امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 15841 |
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱ | ارسال توسط : |
197 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

سرپرست کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ فوتبال ایران، ضمن توضیح در رابطه با شرایط به وجود آمده ناشی از قانون منع جذب بازیکنان خارجی، اعلام کرد که هیئت رییسه سازمان لیگ در رابطه با لغو یا پابرجا بودن این قانون در فصل آینده تصمیم گیری خواهد کرد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، سوم شهریورماه سال جاری بود که هیئت رییسه فدراسیون فوتبال، منوعیت جذب بازیکن و مربی خارجی برای فصل آتی در تمامی باشگاه‌های کشور با توجه به در اختیار نداشتن منابع ارزی و محدودیت‌های نقل و انتقال ارز را تصویب و اعلام کرد ادامه قرارداد بازیکنان و مربیان خارجی که از فصول قبل با باشگاه‌ها قرارداد داشته‌اند، بلامانع است و در صورتی که قرارداد آن‌ها به پایان رسیده باشد فقط با باشگاه فعلی خود می‌توانند تمدید و با باشگاه ثالث دیگر نمی‌توانند تفاهم کنند یا قراردادی به امضا رسانند.

این تصمیم درحالی اتخاذ شد که پیش از آن از سوی وزارت ورزش و جوانان، ممنوعیت جذب بازیکنان و مربیان خارجی برای دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس به تصویب رسیده بود.

حال اما با توجه به سررسیدن نیم فصل و فرصت نقل و انتقالات برای باشگاه های لیگ برتری، آخرین وضعیت قانون منع جذب بازیکنان و مربیان خارجی را از سهیل مهدی، سرپرست کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ فوتبال ایران جویا شدیم. وی در این رابطه، عنوان کرد: ممنوعیت جذب بازیکنان و مربیان خارجی تصمیمی بود که برای فصل جاری فوتبال ایران اتخاذ شد و کماکان به قوت خود باقی است و در پنجره زمستانی نقل و انتقالات نیز، همین رویه طی می‌شود و اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد.

سرپرست کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ فوتبال ایران با اشاره به اینکه در رابطه با ممنوعیت جذب بازیکنان و مربیان خارجی در فصل آینده لیگ  فوتبال ایران، هیات رییسه سازمان لیگ تصمیم‌گیری خواهد کرد، گفت: به نظر می‌رسد اگر تضامینی برای باشگاه‌ها در نظر گرفته شود و متعهد به قراردادهای منعقد شده باشند، به تدریج شاهد حضور بازیکنان و مربیان باکیفیت خارجی در فوتبال ایران خواهیم بود.

کمتر از ۱۰ درصد خارجی ها، شایسته حضور در فوتبال ایران بودند

مهدی با بیان این‌که از انبوه بازیکنان خارجی در فصل‌های گذشته فوتبال ایران شاید نزدیک به ۱۰ درصد آن ها نیز شایستگی حضور و فعالیت در کنار بازیکنان ایرانی را نداشتند، گفت: این بازیکنان خارجی می‌آمدند و می‌رفتند، اما اصلا بعضی از آن ها را نمی‌دیدیم، بنابراین امیدواریم باشگاه‌ها به سمت جذب بازیکنان شایسته و باکیفیت پیش بروند و متقابلا تضمین دهند بدهی‌های ارزی افزایش پیدا نکند تا پرونده بدهی‌ها در فدراسیون جهانی فوتبال و نیز کنفدراسیون فوتبال آسیا سنگین‌تر نشود.

وی با تاکید بر این‌که در صورت رعایت اصول حرفه‌ای، به ویژه در بخش انعقاد قراردادها با بازیکنان و مربیان خارجی، شرایط برای باشگاه‌ها فراهم می‌شود تا از جذب بازیکنان و مربیان خارجی باکیفیت بهره‌مند شود، اظهار کرد: اگر باشگاه‌ها انضباط مالی و اداری داشته باشند و قراردادهای خود را به نحو مطلوب منعقد و به تعهدات خود پایبند باشند، نیازی به سلب این امتیازات نیست و فرصت‌ها قابلیت بازگشت دارند.

پاسخ به تیم های معترض

وی در خصوص اعتراض برخی تیم‌ها مبنی بر مزیت ایجاد شده برای چند تیم لیگ برتری به دلیل امکان تمدید قرارداد و یا ادامه فعالیت بازیکنان خارجی که قرارداد آن ها در فصل های گذشته منعقد شده بود، تصریح کرد: این تصمیم به صورت یکباره و همزمان با شروع لیگ برتر اتخاذ شد و در زمان اجرای آن به صورت اتفاقی برخی تیم‌ها از شرایط سود بردند.

