امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 18075 |
تاریخ انتشار : ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰ | ارسال توسط : |
256 بازدید
۰
| می پسندم
ارسال به دوستان
پ

صادرات ۴۰۰۰ تن مرغ در زمان ممنوعیت در حالی صورت گرفته که وزارت صمت هرگونه تعلل در ابلاغ مصوبه ممنوعیت را رد و تاکید می کند که برای یادآوردی بار دیگر در اسفند ابلاغ انجام شده است، اما گمرک ایران می گوید یادآوری نبوده و این وزارتخانه مصوبه مربوطه را برای بار اول حدود چهارماه بعد از تصویب به گمرک ابلاغ کرده است، در حالی که می توانست مانند مصوبه اخذ عوارض صادرات مرغ در همان زمان و بلافاصله برای اجرا ابلاغ کند.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، با توجه به آشفتگی بازار مرغ و کمبودی که در آن وجود داشت، ستاد تنظیم بازار در آبان ماه سال گذشته هرگونه صادرات مرغ را ممنوع اعلام می کند. اما در اواخر سال اخباری در رابطه با صادرات مرغ در دوران ممنوعیت منتشر و گفته شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در این فاصله ابلاغیه ای در مورد عدم صادرات به دستگاه های مربوطه نداشته است. 

صمت: نگران شدیم و دوباره در اسفند ابلاغ کردیم!

در ادامه وزارت صمت  بدون این که اشاره ای به آمار صادرات داشته باشد هرگونه تعلل از سوی این وزارتخانه در خصوص ابلاغ مصوبه ممنوعیت صادرات را رد کرده و در بخشی  از اطلاعیه خود اینگونه توضیح داد که «مصوبه آبان ماه را فوری به دستگاه ها از جمله گمرک ایران ابلاغ کرده است و در اواخر سال با توجه به شدت گرفتن برخی مشکلات در توزیع مرغ و نگرانی بابت عدم اجرای کل یا بخشی از مصوبه مربوطه بار دیگر دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت طی نامه ای دیگر خطاب به مدیرکل صادرات گمرک مصوبه ستاد تنظیم بازار را ارسال می کند.»

اما آنچه اخیرا در جست و جوی آمار تجارت خارجی در گمرک ایران مشاهده شد، نشان داد در فاصله آبان ماه تا پایان اسفندماه سال گذشته یعنی در زمان ممنوعیت صادرات مرغ ۴۰۰۰ تن صادرات صورت گرفته است. 

گمرک: دوباره ای در کار نیست یکبار در اسفند ابلاغ شد!

اینکه چرا گمرک ایران با وجود مصوبه ممنوعیت صادرات و تاکید وزارت  صمت در مورد ابلاغ به این سازمان باز هم به صادرات ادامه داده موضوعی است که از گمرک ایران مورد پیگیری قرار گرفت ولی چنین موردی تایید نشد و مسئولان مربوطه تصریح کردند که  ممنوعیت صادرات مرغ اولین بار در ۲۰ اسفندماه به گمرک ابلاغ شده است.  

معاون فنی گمرک ایران در توضیحاتی در این رابطه به انعکاس روز و به نقل از ایسنا گفت: در جلسات ستاد تنظیم بازار نمایندگان دستگاه های مربوطه از جمله گمرک ایران حضور داشته  و در نهایت مصوبات طی جدولی به اعضاء ابلاغ می شود که شامل دستگاه یا سازمان مجری، متعهد و پیگیری کننده و مدت زمان اقدام است که در مورد مصوبه مربوط به ممنوعیت صادرات مرغ نیز دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت، به عنوان سازمان مجری و متعهد تعیین شده است. بنابراین لازم بود که این دفتر ممنوعیت صادرات را به کلیه دستگاه های مربوطه از جمله گمرک اقدام کند، اما آنچه اتفاق افتاده این است که مصوبه یکصد و نهمین جلسه کارگروه ستاد تنظیم بازار در رابطه با ممنوعیت صادرات مرغ تا ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۹۹ به گمرک ابلاغ نشده بود. 

به گفته ارونقی، اگر وزارت صمت در زمان تصویب به گمرک ایران ابلاغ می کرد به طور حتم بلافاصله در دستور کار قرار می گرفت،همان طور که بعد ابلاغ در ۲۰ اسفند ماه ، به تمامی گمرکات اجرایی ابلاغ و فورا اجرا شد.

برای اخذ عوارض صادرات مرغ ۲بار فورا ابلاغ کردند، برای ممنوعیت صادرات هم فورا ابلاغ می کردند 

این مقام مسئول در گمرک ایران یادآور شد: وزارت صمت می توانست ابلاغیه ممنوعیت صادرات مرغ را در موعد مقرر انجام دهد،همان گونه که مصوبه تنظیم بازار در تیرماه در خصوص عوارض صادراتی انواع گوشت مرغ را در همان زمان یا مصوبه تنظیم بازار در مورد تمدید اخذ عوارض صادراتی گوشت مرغ را نیز که در خرداد ماه ۱۳۹۹ مصوب شده بود را بلافاصله جهت اقدام به گمرک ایران ابلاغ کرد. اما ابلاغ ممنوعیت صادرات مرغ تا ۲۰ اسفند طول کشیده است. 
انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top