امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 18175 |
تاریخ انتشار : ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰ | ارسال توسط : |
172 بازدید
۰
| می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به اعتقاد یک مقام کارگری برای آنکه استقبال بیشتری از وام کرونا صورت می گرفت، باید درصد بهره وام پایین می آمد، شرایط دریافت آن آسان تر می شد و بانکها همراهی و حمایت بیشتری از خود نشان می دادند.

ناصر چمنی در گفت وگو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا، در ارزیابی دلیل استقبال کم متقاضیان از وام کرونا اظهار کرد: به کسانی که ۱۴ ماه است نتوانسته اند کار و بارشان را اداره کنند و درآمدی نداشته اند چه وامی بدهیم؟ وقتی کسب و کارها بیش از یکسال تعطیل و راکد بودند و رونقی نداشتند چطور انتظار داریم که وام کرونا را بگیرند و اقساط آن را پرداخت کنند؟ در حال حاضر بیش از سه هفته است که بسیاری از مشاغل غیر ضرور و صنوف و مجموعه های خدماتی را به دلیل قطع زنجیره کرونا تعطیل کرده ایم و لنگ لنگان کار می کنند. طبیعی است که وقتی صاحبان کسب و کارها درآمدی نداشته باشند نمی توانند وام بگیرند و هر لحظه نگرانند که گرفتار شوند و نتوانند آن را برگردانند.

وی تصریح کرد: در حالی که داشتن چک برگشتی از شروط دریافت وام کرونا حذف شده برخی از بانکها حاضر به پذیرش این مساله نیستند و شرط دادن وام را نداشتن چک برگشتی، بدهی بانکی و اقساط معوق می دانند بنابر این وقتی زور دولتی ها به بانکهای زیرمجموعه خود نمی رسد چه توقعی از صاحبان مشاغل و متقاضیان دریافت وام کرونا داریم؟

بروکراسی های اداری و مشکل تراشی بانکها!

رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران،  بروکراسی های اداری و پیچ و خم های بانکی را در این زمینه موثر دانست و گفت: معتقدم بانکها به قدری مشکل تراشی می کنند که افراد به سختی می توانند وام بگیرند، به عنوان مثال یک تعاونی کارگری در سال ۱۳۹۹ به عنوان تعاونی برتر انتخاب شده و با تصویب دولت و وزارتخانه مقرر شده مبلغ یک میلیارد تومان وام برای توسعه به آن اختصاص یابد ولی اکنون که در سال ۱۴۰۰ هستیم هنوز نتوانسته این وام را بگیرد و مشخص نیست چقدر باید دوندگی کند تا بتواند از تسهیلات مذکور بهره مند شود.

به گفته چمنی در حال حاضر برای کسی که می خواهد وام بگیرد تا در اقتصاد کشور کارآفرینی کند با کسی که وام می گیرد تا ویلای ساحلی درست کند هیچ تفاوتی در نرخ سود بانکی وجود ندارد و به هر دو وام ۱۸ درصد تعلق می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای دیگر معمولا خودشان دنبال کارآفرین می روند و تسهیلات را با درصدهای پایین در اختیار او قرار می دهند به نحوی که در کشورهای پیشرفته درصد وام و تسهیلات پرداختی بیشتر از ۵ درصد نیست ولی ما ۱۸ درصد حساب می کنیم و بعضا تا ۲۱ درصد سود هم بالا می رود لذا با این وضعیت تولید نمی صرفد.

دغدغه گرفتن مجوز و پشیمانی کارآفرینان!

این مقام کارگری افزود: امروز وام گرفتن برای کسی که می خواهد یک مجموعه تولیدی یا یک خط تولید راه اندازی کند سخت تر است چون باید از سازمانها و صنایع مختلف پروانه و مجوز بگیرد و این رویه باعث می شود که افراد از سرمایه گذاری و کارآفرینی پشیمان شوند.

وی در پایان گفت: به اعتقاد من برای آنکه استقبال بیشتری از وام کرونا صورت می گرفت، باید درصد بهره وام پایین می آمد و شرایط دریافت آن آسان تر می شد و بانکها همراهی و حمایت بیشتری از خود نشان می دادند ولی متاسفانه به این مسایل توجه نشده و واحدهای صنفی و مجموعه های خدماتی باید خودشان را تا ۵ ماه آینده نگه دارند که زمین نخورند چون اگر زمین بخورند دیگر نمی توانند بلند شوند و بعد از آن با مشکلات دیگری غیر از کرونا روبه رو خواهیم شد.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top