امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 15855 |
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹ | ارسال توسط : |
183 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با تشریح دستاوردها و نتایج طرح موتوریار از تدوام اجرای آن خبر داد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، اوایل زمستان امسال بود که رییس پلیس راهور تهران بزرگ از آغاز اجرای طرح موتوریار برای برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف خبرداد، طرحی که بر اساس آن مجازاتی جایگزین برای موتورسیکلت سواران به مرحله اجرا درآمد تا علاوه بر اینکه تنش‌های احتمالی حین توقیف و اعمال قانون را کاهش دهد آمار توقیف و انتقال این وسایل نقلیه به پارکینگ‌ها را نیز کمتر کند.

با اجرای این طرح تخلفات موتورسیکلت‌سواران نظیر تردد در خطوط ویژه، عدم استفاده از کلاه ایمنی، تردد از محل ممنوعه، انجام‌حرکات نمایشی و … زیر ذره‌بین ماموران پلیس راهور قرار گرفت، اما این‌بار به جای توقیف و انتقال موتورسیکلت به پارکینگ، راکبان متخلف موتورسیکلت طور دیگری جریمه شده و میان انتقال وسیله‌شان به پارکینگ یا همکاری چند ساعته در تامین نظم ترافیک یکی را انتخاب کردند. پاسخ اکثریت متخلفان نیز از قبل قابل حدس بود؛ همکاری با پلیس به جای انتقال به پارکینگ.

با پذیرش شرط همکاری، یک کاور و یک تابلو دستی به متخلفان داده شده و آنان به تشخیص مامور ارشد پلیس از یک ساعت تا حداکثر ۱۲ ساعت همکار پلیس شده و در تامین انضباط ترافیکی با ماموران همکاری می‌کنند. البته قبل از آغاز همکاری، دقایقی هم این افراد تحت آموزش قرار گرفته و اصطلاحا توجیه می‌شوند تا هم کمتر تخلف کنند و هم همکاری موثرتری داشته باشند.

حالا با گذشت نزدیک به دو ماه از شروع اجرای طرح موتوریار، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در گفت‌وگو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا نتایج این طرح را تشریح کرد و به برخی ابهامات پیرامون آن پاسخ داد. 

سرهنگ علی همه‌خانی در گفت‌وگو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا، درباره نتایج اجرای این طرح با گذشت دو ماه از اجرای آن گفت: دغدغه پلیس درمورد  تخلفات موتورسواران به بیش از ۵۰ سال قبل برمی‌گردد و پلیس راهور در این مدت با انواع طرح ها سعی داشته از میزان تخلفات و حوادث در بین موتورسواران کم کند. اما واقعیت این است که موتورسیکلت همواره جزو پرخطرترین وسایل نقلیه بوده و آمارهای ناشی از مرگ و آسیب‌های ناشی از تصادفات آن نیز بسیار قابل توجه است.

او خطرات ناشی از رانندگی با موتورسیکلت را به اندازه خطر کرونا جدی دانست و افزود: همانطور که پیش از این هم اعلام شده بیش از ۶۳ درصد تصادفات جرحی شهر تهران مربوط به موتورسیکلت سواران است. بیش از ۴۴ درصد از تصادفات فوتی نیز متاسفانه مربوط به همین گروه از کاربران ترافیکی است. حالا اگر بخواهیم این اعداد را آمار کرونا مقایسه کنیم باید بگویم که خطرات ناشی از موتورسیکلت هم به اندازه کرونا می‌تواند خطرناک باشد و لازم است همانطور که مردم با استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌ها از جانشان در برابر این ویروس محافظت می‌کنند با رعایت قوانین و استفاده از کلاه ایمنی از جانشان در برابر خطرات ناشی از تصادف با موتورسیکلت نیز محافظت کنند.

همه‌خانی درباره اجرای طرح موتوریار گفت: مدتی قبل چندین پژوهش انجام شد که نشان می‌داد، عمده موتورسیکلت سواران در پایتخت از این وسیله برای امرار معاش خود استفاده می‌کنند. خب در این شرایط اقتصادی قطعا توقیف موتورسیکلت حداقل وقفه‌ای چند روزه در تامین معاش فرد و خانواده‌اش ایجاد می‌کرد. از این رو ایده طرح موتوریار را اجرایی کردیم تا به جای توقیف موتورسیکلت، راکب متخلف هم تحت آموزش قرار بگیرد و هم با ماموران همکاری کند تا از نزدیک متوجه سختی کار ماموران پلیس و شیوه رانندگی پرخطر موتورسیکلت سواران دیگر بشود.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه تمامی اقدامات طرح موتوریار با هماهنگ مقام قضایی انجام شده است، اظهارکرد: مقام قضایی این اختیار را به پلیس داده تا فرد متخلف را از یک ساعت تا نهایتا ۱۲ ساعت در محل نگهدارد و از حضور او در تامین نظم و امنیت ترافیکی اقدام کند. این افراد ساعاتی هم تحت آموزش در همان محل قرار می‌گیرند. البته اگر فردی نخواهد تحت این آموزش ها قرار گرفته یا با پلیس همراهی کند، هیچ اجباری وجود نداشته و وسیله نقلیه اش توقیف شده و به پارکینگ منتقل می‌شود.

همه‌خانی با بیان اینکه طی دو ماه از اجرای این طرح  در تهران بیش از ۲۲ هزار موتورسیکلت‌سوار تحت آموزش قرار گرفتن و موتورشان توقیف نشده‌اند، تصریح کرد: به عبارت دیگر تنها در پایتحت روزانه به طور میانگین ۳۶۶ موتورسیکلت سوار متخلف مورد آموزش قرار گرفته و با پلیس همکاری کرده‌اند که این دستاورد خوبی هم برای پلیس، هم برای قانون مداری و هم برای ترویج کار داوطلبانه در جامعه است.

او درباره میزان استقبال از اجرای این طرح نیز گفت: نظرسنجی‌ها و بررسی‌هایی که ما حدود یک ماه پس از اجرای طرح انجام دادیم، حاکی از آن است که عمده مردم و به خصوص موتورسیکلت سواران با آن موافق هستند. هدف ما جریمه موتورسیکلت سواران نیز، بلکه رعایت قوانین و مقررات به منظور حفظ جان این افراد است.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: اگر خدای نکرده یک موتورسیکلت تصادف کند و راکب آن تنها آسیب ببیند ضرر اقتصادی بزرگی به خانواده‌ آن فرد وارد می‌شود و علاوه بر آن جامعه نیز از حضور یک نیروی مولد کار محروم خواهد شد.

همه‌خانی درباره اجرای طرح موتوریار در آینده نیز گفت: این طرح ادامه خواهد داشت و اجرای آن متوقف نخواهد شد. البته امیدواریم که هر روز با ارتقا فرهنگ ترافیک و همراهی موتورسیکلت سواران از این آمار کاسته شده و ما شاهد کاهش آمار تلفات و تصادفات مربوط به موتورسیکلت و افزایش رعایت قوانین و مقررات از سوی موتورسیکلت سواران باشیم.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top