امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 8 شوال 1445 | 2024-04-16
کد خبر: 15871 |
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰ | ارسال توسط : |
248 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

در نشست خبری سریال «روزهای ابدی» بر ساخت فصل دوم این سریال تاکید و درباره محدودیت‌های مالی و زمانی سریال توضیحاتی ارائه شد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، نشست خبری سریال «روزهای ابدی» امروز یکشنبه ـ ۱۰ اسفند ماه ـ در ساختمان روابط عمومی صداوسیما با حضور عوامل و بازیگران این سریال برگزار شد. عوامل این سریال پیش از آغاز نشست با حضور در واحد ارتباطات مردمی صداوسیما پاسخگوی مخاطبان خود بودند.

جواد شمقدری ـ نویسنده و کارگردان سریال «روزهای ابدی» ـ درباره ساخت این سریال گفت: در بهمن ۹۶ کار را شروع کردیم. سریال دارای لوکیشن‌های متعددی بود. حوادث مهمی در سریال بررسی شد؛ حوادثی که بیشتر آمریکا در آن‌ها دخالت دارد. در تماس‌های مردمی که امروز گرفته شد، تقریبا همه تشکر می‌کردند که ضرورت داشت چنین سریالی ساخته می‌شد و ما را با آن دوره آشنا می‌کرد؛ هم نوجوانانی که در آن دوران حضور نداشتند و هم بزرگسالانی که حضور داشتند تماس گرفتند. خیلی‌ها تقاضای ادامه کار را داشتند که من گفتم این اتفاق به تصمیم گیری مدیران صداوسیما بستگی دارد؛ به بازیگران هم گفتیم بعضی از شما ممکن است در ادامه سریال باشید. به ویژه شخصیت‌های جوان سریال. ما نزدیک به ۱۵۰ نفر بازیگران تئاتر از بخش‌های مختلف داشتیم.

شمقدری درباره دشواری ساخت سریال درباره تاریخ معاصر اظهار کرد: ترسیم تاریخ معاصر از نظر طراحی صحنه سخت ترین دوران است. ساخت سریال درباره مقطع دهه ۵۰ و ۶۰ کار سختی است. ما خیلی از لوکیشن‌ها را نداشتیم. نمی‌توان دوربین را در خیابان های تهران برد و آن دوران را فضاسازی کرد. بسیار سخت و پیچیده است. ما از جلوه‌های ویژه و تکنیک‌های این عرصه بهره بردیم. ساخت سریال هشت ماه به دلیل مشکلات مالی و سه ماه به خاطر کرونا متوقف شد. نزدیک به ۴۶۰ جلسه تصویربرداری کردیم و هر قسمت را حدودا در ۱۰ روز جمع کردیم که به نظرم اتفاق ویژه ای است. ما حمایت‌های معنوی را داشتیم اما به جهت مالی خیلی سختی داشتیم و خواست خدا بود که بتوانیم پروژه را به پایان برسانیم.

جواد شمقدری در واحد ارتباطات مردمی صداوسیما

او همچنین درباره مشکلات این پروژه تلویزیونی ادامه داد: اگر شرایط بهتری هم از نظر حمایت مالی و هم زمان بیشتری داشتیم کار می‌توانست بهتر از این هم باشد اما خود من الان قانعم آن اتفاقی که باید، افتاده است. ما در لوکیشن‌ها محدودیت زمانی داشتیم و کرونا هم دامنگیرمان شده بود. پروژه در بازه زمانی سه ساله جمع شد؛ در حالی که برخی از بازیگران با قرارداد یک ساله آمده بودند.

این کارگردان افزود: به جهت وسعت مکان محدودیت‌هایی وجود داشت و شهرک غزالی از همه جهت محاصره شده است. از طرفی پروژه‌های زیادی هستند که بخشی از شهرک را در اختیار داشتند. این محدودیت‌ها کار کارگردان را سخت می‌کند. باید از بازیگرانمان تشکر کنم. از آقای اسکندریان که با دستمزدی ناچیز در طول این سه سال در همه بخش‌های سریال حضور داشتند و آقای نوروزی که انسانی فرهیخته است و کارهای تاریخی کار کرده است. حدود ۴-۵ هزار نفر پشت کار بودند تا کار به انتها رسید.

