امروز: پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 17 شوال 1445 | 2024-04-25
کد خبر: 40598 |
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰ | ارسال توسط : |
170 بازدید
۰
| 1
ارسال به دوستان
پ

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت از افزایش زمان انتظار برای تخصیص ارز نیمایی به تولیدکنندگان خبر داد.

آرمان خالقی در گفت‌وگو انعکاس روز و به نقل از ایسنا، با بیان اینکه اخیرا زمان انتظار برای تخصیص ارز نیمایی به تولیدکنندگان تقریبا دو برابر شده، اظهار کرد: به عبارت دقیق‌تر زمان انتظار از درخواست تا دریافت ارز تقریبا دو برابر شده است.

همچنین به گفته وی در حال حاضر برای محصولات تمام شده تقریبا ارز تخصیص پیدا نمی‌کند و فقط برای برخی مواد اولیه ضروری پرداخت می‌شود. البته در این موارد هم بخشی از تقاضا پرداخت می‌شود، نه همه نیاز تولیدکنندگان.

خالقی با بیان اینکه در حوزه کسانی که محصولات آن‌ها مرتبط با وظایف وزارت جهاد کشاورزی است نیز ارز فقط به مواد اولیه سبد اصلی خانوار داده می‌شود، البته نه همه مواد اولیه. برای مثال برای یک محصولی مثل روغن، به دانه‌های روغنی ارز تخصیص داده می‌شود، اما ممکن است برای افزودنی‌های این محصول یا محصولات بسته بندی آن تخصیص پیدا نکند.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، از دوم اسفند ماه مرکز مبادله ارز و طلای ایران بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار فعالیت رسمی خود را در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز کرد. ایجاد مرجعیت قیمت، افزایش حجم معاملات رسمی و سهولت دسترسی متقاضیان بازار ارز و طلا از مهم‌ترین اهداف کلان مرکز مبادله ارز و طلای ایران شده است.  

با راه اندازی این مرکز اعلام شد که منابع لازم ارزی از محل صادرات شرکت‌های صنایع پتروشیمی، مس، معادن، فولاد، پالایش نفت، قیر و سایر صادرکنندگان در تالار حواله ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران تامین و جهت فروش به واردکنندگان عرضه می‌شود. اما تامین ارز بابت واردات دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی همچنان با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بر بستر سامانه نیما کماکان ادامه خواهد یافت.

بنابراین در اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده هنوز صحبتی از مواد اولیه تولید نشده و به وضوح مشخص نیست که آیا قرار است ارز نیمایی به مواد اولیه هم تخصیص پیدا کند یا تولیدکنندگان هم باید به مرکز مبادله ارز و طلا کوچ کنند.

گفتنی است نرخ معاملات ارزی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در دو تالار نقد و حواله ارز بر مبنای منابع و مصارف ارزی کشور و بر اساس متغیرهای بنیادی اقتصادی کشف و مبنای معاملات فیمابین قرار می‌گیرد. اولین نرخ مرکز مبادله ارز که برای دلار کشف شد نیز ۴۱ هزار و ۵۴۹ تومان قیمت خورد.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top