امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 42391 |
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰ | ارسال توسط : |
101 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

رضامراد صحرایی، صبح امروز نهم خرداد ماه، با اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان هفدهمین وزیر آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی به ساختمان شهید رجایی می‌رود تا راهبری بزرگترین دستگاه اجرایی کشور را در دوسال باقی‌مانده از عمر دولت سیزدهم برعهده بگیرد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، رضامراد صحرایی ۴۷ ساله و متولد ۱۳۵۵ و دارای مدرک دکترای زبانشناسی است و در سوابق کاری وی ریاست دانشگاه فرهنگیان، معاونت بنیاد سعدی، سرپرستی معاونت فرهنگی بنیاد شهید و معاونت دانشگاه علامه طباطبایی به چشم می‌خورد. 

او پس از استعفای یوسف نوری در روز چهاردهم فروردین ماه و پذیرش آن از سوی رئیس جمهور در پی حواشی به وجود آمده پیرامون پرداخت حقوق اسفندماه فرهنگیان و مشکلات ناشی از اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش انتخاب و در نهایت پس از ۸۸ روز دوره سرپرستی‌اش، امروز به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی حضور یافت و موفق شد با کسب ۱۶۷ رای موافق، ۸۶ رای مخالف ، ۱۴ رای ممتنع و ۲ رای باطله از مجموع ۲۶۹ آرای ماخوذه، به عنوان هفدهمین وزیر آموزش و پرورش انتخاب شود.

به این ترتیب می‌توان او را چهارمین گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در عمر کمتر از دوسال دولت سیزدهم دانست که برای اخذ رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی حضور یافت. آیت‌الله رئیسی در مرداد ۱۴۰۰ ، «حسین باغگلی» را جهت اخذ رای اعتماد جهت تصدی پست وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد که موفق به اخذ رای اعتماد نشد؛ باغگلی تنها نامزد کابینه بود که نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. پس از او «مسعود فیاضی» به عنوان دومین گزینه وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد. وی نیز در روز ۲۵ آبان ماه به مجلس رفت، اما از کسب اعتماد نمایندگان مجلس برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش جاماند و به این ترتیب بزرگترین دستگاه اجرایی کشور تا هفتم آذرماه همان سال بدون وزیر به کار خود ادامه داد.

در نهایت «یوسف نوری» که به عنوان سومین گزینه وزارت آموزش و پرورش معرفی شده بود، هفتم آذرماه با کسب ۱۹۴ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع، اعتماد نمایندگان مجلس را برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش جلب کرد و در نهایت پس از حدود ۴۹۲ روز با تقدیم استعفایش به دولت به تصدی خود بر وزارت آموزش و پرورش پایان داد.

وزارت آموزش و پرورش در سنوات گذشته با چالش بی‌ثباتی مدیریتی دست‌وپنجه نرم کرده و از اجرای سندتحول بنیادین، بزرگترین سند بالادستی خود در ۱۱ سال اخیر بازمانده است تا جایی که مقام معظم رهبری نیز در دیدار اردیبهشت ماه امسال‌شان با فرهنگیان که به مناسبت روز معلم برگزار شده بود از این موضوع گلایه کردند و فرمودند «یک نکته‌ مهم که غالباً در آموزش‌وپرورشِ ما از آن عبور می‌شود و به آن توجه نمی‌شود، مسئله‌ ثبات مدیریت است. در این دستگاهِ به این عظمت، به این اهمّیّت، ما دچار بی‌ثباتی هستیم. یکی می‌آید یک برنامه‌ای می‌ریزد، یک کاری را شروع می‌کند، [با رفتنِ او] نیمه‌کاره رها می‌شود، دیگری می‌آید. اینجا به من گزارش دادند ــ البتّه خود بنده هم می‌توانستم بفهمم، امّا در گزارشها هم بود ــ که از سال ۹۲ تا کنون که ۱۰ سال است، ما پنج وزیر و چهار سرپرست در آموزش‌وپرورش دیده‌ایم! این چیز خیلی عجیب‌وغریبی است. خب در وزارتهای دیگرِ‌ ما، [مثل] وزارت خارجه یا وزارت جهاد کشاورزی، هفت سال، هشت سال، گاهی بیشتر، یک وزیر در دو دولت میمانَد؛ چرا در وزارت آموزش‌وپرورش این‌جور بی‌ثباتی در مدیریّت وجود دارد؟ »

