امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 16957 |
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸ | ارسال توسط : |
283 بازدید
۰
| می پسندم
ارسال به دوستان
پ

رییس هیات مدیره جامعه هتلداران می‌گوید: تعداد مسافران هتل‌رو در استان‌های شمالی، به ویژه مازنداران و جزیره کیش در مقایسه با سایر نقاط کشور رکورددار بوده است.

آمارهای سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل ونقل جاده‌ای نیز تایید می‌کند که استان‌های شمالی تا کنون رکورددار سفرهای نوروزی بوده‌اند. البته سازمان هواپیمایی و حمل‌ونقل ریلی هنوز درباره میزان ترددهای نوروزی، آماری را اعلام نکرده‌اند. معاون گردشگری در تنها آماری که از میزان سفرهای نوروزی اعلام کرده نیز گفته است: از ۲۸ اسفندماه ۹۹ تا هفتم فروردین ۱۴۰۰ در مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفرشب اقامت در مراکز اقامتی رسمی کشور ثبت شده است که اگر هر فرد به‌طور متوسط سه شب اقامت داشته باشد، حدود ۴۵۰‌ هزار نفر در ۱۰ روز گذشته سفر کرده‌اند. ضریب اشتغال متوسط مراکز اقامتی رسمی حدود ۳۰ درصد بوده است.

جمشید حمزه‌زاده ـ نیز به انعکاس روز و به نقل از ایسنا گفت که میانگین اقامت در هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها از ابتدای تعطیلات تا کنون حدود ۲۵ درصد بوده است.

او اضافه کرد که با توجه به کاهش محدودیت‌های سفر در نوروز و صدور دستور ممنوعیت برپایی چادر مسافرتی و اقامت در مراکز غیرمجاز و مدارس، پیش‌بینی شده بود ضریب اشغال هتل‌ها در کشور دست‌کم به ۵۰ درصد برسد، اما برخی عوامل این انتظار را برآورده نکرد.

به گفته او، استان‌های شمالی به ویژه مازندران و جزیره کیش براساس میزان اقامت، جزو پرمتقاضی‌ترین مراکز برای سفر بوده‌اند، به طوری که در برخی روزها و بعضی هتل‌ها ضریب اشغال به ۱۰۰درصد رسیده است.

رییس هیات مدیره جامعه هتلداران ایران، وضعیت اسکان در سایر استان‌ها را چندان تعریفی ندانست و افزود: البته در برخی استان‌های مرکزی، مثل اصفهان و یزد ضریب اقامت در مقایسه با دیگر روزهای سال گذشته، روند مثبتی داشت، ولی میانگین اسکان در این استان‌ها نیز به کمتر از ۴۰ درصد رسید.

حمزه‌زاده دلایل اقتصادی و معیشتی را عامل چندان اثرگذاری در کاهش میزان اقامت در هتل‌های کشور ندانست و گفت: مردم را از سفر خیلی ترساندند. از طرفی برخی مرزها به روی مسافران باز شد و موقعیت سفر به ترکیه و دیگر کشورها در نوروز فراهم شد. تعداد زیادی از مردم هم به خاطر کرونا ترجیح دادند در منزل دوست و آشنا اقامت داشته باشند؛ در برخی استان‌ها مثل آذربایجان شرقی این شکل از اقامت بسیار زیاد بود. این‌ها از جمله عواملی است که باعث شد تعداد مسافران هتل‌رو در نوروزِ امسال با وجود کاهش محدودیت سفر، کم باشد.

او درباره مدیریت اسکان در چادرهای مسافرتی و اقامتگاه‌های غیرمجاز، اظهار کرد: هنوز اطلاعات کامل از سطح استان‌ها جمع‌آوری نشده است، اما فکر می‌کنم به غیر از استان‌های شمالی در دیگر نقاط کشور، مطابق مصوبه‌ای که داده شده بود و برپایی چادر و اسکان در مدارس و خانه‌های شخصی را ممنوع کرد، در مقایسه با سال‌های گذشته، بهتر مدیریت شده باشد. البته اقامت در خانه‌های اجاره‌ای شمال کشور را نتوانستند مدیریت کنند.

رییس هیات مدیره جامعه هتلداران ایران درباره تاثیر قیمت هتل در کاهش تقاضا، گفت: قیمت یا مساله معیشت تاثیر زیادی روی مسافران هتل رو ندارد. البته روی درصدی تاثیر داشته است و امکان دارد به این خاطر کل برنامه سفر را حذف کرده و یا تغییر داده باشند.

او درباره نگرانی مردم از بهداشت و ویروس کرونا در هتل نیز اظهار کرد: فکر نمی‌کنم مردم از این بابت نگرانی داشته باشند، چون وزارت بهداشت در یک سال گذشته حتی یک مورد ابتلا در هتل را گزارش نکرده است. البته امکان دارد کارمندان هتل بیمار شده باشند که سریع قرنطینه شده‌اند، اما در بین مسافران حتی یک مورد گزارش وجود ندارد.

حمزه‌زاده افزود: در همین مدت تعطیلات میزان خرید از رستوران‌های هتل در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته. حتی استفاده از کافی‌شاپ‌های هتل‌ها بیشتر شده است که نشاندهنده اعتماد مردم به ویژه، محلی‌ها به هتل‌ها است.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top