امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 41230 |
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹ | ارسال توسط : |
68 بازدید
۰
| می پسندم
ارسال به دوستان
پ

حدود یک سال و نیم از حادثه مرگبار اتوبوس خبرنگاران محیط زیست می‌گذرد؛ حادثه‌ای موجب جان‌باختن مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی – خبرنگاران فقید انعکاس روز و به نقل از ایسنا و ایرنا- شد و پرونده قضایی آن تاکنون فراز و نشیب‌های زیادی داشته است که انعکاس روز و به نقل از ایسنا در سالروز تولد مهشاد به بررسی و بازخوانی آن پرداخته است.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، دوم تیرماه سال ۱۴۰۰ مهشاد و ریحانه به همراه ۲۱ خبرنگار و عکاس دیگر در ماموریت بازدید از پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه بودند اما واژگونی اتوبوس آنان باعث فوت این دو خبرنگار و مصدومیت همکارانشان شد.

 پلیس ۸ تیرماه علت واژگونی اتوبوس را «بی‌مبالاتی و قصور مسئولین هماهنگی سفر به علت عدم تامین وسیله نقلیه مناسب» اعلام کرد. غلامحسین اسماعیلی – سخنگوی وقت قوه قضاییه –  نیز در ۲۲ تیرماه نظر کارشناسی این قوه را درباره حادثه اعلام کرد. بر این اساس «۵۰ درصد تقصیر عوامل و مسئولان مختلف بوده است.»

شهریور ماه ۱۴۰۰ پرتو برهانپور  – وکیل اولیای دم – به انعکاس روز و به نقل از ایسنا گفت که در تیرماه به وکالت از اولیای دم هر دو خبرنگار عزیز، شکواییه و وکالت‌نامه را در شعبه ۳ بازپرسی دادسرای ناحیه ۲۳ تهران – که ویژه نیابت قضایی است – ثبت کردیم اما اخیرا متوجه شدیم که دریک نظر کارشناسی به تاریخ ۵ شهریورماه بر اساس تصمیم یک هیات سه نفره از «کارشناسان وزارت دادگستری در زمینه تصادفات وامور وسایل نقلیه موتوری زمینی» راننده مقصر صدرصد حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران اعلام شده است و ما به این نظریه اعتراض کردیم.

او آذر ماه نیز اظهار کرد که در پرونده تصادف اتوبوس خبرنگاران، راننده به عنوان متهم ردیف اول و سه مدیر وقت سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متهم ردیف دوم مقصر شناخته شده‌اند اما ۱۷ بهمن ماه قرار منع تعقیب سه تن از  متهمان پرونده که از مدیران دولتی بودند، صادر شد.

اول اسفندماه نیز قوه قضاییه اعلام کرد که هیات کارشناسی بررسی پرونده سانحه اتوبوس خبرنگاران در نقده، راننده را مقصر دانست وسه نفر از مدیران متهم پرونده را مجرم نشناخت.

در سال ۱۴۰۱ خبری از پرونده مهشاد و ریحانه نبود تا اینکه ۱۷  خردادماه برهانپور از برگزاری جلسه رسیدگی به این پرونده در همان روز خبر داد و اظهارکرد: این جلسه با حضور پدر ریحانه و همسر مهشاد، وکلای اولیای دم و  چند تن از خبرنگاران برگزار شد و همه مستندات و دلایل خود برای اعتراض به نظر کارشناسی و نقش مدیران محیط زیست در وقوع حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران را ارایه دادیم و پرسش‌های خود را مطرح کردیم.

وی افزود: خانواده‌های مهشاد و ریحانه به اعلام راننده به عنوان مقصر صد در صدی حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران اعتراض دارند و خواستار توجه قوه قضائیه به تمام ابعاد پرونده به منظور صدور رای هستند. بر اساس نظر دادگاه قرار بر ادامه رسیدگی پرونده  شد.

۲۱ تیرماه محمد داسمه که در دومین جلسه رسیدگی به پرونده اتوبوس خبرنگاران محیط زیست، از طرف خبرنگاران مصدوم و با اخذ توکیل از وکلای اولیاء دم از اولیاء دم هم دفاع کرد، گفت: در این جلسه خواستار محاکمه مسوولان سفر علاوه بر راننده شدیم و ظرف چند روز آینده رای صادر خواهد شد.

پس از مدتی برهانپور خبر دلگرم‌کننده‌ای داد. او در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: قرار منع تعقیب مسئولان اداره محیط زیست آذربایجان غربی و ارومیه در خصوص ‎اتوبوس خبرنگاران نقض و قرار جلب به دادرسی در خصوص دو مسئول مربوطه به اتهام تسبیب در قتل غیرعمدی و ایراد صدمه بدنی غیرعمدی صادر شد. این قرار قطعی و غیرقابل اعتراض است.

وی همچنین به انعکاس روز و به نقل از ایسنا گفت: علیرغم انتظار خانواده‌ها و جامعه برای تسریع در روند رسیدگی، ظاهرا پرونده همچنان در بازپرسی است‌.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا علاوه بر خانواده‌های مهشاد و ریحانه و خبرنگاران حاضر در اتوبوس، کل جامعه رسانه‌ای و عموم مردم ایران منتظر محکومیت و مجازات مسببان این حادثه تلخ هستند تا دیگر نهادی بدون پیش‌بینی تمهیدات لازم مسوولیت سفر عده‌ای را قبول و کاری نکند که هر سال تولد همکارمان را با اشک یادآوری کنیم.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top