امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 39874 |
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹ | ارسال توسط : |
138 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به وضعیت اهدای خون در ۱۰ ماهه نخست امسال، درباره وضعیت خون‌رسانی به مصدومان زلزله‌ خوی، گفت: اکنون از نظر تامین خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز بیماران و مصدومان در شهر زلزله‌زده خوی مشکلی وجود ندارد.  

دکتر عباس صداقت در گفت‌وگو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا، درباره وضعیت ذخایر خون و فرآورده‌های خون و همچنین شرایط اهدای خون در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱ در کشور، گفت: در ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از هموطنان به مراکز و کلینیک‌های اهدای سراسر کشور مراجعه کرده‌اند که از این تعداد، حدود یک میلیون و ۸۶۰ هزار نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.

رشد ۹ درصدی خون‌رسانی به مراکز درمانی

وی افزود: خوشبختانه با احساس مسؤولیت هموطنان نوع دوست و تلاش کارکنان پایگاه‌های انتقال خون سراسر کشور، سازمان انتقال خون ایران توانسته است در ۱۰ ماهه نخست سال جاری، حدود ۷ میلیون واحد محصولات و فرآورده‌های خون مورد نیاز مراکز درمانی کشور را  فرآوری و تامین کند. بر این اساس شبکه ملی خون‌رسانی کشور در این شاخص رشدی حدود ۹ درصدی را، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تجربه کرده است.

رشد بیش از ۱۴ درصدی شاخص اهدای خون در تهران

صداقت ادامه داد: استان‌های خراسان شمالی، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب با ۳۳.۶۸ درصد، ۲۱.۷۷ درصد و ۲۰.۸۹ درصد بیشترین رشد شاخص اهدای خون را نسبت به سایر استان‌های کشور در ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، به خود اختصاص داده‌اند. همچنین با همراهی هموطنان، در استان تهران نیز شاهد ۱۴.۳۶ درصد رشد شاخص اهدای خون در ۱۰ ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بوده‌ایم.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور درباره وضعیت مشارکت بانوان در شاخص اهدای خون نیز گفت: میزان مشارکت بانوان در اهدای خون در کشور طی ۱۰ ماهه نخست سال جاری همچنان به صورت چشمگیری کمتر از متوسط کشورهای توسعه یافته بوده و تقریبا حدود ۴.۵۹ درصد برآورد می‌شود. بانوان استان‌های لرستان، کردستان، خراسان شمالی و قزوین  به ترتیب با ۹.۶۶ درصد، ۹.۳۳ درصد، ۷.۶۰ درصد و ۷.۱۱ درصد بیشترین مشارکت را در امر اهدای خون در بین دیگر استان‌های کشور در ۱۰ ماه نخست سال جاری داشته‌اند.

۲۸۷ هزار اهداکننده بار اولی خون در کشور طی ۱۰ ماه گذشته

صداقت گفت: در ۱۰ ماه اول سال جاری حدود ۲۸۷ هزار نفر از اهداکنندگان خون، اهداکننده بار اول بوده‌اند که حدود ۱۵ درصد از کل موارد اهدای خون را در طی این مدت شامل می‌شوند. بر همین اساس در همین بازه زمانی حدود ۸۵ درصد از اهداکنندگان را، اهداکنندگان مستمر و باسابقه تشکیل داده‌اند. در عین حال سازمان انتقال خون ایران امید دارد با توجه به تغییر هرم جمعیت اهداکنندگان و لزوم مشارکت هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان در تامین ذخایر خون و فرآورده‌های خون مورد نیاز مراکز درمانی و بیماران کشورمان، با استمرار سنت حسنه اهدای خون توسط هموطنان در طول یک سال، ضریب تبدیل اهدای بار اول به اهدای مستمر خون با سرعت و شتاب بیشتری در کشورمان رخ دهد. باید توجه کرد که اهداکنندگانی که در طی ۱۲ ماه، بتوانند سابقه اهدای موفق خون را حداقل دو بار یا بیشتر ثبت کنند، به عنوان اهداکننده مستمر محسوب شده و کارت ویژه مربوطه را دریافت خواهند کرد.

شرایط خون‌رسانی به مصدومان زلزله خوی

صداقت همچنین درباره وضعیت خون‌رسانی به منطقه زلزله‌زده خوی گفت: در حال حاضر در هیچ نقطه کشور از جمله مناطق زلزله‌زده، کمبود خون و فرآورده‌های آن وجود ندارد. در عین حال اگر احتمالا کمبودی ایجاد شود، از طریق شبکه خون‌رسانی کشوری به سرعت رفع می‌شود. بنابراین اکنون از نظر تامین خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز بیماران و مصدومان در شهر زلزله‌زده خوی مشکلی وجود ندارد.  

نیاز به خون، سرما، گرما و تعطیلات نمی‌شناسد

وی با بیان اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های آن، نیازی مستمر و همیشگی است، تاکید کرد:  باید توجه کرد که با اهدای یک واحد خون، حداقل سه فرآورده خونی برای بیماران تدارک دیده می‌شود و پاسخگوی بیماران خواهد بود. در عین حال نیاز به خون، سرما و گرما و تعطیلی نمی‌شناسد و نیازی همیشگی است. بنابراین از مردم می‌خواهیم که به ویژه در فصول سرد و در تعطیلات اهدای خون را جدی گرفته و با اهدای خون‌شان نجات‌بخش زندگی بیماران باشند.  

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top