سرپرست کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ فوتبال ایران ادامه داد: علاوه بر این باید به خاطر داشته باشیم که در همان مقطع زمانی برخی بازیکنان خارجی در لیگ برتر بودند که باشگاه‌های آن ها تمایلی به تمدید قراردادشان نداشتند.

جذب بازیکنان خارجی در انبوه بدهی مالی باشگاه

مهدی با اشاره به این‌که بسیاری از تیم‌ها در مدیریت هزینه خود مشکل دارند و علی‌رغم مشکلات مالی انبوه در راستای جذب بازیکنان بی‌کیفیت خارجی نیز اقدام می‌کردند، بیان کرد: تصمیم اتخاذ شده به منظور مدیریت بهتر انعقاد قراردادها بود چرا که در برخی باشگاه‌ها صرفا هزینه‌های بیشتری ایجاد می‌شد و هیچ تدبیری برای بهبود شرایط نبود و روا نیست در شرایط اقتصادی موجود روز به روز شاهد انبوه بدهی‌های مالی از سوی برخی باشگاه‌های فوتبال ایران باشیم.

فرصت قانون منع جذب بازیکنان خارجی چه بود؟

وی با بیان این‌که در کنار انتقادات باید فرصت‌های به وجود آمده را نیز در نظر بگیریم و به آنها اشاره کنیم، تصریح کرد: این تصمیم باعث شد تا شاهد چهره شدن بازیکنان جوان شایسته در لیگ برتر فوتبال ایران باشیم و شاهد بودیم که آن ها خودشان را به لیگ برتر تحمیل کردند، بنابراین باشگاه‌های ایرانی فرصت‌هایی دارند که به نحو مطلوب از آن استفاده نمی‌کنند و بعضا به دنبال مطرح کردن موضوع ممنوعیت جذب بازیکنان خارجی هستند.

وی ادامه داد: در شروع بیستمین دوره فوتبال لیگ ایران تصمیم بر این شد که هر تیمی بتواند از ۳۰ بازیکن امید و جوانان خود در کنار تیم بزرگسالان استفاده کند و این مساله فرصت بسیار مناسبی برای تیم‌ها و مربیان ایجاد کرد تا در صورت نیاز، نفرات مورد نظر را به تیم اضافه کند، اما متاسفانه اکثر باشگاه‌های ایرانی از این سهمیه استفاده نمی‌کنند، در حالی که می‌توانند از یک تیم امید خوب بهره ببرند که هم در رده سنی امیدها شرکت کند و هم به عنوان پشتوانه تیم بزرگسالان فعالیت داشته باشد.

سرپرست کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ فوتبال ایران با اشاره به این‌که همچنین به واسطه قانون ممنوعیت جذب بازیکنان خارجی تصمیم بر این شد که یک سهمیه بزرگسال لیگ برتری به سهمیه جذب بازیکنان اضافه شود، خاطرنشان کرد: ممکن بود یک باشگاه از نظر تعداد نفرات تکمیل باشد اما این فرصت به آن ها داده شد تا یک بازیکن دیگر نیز در سطح لیگ برتر جذب کنند. همچنین تیم‌ها می‌توانند هفت بازیکن بزرگسال در لیست ذخیره و سه بازیکن در لیست امید و جوان داشته باشند.

مهدی با بیان این‌که در سال جاری سقف سنی برداشته شد و باشگاه می تواند ۹ نفر ذخیره  در لیست خود داشته باشد که پنج تا از آن ها قابل استفاده است، عنوان کرد: همه این موارد فرصت‌هایی است که تیم‌های لیگ برتری و مربیان باید از آن استفاده کنند، اما متاسفانه صحبتی در این رابطه نمی‌شود و صرفا تمرکزها روی ممنوعیت جذب بازیکنان خارجی است، در حالی که سازمان لیگ در کنار محدودیت‌های ایجاد شده که دلیل آن انبوه بدهی‌های مالی باشگاه‌ها بود فرصت‌های عدیده‌ای را در نظر گرفته است.

وی اضافه کرد: ای کاش تیم‌ها به صرفه‌جویی ارزی توجه می‌کردند و هزاران دلاری که قرار بود به یک بازیکن خارجی تعلق گیرد، صرف رده‌های سنی پایه شود و اینگونه تیم ها و باشگاه ها، از ساختار بهتری برخوردار شوند.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top