شمقدری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سریال «روزهای ابدی» چقدر به سوالات مخاطبان درباره آن دوران و به ویژه درباره موضوع فیلم «آرگو» پاسخ داده است؟ گفت: «آرگو» دروغ بود و ما قرار نبود به این اتفاق پاسخ دهیم ما می‌خواستیم تسخیر لانه جاسوسی را نمایش دهیم که همین بخش هم مورد توجه قرار گرفته است؛ البته درباره موضوع آرگو هم چند سکانس داریم که چندین نفر از سفارت توانستند فرار کنند و با پاسپورت کانادایی از کشور خارج شوند. در سکانسی نشان دادیم که انگیزه دانشجویان فقط دستگیری آمریکایی ها نبوده بلکه نشان دادن اعتراضشان به دنیا بوده است. باید اعتراف کنیم هالیوود می‌تواند هر حادثه تخیلی را باورپذیر جلوه دهد.

او در پاسخ به ایراداتی که به برخی از صحنه‌های سریال و گریم بازیگران وارد شد، عنوان کرد: گریم، یک جاهایی مشکل داشت که درصدش خیلی کم بود. اما در رابطه با لوکیشن مثلا سایت کبکان را من از نزدیک دیدم و عملا امکانش نبود که در چنین موقعیتی سریال را میدانی بسازیم؛ لذا رفتیم سراغ جلوه‌های ویژه کامپیوتری. به نظرم این تجربه گرانبهایی است. این کار در این حجم، کار جدیدی بود. صحنه ما چیزی به جز پرده سبز نبود و اینکه بشود ارتباط آدم‌ها و فضا درست درآورده شود کار سخت و پیچیده‌ای بود. اگر بخش جلوه‌های ویژه در پشت صحنه دیده شود اذعان می‌کنند که کار ویژه‌ای است؛ البته دو ـ سه جا ایراد داشتیم؛ خب، اکثر نیروهایمان جوان بودند و ما زمان زیادی هم برای اصلاح نداشتیم. اما با این وجود بسیاری از صحنه‌ها عین واقعیت است. فکر می‌کنم این ضعف ‌های کوچک برای این کارِ بزرگ قابل بخشش است.

صحنه ای از سریال روزهای ابدی

شمقدری با تاکید بر اینکه دانش فنی پرده سبز کاملا ایرانی و داخلی بوده است، گفت: ما با گروه اول به نتیجه نرسیدیم و در درآوردن برخی از صحنه‌ها ناتوان ماندند. طبیعتا در مرحله دوم سراغ تیم جدید رفتیم و به آقای امامی رسیدیم؛ نزدیک ۱۵۰ نفر نیروی جوان که به دلیل کرونا هر کدام در خانه یا دفتر خودشان در سراسر کشور کار می‌کردند کار را انجام دادند. چیزی که شما دیدید ۱۰۰ درصد ایرانی و داخلی بود.

این کارگردان و نویسنده در پایان صحبتهایش با بیان اینکه نشان دادن حوادثی که در طول ۹ ماه به تسخیر لانه جاسوسی منجر شده، برایش مهم بوده است، عنوان کرد: می‌شد بخش‌هایی را نبینیم؛ مثلا کردستان نرویم ولی احساس کردم خیلی مهم است تا این بخش ها دیده شود. آمریکایی ها برای بحث خودمختاری برنامه‌های وحشتناکی داشتند و حیف بود که به آن پرداخته نشود در این صورت ورود دانشجویان به سفارت متجاوزانه تلقی می‌شد اما بعد از دیدن سریال مخاطب اقناع می‌شود که باید سفارت تسخیر می‌شد. برای اقناع ذهن مخاطب درباره تسخیر سفارت آمریکا باید به این لحظات پرداخته می‌شد. سریال ما به گونه ای است که چند دقیقه هم اگر تماشا نشود خط داستان از دست مخاطب درمی‌رود اما متاسفانه الان سریال ها طوری شده‌اند که مخاطب می‌تواند حین دیدن سریال کارهایش را هم انجام دهد و چیزی را از دست ندهد.

احمد نجفی ـ بازیگر سریال «روزهای ابدی» ـ در این نشست درباره ارتباط مستقیم با مخاطبان و تجربه حضور در این سریال، گفت: اغلب توقع شروع فصل دوم سریال را داشتند و دلیل آن ارتقاء اطلاعات و آگاهی های مردم است. مردم مشتاق هستند ببینند در آن سال‌ها چه گذشته است. خود من اولین بار از آقای شمقدری شنیدم منطقه‌ای به اسم کبکان وجود دارد و اینکه در دل کوه فرودگاه باشد و هواپیمای۳۳۰ با آن عظمت بتواند آنجا بنشیند. وقتی یک سریال به نشر آگاهی می‌پردازد و به تاریخ یک مملکت ـ چه خوب و چه بد ـ می‌پردازد، این یعنی ارتقای دانش و آگاهی‌های مردم. فکر می‌کنم سرمایه گذاری در این راه کمک کننده است. ۴۲ سال از انقلاب گذشته و هنوز این نسل به طور کامل با آن دوران آشنا نیست. یکی از مهم ترین اتفاق های آن دوران قضیه نفوذ است که لازمه مقابله با آن همین آگاهی هاست. من مثل همیشه از کار با آقای شمقدری لذت بردم و امیدوارم در کار بعدی شان چه باشم و چه نه، موفق باشند. من سر کار آقای شمقدری به اسم «طوفان شن» ازدواج کردم و برایم تاریخ خاصی است. «روزهای ابدی» کار سنگینی بود اگر همکاری دوستان نبود شاید سریال، سال‌های سال متوقف می‌شد؛ نیروی انتظامی و زمینی ما خیلی کمک کردند. این کمک‌ها باید یکدست شود. آرزویم این است که مردم استفاده کرده باشند و درخواستشان برای ساخت فصل دوم سریال عملی شود.

