امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 16168 |
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱ | ارسال توسط : |
283 بازدید
۰
| می پسندم
ارسال به دوستان
پ

یک عضو هیات‌ رییسه فدراسیون فوتبال می‌گوید این فدارسیون قصد دارد برگزاری مسابقات لیگ را به باشگاه‌ها واگذار کند.

مهرداد سراجی، مدیرعامل باشگاه سایپا و عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال درباره اولین جلسه هیات رییسه فدراسیون گفت: فدراسیون فوتبال مسوول تیم‌های ملی و متولی توسعه فوتبال در تمام نقاط کشور، به‌خصوص مناطق کم‌تر برخوردار است. نباید وقت و انرژی خود را صرف برگزاری مسابقات فوتبال کند. فدراسیون فوتبال شأنیت نظارت و کنترل دارد و باید مسوولیت اجرایی برگزاری مسابقات را به خارج از ساختار فدراسیون و سازمان لیگ منتقل کند. 

او تصریح کرد: در اولین جلسه هیات رییسه فدراسیون طرح برون‌سپاری مسوولیت برگزاری مسابقات از طریق باشگاه‌های فوتبال مطرح و مقرر شد کارگروهی تشکیل شود تا نسبت به تشکیل یک موسسه با ساختار حقوقی مشخص و با سازوکارهای قانونی برای برگزاری مسابقات لیگ تصمیم‌گیری و روش‌های اجرایی آن را مدیریت کند.

این عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال با اشاره به این که این اقدام بزرگ و مهمی است که باید سال‌ها قبل اتفاق می‌افتاد، گفت: چنین طرحی در لیگ‌های معتبر دنیا هم‌چون بوندسلیگا و لیگ انگلستان در حال اجراست. این کارگروه مسوولیت دارد شرایطی را ایجاد کند تا منافع باشگاه‌ها تامین و امکان درآمدزایی از برگزاری مسابقات ‌برای باشگاه‌ها فراهم شود. مسوولیت مدیریت این ساختار حقوقی بر اساس آیین‌نامه‌ای که به تصویب فدراسیون فوتبال خواهد رسید بر عهده باشگاه‌های فوتبال خواهد بود. بخشی از اهداف این طرح به منظور چابک‌سازی فدراسیون فوتبال است و هم‌چنین افزایش قدرت نظارتی و کنترلی فدراسیون، ضمن این که سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری درباره چگونگی برگزاری مسابقات توسط باشگاه‌ها که متولیان اصلی فوتبال کشور هستند و البته درآمدزایی و سودآوری در صنعت فوتبال کشور از دیگر اهداف این طرح است. 

سراجی ادامه داد: در صورت اجرای این طرح ارکان نظارتی فدراسیون فوتبال از جمله کمیته داوران، کمیته اخلاق و کمیته انضباطی در چارچوب اساسنامه فدراسیون فوتبال با رویکردی جدید صرفاً به وظایف ذاتی خود که همان نظارت و کنترل است، خواهند پرداخت و با اقتدار و جدیت می‌توانند فرآیندهای اجرایی برگزاری مسابقات را کنترل کنند. در شرایط کنونی که مجری مسابقات و ارکان نظارتی و قضایی هر دو در ذیل فدراسیون فعالیت می‌کنند باعث تضاد منافع شده است، چطور می‌شود که مجری و ناظر، هر دو زیر مجموعه یک ساختار باشند ؟

وی گفت: ادامه این شرایط یعنی پذیرش آسیب‌های متعدد که در سال‌های اخیر در فدراسیون ایجاد شده است و برای برخی از افراد شاغل در فدراسیون در دستگاه‌های نظارتی و محاکم قضایی پرونده تشکیل شده و باعث سختی تحرک مدیران فدراسیون شده است. خردمندی حاکم در بخش خصوصی باعث خواهد شد دفاع از منافع مشترک باشگاه‌ها جایگزین تعارض منافع در مدیریت فوتبال بشود و کارکرد نهایی آن رشد و اعتلای فوتبال ایران خواهد بود. 