با این همه؛ صحرایی که در زمره وزرای جوان وزارت آموزش و پرورش و کابینه دولت قرار می‌گیرد، بناست از حالا طی دوره دوساله‌ای تا پایان فعالیت دولت سیزدهم به عنوان وزیر آموزش‌ و پرورش فعالیت کند؛ او در برنامه‌های ارائه شده‌اش به مجلس شورای اسلامی به مواردی چون تکمیل اجرای فرایند رتبه‌بندی معلمان با تمرکز بر رسیدگی به اعتراضات و تدوین پیشنویس اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون، پیگیری و حل مسائل مربوط به رتبه‌بندی  نیروهای سازمان‌های تابعه وزارت آموزش و پرورش، فعالسازی ستاد هماهنگی و پشتیبانی اجرای سندتحول بنیادین با ریاست معاون اول رئیس جمهور، تامین و تخصیص یارانه آموزشی برای دانش‌آموزان مناطق کمتر توسعه یافته در قالب برنامه هفتم توسعه، پیگیری و تخصیص فوق‌العاده ویژه کارکنان و معلمان وزارت آموزش و پرورش، حمایت و به‌کارگیری نخبگان، تقویت تربیت معلم، تحول به نفع دانش‌آموزان و حرکت به سمت برنامه‌محوری اشاره کرد.

موافقان و مخالفان صحرایی در جلسه رای اعتماد چه گفتند؟

علی خضریان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان مخالف گفت: آقای صحرایی، علی‌رغم این‌که یک سال از انتصاب شما به عنوان رئیس دانشگاه آینده‌ساز فرهنگیان می‌گذرد تعداد زیادی از عناصر شناسنامه‌دار غرب‌گرا و تابلودار جریان اصلاحات در مجموعه شما جابه‌جا نشدند. شما هنوز بعد از ۱۳ ماه از تصدی دانشگاه فرهنگیان نتوانستید تیم مناسبی را برای کمک به خود جمع‌آوری کنید چه طور امکان تدارک تیمی حرفه‌ای در وزارت آموزش و پرورش و ایجاد تحول در این وزارتخانه را در خود می‌بینید؟ شما از فروردین‌ماه امسال سرپرست وزارت آموزش و پرورش شده‌اید اما با همان تیم قبلی که منجر به رسیدن آموزش و پرورش به این نقطه شده است کار را ادامه داده و این افراد جزء حلقه نزدیک و دوست شما هستند. آقای نوری در اجرای رتبه‌بندی معلمان کنار گذاشته شد اما شما با همان حلقه کار را جلو بردید.

سیدعلی موسوی، نماینده ملکان در بررسی صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز به عنوان مخالف با ذکر این مطلب که «آقای صحرایی از بدنه آموزش و پرورش نیست و نمی‌تواند درک درستی از این وزارتخانه داشته باشد» گفت: حال این‌که مدیریت و سکانداری مستلزم داشتن قابلیت و توانمندی بالایی است که وزیر پیشنهادی چنین سوابقی ندارد. انتظار می‌رفت رئیس جمهور گزینه‌ای با تجربه مدیریتی و اشراف به مسائل را معرفی کند. آقای صحرایی شباهتی به آقای نوری وزیر سابق آموزش و پرورش دارد که عملا در مدیریت وزارت آموزش و پرورش درجا زد.

علی بابایی کارنامی، نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان مخالف رضامراد صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت: مخالفت من از جنس مخالفت با جریان حاکم بر وزارت آموزش و پرورش نیست چون همه اذعان داریم که وزارت آموزش و پرورش امروز علیه جریان غربگرا و سکولار است و با آنها مقابله می‌کند. ما نگرانی از روند ادامه فعالیت وزارت آموزش و پرورش داریم و معتقد هستیم که باید ایرادات این وزارتخانه رفع شود. سوالم این است که آقای صحرایی چه برنامه‌ای برای بیمه تکمیلی معلمان و فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان و نوسازی مدارس و پرداخت فوق‌العاده ویژه فرهنگیان دارد؟ آیا رئیس جمهور و معاون اول می‌خواهند از وزیر حمایت کنند؟ برنامه وزیر پیشنهادی برای صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟.

عبدالعلی رحیمی مظفری، نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی نیز در  مخالفت با برنامه‌های رضامراد صحرایی گفت: به نظر می‌رسد رئیس جمهور باید زودتر از این وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی می‌کرد، چراکه وزارت آموزش و پروش وزارتخانه‌ای عظیم و دارای مسائل و مشکلات متعدد است، لذا تقاضا دارم در مورد سایر وزارتخانه‌ها نیز این موضوع جدی گرفته شود. ما باید در قبال رأیی که می‌دهیم پاسخگو باشیم. آنچه که در کلیات برنامه‌های شما دیدیم اگر قرار است همان روند قبلی را طی کنید نتیجه‌ای نخواهیم گرفت. امروز آن چه که در بدنه آموزش و پرورش وجود دارد، آیا واقعا دغدغه معلم و دانش آموز، علم است؟ آیا دغدغه‌ای که سر کلاس و بیرون از آن وجود دارد، علم است؟.