رحیم نوروزی، دیگر بازیگر سریال «روزهای ابدی» نیز خاطرنشان کرد: پژوهش کار دشوار و وظیفه بسیار سنگینی است. قصه گویی و فیلم سازی هم چیز دیگری است و جمع این‌ها کنار هم کار را بسیار دشوار تر می‌کند. از طرفی مخاطبان این نتیجه را مشاهده کرده و نقد می‌کنند. من پازلی در تصویری بسیار پیچیده هستم؛ خوشحالم که در این کار بودم و با آقای علی اکبری قرارداد داشتم؛ البته برای این‌کار اصلا قرارداد کاغذی ندارم بلکه قرارداد دلی دارم. با آقای شمقدری کار نکرده بودم و جسارتا توقعم کمتر از این بود که بتوانیم با هم کنار بیاییم اما آقای شمقدری انسانی با دانش، فرزانه و آرام و صبور هستند. تحمل ما بازیگران کار دشواری است. روحیات عجیبی داریم و آسیب‌های مختلفی در کارها خورده ایم و مدیریت همه این‌ها سخت است. امیدوارم که بهتر از این‌ها در تاریخ رقم بخورد و روزهای خوبی در پیش داشته باشیم هرچند که ایام حاضر و این ماسک‌ها گواه خوشایندی نیست اما امیدواریم که آینده بهتری در انتظارمان باشد.

نوروزی افزود: طبیعی است که نتوانیم رضایت همه مخاطبان را جلب کنیم. بسیاری از کسانی که الان در داخل یا خارج از کشور هستند، می‌توانند مدعی چیزهایی باشند و طبیعی است که ما نظرات مخالف داشته باشیم. با توجه به بودجه و امکانات، بضاعتمان در همین حد بوده است. خوشحالم که بازخوردهای مخالف هم داریم تا به چالش کشیده شویم.

امین اسکندریان، بازیگر جوان سریال «روزهای ابدی» نیز در این نشست عنوان کرد: در ابتدا می‌خواهم از آقایان علی اکبری و شمقدری که این فرصت را به من جوان که تا قبل از این، فقط تئاتر کار می‌کردم دادند تشکر کنم. این نقش به قدری حساس بود که ریسک بزرگی کردند و این نقش را به من سپردند. تمام تلاشم را برای باورپذیر کردن نقش کردم. تمام هم و غمم این بود که تماشاگری که آن دوران را دیده یا ندیده است برایش باورپذیر باشد. از نظر جسمی و روحی پروژه سختی بود اما با مدیریت خوب توانستیم از پس کار بربیاییم. پیشکسوتان برخورد خوب و دوستانه‌ای با ما داشتند و در کار کمکمان می‌کردند.

کیمیا اکرمی، دیگر بازیگر جوان و تازه کار سریال «روزهای ابدی» در این نشست گفت: برای من این نقش خیلی دشوار بود زیرا از این فضا دور بودم و بخش عمده زندگی‌ام را خارج از کشور بودم؛ اما همین چالش من را برای بازی ترغیب کرد. به خاطر علاقه‌ام به بازیگری و تلاشی که در این ۱۰ سال داشتم دچار ناامیدی شده بودم اما وقتی به این کار آمدم دیدم همه چیز آرام و اصولی بود و احساس آرامش داشتم. آقای علی اکبری و شمقدری حامی ما بودند. من تجربه تئاتر داشتم و اولین کار تصویری من بود ممنونم از اعتمادی که به من شد. شخصیت محبوبه با من تفاوت‌های زیادی داشت اما این تجربه جالب بود و دوست دارم در کاراکترهای دیگر تجربه‌های دیگری هم داشته باشم. هرچند که مثلثی که در این درام شکل گرفت شاید برای برخی از مخاطبان خوشایند نبود اما این باورپذیری کار را نشان می‌دهد.