مدیرعامل باشگاه سایپا تصریح کرد: در حال حاضر کشور امارات با جمعیت بسیار کم‌تر از ایران درآمدی ۸۵ میلیون یورویی معادل ۲ هزار میلیارد تومان از فوتبال به دست می‌آورد. این عدد در کشور عربستان ۱۰۰ میلیون یورو، در ترکیه ۴۵۰ میلیون یورو و در اسپانیا این درآمد به ۹۰۰ میلیون یورو می‌رسد. اجرای این طرح بستری ایجاد می‌کند تا صاحبان مشاغل و مالکان نمادهای تجاری به صورت مستقیم با متولی اصلی برگزاری مسابقات که در این طرح باشگاه‌های فوتبال هستند، وارد مراوده و مذاکره شوند و علاوه بر ظرفیت شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های ملی روش‌هایی بیابند که موجب بهره‌برداری از فضای پر مخاطب فوتبال از جمله ایجاد بسترهای جدید پخش اینترنتی مسابقات، راه اندازی تلویزیون‌های آنلاین و استفاده از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی و سایر روش‌های مدرن بشود و در نهایت درآمدهای حاصل از این طرح بر اساس آیین‌نامه‌ای که به تصویب فدراسیون فوتبال خواهد رسید به نسبت مشخص بین باشگاه‌ها توزیع می‌شود. وقتی درآمد باشگاه‌ها افزایش پیدا کند انگیزه باشگاهداری و راه‌اندازی آکادمی فوتبال نیز افزایش خواهد یافت. من در چند روز گذشته با هماهنگی جناب آقای عزیزی‌خادم، رییس فدراسیون فوتبال و جناب آقای رضاییان، عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال با چند تن از مدیران عامل باشگاه‌ها از جمله مدیرعامل استقلال و مدیرعامل پرسپولیس درباره این طرح مذاکره و هم‌فکری کردم که مورد تایید و استقبال همه این افراد قرار گرفت و مقرر شد این مدیران به عضویت کارگروه مذکور در آمده و جلسات مشورتی و تخصصی با حضور آنان به صورت منظم تشکیل شود.

او در پایان خاطرنشان کرد: سال‌هاست بنگاه‌های اقتصادی بزرگ وابسته به دولت از جمله شرکت‌های نفتی و صنعتی و پتروشیمی‌ها از محل درآمدهای اختصاصی خود هزینه فوتبال کشور را تامین می‌کنند و بار اصلی تامین هزینه‌های فوتبال را به دوش می‌کشند و سرمایه‌گذاری یک‌طرفه و بدون بازگشت در فوتبال را تجربه می‌کنند؛ و معلوم نیست این اقدام تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ چنان چه مسوولیت برگزاری مسابقات توسط متولیان اصلی فوتبال که همان باشگاه‌ها هستند مدیریت شود سرمایه‌گذاری در حوزه باشگاه داری توجیه پذیر خواهد بود و در آن صورت چرخه اقتصادی صنعت فوتبال به نفع سرمایه گذار و مالکان باشگاه اصلاح خواهد شد و در این شرایط باشگاه‌ها سودده  خواهند بود و در نهایت سرمایه‌گذار بخش خصوصی نیز ترغیب خواهد شد تا همچون سایر کشورها در این صنعت پر مخاطب وارد شده و باشگاه داری و تیم‌داری کند. این اصلاح چرخه اقتصادی موجب رشد و تعالی فوتبال در سراسر کشور خواهد شد و منافع آن به تمام اجزای فوتبال تسری خواهد یافت و فدراسیون فوتبال با چابکی فرصت بیش‌تری برای پرداختن به تیم‌های ملی و توسعه همه جانبه فوتبال در تمام نقاط کشور خواهد داشت.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top