عبدالحسین روح‌الامینی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با گزینه پیشنهادی گفت: آقای صحرایی کار خود را از روستا شروع کرده و از مدرسه عشایری تا دانشگاه پیش رفته است. بنابراین همه سطوح این وزارتخانه را دیده است. ایشان کسی است که قومیت برایش تفاوتی ندارد. شخصی که از دل جامعه دانشگاهی و معلمان بیرون آمده و آموزش و پرورش جدیدا به وزیری با مشخصات ایشان نیاز دارد. ایشان می‌تواند طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش را دنبال کرده و کارهای بر زمین مانده را به سرانجام برساند.

سیدمحسن دهنوی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: آقای صحرایی شناخت مناسبی از فضای آموزش و پرورش دارد، ایشان کسی است که کار را از سال‌ها پیش و از معلمی شروع کرده و از مناطق محروم به بالاترین سطح در وزارت آموزش و پرورش رسیده است لذا ایشان تجربه مناسبی در همه سطوح این وزارتخانه دارد. نکته بعدی جوان بودن ایشان است که یک امتیاز تلقی می‌شود. در کنار تجربه بالا، جوان بودن و پرتلاش بودن ایشان ویژگی خوبی است. در جلساتی که در مجلس شورای اسلامی با حضور ایشان برگزار شد متوجه شدم که ایشان شناخت مناسبی از فضا داشته و نقشه راه مناسبی برای حل مسائل آموزش و پرورش دارد.

الهام آزاد، نماینده مردم نایین، خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با صحرایی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فردی توانمند، متعهد و متخصص هستند که این مسیر را پله به پله طی کرده‌اند و به این جایگاه رسیده‌اند گفت: وزارت آموزش و پرورش یکی از مهمترین وزارتخانه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی است. به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعتقاد راسخ دارم.

اظهارات صحرایی در دفاع از خود در مجلس

حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست

صحرایی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیتش برای تصدی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه انتظار می‌رفت همکار دانشگاهی‌ام کمی تحقیق می‌کرد و بعد مطالب را بیان می‌کرد گفت: امیدوارم آنچه در مورد شخص بنده گفته شد در صورت صحت، خدا من را هدایت کند و در صورتی که صحت نداشته باشد که ندارد، خداوند حقیقت را آشکار و دل و ذهن افراد را نسبت به من نرم و مهربان کند. اگر ایران قوی و عزیز و اقتصاد خوب و جامعه باصلابت و مومن می‌خواهیم راهش از آموزش و پرورش قوی است، منتها حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست. برای آنکه آموزش و پرورش به جایگاه خود برسد باید همه همراه شویم، آموزش و پرورش به کمک دولت، ملت و مجلس شورای اسلامی نیاز دارد.

وی همچنین گفت که من رضامراد صحرایی، روستازاده‌ای هستم که هنوز بوی خاک خیس آن بهترین عطر مشامم است، تنها با پشتوانه انقلاب و نظام مدارج را طی کردم و در بیش از ۲۰ کشور جهان تدریس داشتم. براساس تجربیات می‌گویم که تمامی راه‌ها از مدرسه می‌گذرد هر پایه باید یک مهارت را بیاموزد و مدیران باید برای راهبری چنین مدارسی آمادگی داشته باشند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پنج چالش جدی در آموزش و پرورش را نام برد و اظهار کرد: ناکارآمدی نظام حکمرانی آموزش و پرورش و فقدان عزم ملی برای تحول آن، کم‌توجهی به ارتقاء کمی و کیفی سرمایه انسانی آموزش و پرورش، ضعف در بهره‌وری زیرساخت‌ها و ناترازی در منابع و مصارف، ضعف در کیفیت و ناکارآمدی برنامه‌های آموزشی و جهت‌گیری عدالت و کاهش فرصت‌های برابر، پنج چالشی است که باید آن را رفع کنیم.

صحرایی با بیان این‌که حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست، گفت: برای حل مشکلات آموزش و پرورش به کمک دولت، ملت و مجلس شورای اسلامی و در یک کلام به وفاق ملی نیاز داریم.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، وزیر جدید آموزش و پرورش همانطور که خود اشاره کرده، راه سختی برای بهبود حال آموزش و پرورش در پیش دارد و لازم است ضمن حفظ و تداوم اعتماد و همراهی فرهنگیان، از ظرفیت‌های درونی و بیرونی دستگاه تعلیم و تربیت استفاده کرده و گامی برای اصلاح چالش‌های اساسی پیش رو بردارد.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top