عوامل روزهای ابدی در واحد ارتباطات مردمی صداوسیما

در ادامه این نشست محسن علی اکبری ـ تهیه کننده سریال «روزهای ابدی» ـ با اشاره به ارتباط مردمی عوامل سریال قبل از آغاز نشست، گفت: ممنونم که امکان ارتباط با مردم را برای ما فراهم کردید؛ مردم ولی نعمت‌های ما هستند. خدا را شاکرم که اکثرا با سریال ارتباط برقرار کردند. ان شاءالله این مسیر ادامه پیدا کند و این مردم تشنه، از اطلاعات موثق داخلی تامین شوند و نیازمند اطلاعات شبکه‌های خارجی نباشند.

او افزود: خوشبختانه الان در شرایطی هستیم که مدیریت جوان در سازمان دارد جایش را پیدا می‌کند. تیم مدیرتی رسانه ملی هر چقدر جوان باشد پرانرژی تر است و هنرمندان را بهتر درک می‌کند. سن بالاها مقداری خسته می‌شوند و از کوره درمی‌روند.

علی اکبری با بیان اینکه انجام کارهای ارزشی برایش اهمیت دارد، اظهار کرد: خیلی‌ها فکر می‌کردند چون نام من و آقای شمقدری در کار هست درِ منابع مالی سازمان صداوسیما به روی ما باز است؛ ما برای هر قسمت رقمی حدود ۶۸۰ میلیون تومان دریافتی داشتیم اگر یک فیلم سینمایی را در نظر بگیرید زیر ۴ میلیادر تمام نمی‌شود اگر هر سه قسمت را یک سینمایی حساب کنیم زیر دو میلیارد تمام شده است. بحث ما بحث مالی نیست بحث کارهای ارزشی است. ما همیشه سعی کردیم هدفمند حرکت کنیم و اگر کار ارزشمندی نباشد شاید من سال‌ها بیکار بنشینم.

محسن علی اکبری

علی اکبری درباره استفاده از چهره‌های جوان در سریال افزود: رسالت ما به عنوان نسل اول انقلاب، آوردن جوانان به کار و فراهم کردن فضا برای دیده شدنشان است؛ ما در «مردان آنجلس» خانم مهتاب کرامتی و در «مریم مقدس» خانم شبنم قلی خانی را معرفی کردیم و در این سریال کیمیا اکرمی و امین اسکندریان را معرفی کردیم. ما برای اولین بار ۱۰ بازیگر خارجی از اروپا داشتیم و ترکیب این‌ها با بازیگران پیشکسوت و تازه کار خودمان مورد قبول مخاطب قرار گرفت؛ اساس کار ما استفاده از جوانان در سینما و تلویزیون است.

صحنه ای از سریال روزهای ابدی

علی اکبری  در ادامه درباره ساخت دکور سریال روزهای ابدی گفت: ما حدود ۳۰ درصد دکور ساختیم. برای سفارت آمریکا دیواری صد متر در دو متر و نیم در شهرک غزالی ساختیم که پشتش چیزی نبود و داخلش کار کامپیوتری و پرده سبز بود. این دیوار هست و ماندگار است و در شهرک غرالی برای فیلم‌های بعدی می‌ماند.

او در پایان صحبت‌هایش درباره ساخت فصل دوم و سوم سریال عنوان کرد: از روز اول آقای شمقدری اعلام کردند که سریال فاز دو و سه دارد سیما فیلم هم نظر مثبتشان را اعلام کردند؛ باید قراردادی برای نگارش متن با آقای شمقدری بسته شود تا نگارش ادامه کار شروع شود.

رنجبران ـ مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما ـ هم در پایان این نشست درباره سریال «روزهای ابدی» گفت: «روزهای ابدی» بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات حدود ۲۴ درصد مخاطب داشته است و ما هر روز تماس‌هایی درباره سریال داشتیم. در این برهه و در این فضا کار برای انقلاب با این گستردگی خیلی برای جامعه و ما ارزشمند است؛ آقای علی عسکری هم که خودشان در گوشه ای از تسخیر لانه جاسوسی حضور داشتند خیلی پیگیر سریال بودند و از معدود سریال‌هایی بود که به سر صحنه آمدند. امروز ۲۴۶ پاسخگویی مستقیم داشتیم که عوامل و بازیگران پاسخ دادند. ان شاءالله ساخت این سریال‌ها ادامه دار باشد. الان در تلویزیون کارگردان ها با سلایق مختلف حضور دارند و این جای شکر دارد. ان شاءالله بتوانیم در این مسیر رضایت مخاطبان را بیشتر جلب کنیم. این سریال بازیگران جوان خوبی را معرفی کرد؛ کسانی که کمتر دیده شده بودند و حضورشان خوب و موفق بود.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top