده اما ساختمان‌هایی (ساختمان فدراسیون و سه دانگ ساختمان پرسپولیس) با ارزشی بیش از ۲ میلیون یورو به شستا واگذار شده است!

البته حکم نهایی دادگاه عالی ورزش درباره درخواست تجدیدنظر ایران بابت پرداخت غرامت ۶.۲ میلیون یورویی (۱۵۸ میلیارد تومان) به مارک ویلموتس صادر خواهد شد و حداقل در این زمینه فدراسیون امیدوار است که حکم شکسته شود و رقم کمتری به این مربی پرداخت کند.

با یک حساب سرانگشتی، فدراسیون فوتبال در بدبینانه‌ترین حالت باید برای ماه‌های آینده و حداقل تا اواخر تابستان مبلغی در حدود ۷.۶ میلیون یورو به اضافه دیرکرد این مبلغ، به ویلموتس و دستیارانش پرداخت کند.

همچنین فدراسیون برای حل و فصل ماجرای بدهی به شستا، باید نظر مثبت این شرکت را جلب کند که طبق نظر شستا این اتفاق با پرداخت حدود یک میلیون یوروی دیگر محقق خواهد شد.

* راهکار فدراسیون فوتبال چیست؟

مشخصا هیچ یک از بخش‌های دولتی حاضر نمی‌شود مبلغی در حدود ۹ میلیون یورو به فدراسیون فوتبال قرض دهد. تنها راه‌های فدراسیون، درآمدزایی اندک از طریق تبلیغات محیطی یا البسه تیم ملی است که شاید یک پنجم این مبلغ هم نشود اما راه‌ نهایی، رسیدن به مطالبات این فدراسیون در فیفاست.

از چندین سال قبل تاکنون، فدراسیون نتوانسته بخش اعظمی از مطالبات خود را از فیفا دریافت کند و همین موضوع باعث دردسر مهدی تاج در پرونده ویلموتس و دستیارانش شد ولی اگر این منابع مالی آزاد نشود، چه راهکار دیگری وجود دارد؟

همین الان هم پاداش حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به خطر افتاده است. مهم‌ترین منبع مالی شهاب‌الدین عزیزی خادم در برنامه خود برای ریاست بر فدراسیون فوتبال، پاداش هنگفت فیفا به تیم‌های صعود کننده به جام جهانی قطر است که با وضعیت فعلی ایران در گروهش و ضرورت بازی در بحرین، امیدهای این فدراسیون برای رسیدن به این پول، به خطر افتاده است.

به نظر نمی‌رسد سروسامان بخشیدن به این وضعیت، حاصل یک برنامه کوتاه مدت باشد و باید به تماشا نشست و دید عزیزی خادم چطور از این بحران‌ها عبور خواهد کرد. اگر چه او مسبب این وضعیت نیست اما او کسی است که با علم به این وضعیت، تصمیم گرفت فدراسیون فوتبال را تحویل بگیرد.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top