امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 17079 |
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰ | ارسال توسط : |
479 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

سال ها از درخواست جاماندگان از دریافت یارانه نقدی برای دریافت آن گذشته و آنقدر تکلیف قانون برای غربالگری یارانه بگیران و ثبت نام مجدد از متقاضیان نیازمند اجرایی نشد که در قانون بودجه امسال عدم اقدام در این رابطه، تخلف اعلام شده است، اما آیا اعلام تخلف موجب بازنگری در روند پرداخت یارانه نقدی می شود آنهم در شرایطی که طی سال های اخیر بارها بندهای مربوط به هدفمندی بدون اجرا مانده است؟

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، طی سال‌های اخیر بارها بحث ثبت نام از جاماندگان یارانه نقدی مطرح بوده اما هیچ گاه در این رابطه اقدام موثری انجام نشده است. در سال ۱۳۹۳ و زمانی که دولت تصمیم به طرح ثبت نام مجدد از متقاضیان گرفت، فرصتی بین ۲۰ تا ۳۱ فروردین آن سال تعیین کرد تا متقاضیان دریافت یارانه نقدی بر اساس رقم اول شماره ملی سرپرستان خانوار  در یک روز ثبت نام کنند ولی به هر صورت با توجه به شرایط ثبت نام و فرصت زمانی تعیین شده برخی از خانوارها نتوانستند نام خود را در لیست متقاضیان انجام دهند. از آن زمان به بعد در کنار جا ماندگان از دریافت یارانه نقدی بودند افراد جدید و یا خانوارهایی که نیازمند دریافت این یارانه بودند نیز امکان ثبت نام و ورود به لیست نداشتند.

از سال ۱۳۹۴ تاکنون بارها در قوانین بودجه دولت مکلف به ثبت نام از جاماندگان از یارانه نقدی شده ولی به نتیجه نرسیده است، در تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۰ و در بند «ب» آن بار دیگر تکلیف ثبت نام جا ماندگان مطرح شده است؛ به طوری که اعلام شده سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلفند نسبت به ثبت نام و پرداخت یارانه هدفمندی و نیز معیشتی و نیز سایر یارانه ها به کلیه افراد واجد شرایط از جمله افراد جدید و افرادی که تاکنون ثبت نام نکرده اند و حتی افرادی که منصرف شده بودند اقدام کنند.

در قانون بودجه تاکید شده است عدم ثبت نام یا تاخیر در ثبت نام و عدم پرداخت یارانه و نیز یارانه معیشتی و سایر یارانه‌ها تخلف محسوب می‌شود و مسئولیت آن برعهده کلیه مدیران ذیربط بوده و این تخلف در مراجع ذیصلاح رسیدگی خواهد شد.

این تکلیف قانونی در حالی برای بار چندم بر عهده دولت گذاشته می شود که در بودجه ۱۳۹۹ نیز موظف به ثبت نام از جاماندگان یارانه نقدی بود. هر چند در مورد کمک های معیشتی که از آبان ۱۳۹۸ در دستور کار قرار گرفت، برای دوره‌ای در مورد متقاضیان اقداماتی صورت گرفت ولی در رابطه با یارانه نقدی هنوز اطلاع رسانی برای نحوه ثبت نام مجدد نشده است.

در سال گذشته نمایندگان مجلس طرحی ارائه کردند تا افرادی که نمی توانند یارانه بگیرند درخواست خود را ارائه و با برقراری آزمون وسع درصورت داشتن شرایط یارانه دریافت کنند اما در این مورد هم تاکنون هیچ گزارشی از سوی مسئولان مربوطه در رابطه با عمل به تکلیف قانون بودجه برای ثبت نام جاماندگان و نیازمندان به یارانه نقدی ارائه نشده است.

همچنین در حال حاضر حدود ۷۸ میلیون نفر در لیست سازمان هدفمندی یارانه ها قرار دارند و هر ماه یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت می کنند که هزینه آن در سال به حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان می رسد، سبدی از یارانه بگیران که ظاهرا قرار نیست پردرآمدها از آن خارج و نیازمندان خارج از لیست به آن وارد شوند.

این در حالی است که طی سال‌های اخیر تکلیف حذف سه دهک بالای درآمدی هم از بندهای ثابت قانون بودجه بوده ولی به آن هم به طور جدی عمل نشد و حتی در بودجه امسال این تکلیف حذف شده است.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top