امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 39862 |
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱ | ارسال توسط : |
144 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

جلال چراغپور با رد انتخاب مربی ایرانی یا کی‌روش و برانکو برای هدایت تیم ملی فوتبال ایران گفت: کسی را می‌خواهیم که به ما درس بدهد؛ نه اینکه نگذارد کسی تمرین را ببیند و خبرنگاران اجازه حضور در تمرین را نداشته باشند. تیم ملی ایران نیاز به یک «تیچر کوچ» دارد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، برای هر طرفدار ایرانی فوتبال مهم است هدایت تیم ملی ایران به چه کسی سپرده شود. بعد از جام جهانی، ایران بدون سرمربی است و مشخص نیست گزینه ایرانی یا خارجی هدایت تیم ملی را برعهده خواهد گرفت.

فدراسیون فوتبال در فاصله کمتر از دو ماه تا پنجره بازی‌های ملی در فروردین ۱۴۰۲ همچنان با آرامش پیش می‌رود و عجله‌ای برای انتخاب سرمربی ندارد. برخی از مربیان و کارشناسان اعتقاد دارند که فدراسیون می‌تواند برای نوروز ۱۴۰۲ یک مربی موقت (Caretaker) را انتخاب کند و در نهایت بعد از اتمام فصل جاری مسابقات باشگاهی در خرداد، به سراغ گزینه نهایی خود برود.

کدام مربی ایرانی سرمربی تیم ملی شود؟

جلال چراغپور در گفت‌وگو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا، درباره تصمیم‌ فدراسیون فوتبال برای انتخاب یک مربی از بین چهره‌های شناخته شده داخلی و مربیان خارجی گفت: درباره مربی ایرانی باید چند نکته را بگویم. اگر مربی ایرانی داشتیم که مدارج مربیگری را از خارج ایران گرفته بود، می‌توانستیم روی او حساب کنیم. در این صورت می‌گفتیم این مربی ایرانی سوادش ورای کمیته آموزش ماست.

بیشتر بخوانید

یک کشتی و ۱۰۰۰ ناخدا/ چه کسی “تیم‌ملی” را به ساحل امن می‌رساند؟ + فیلم

هیچ مربی ایرانی در حد تیم ملی نیست!

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران با اشاره به وضعیت کمیته آموزش فدراسیون فوتبال اظهار کرد: کمیته آموزش ایران از علم نوین دنیا ۳۰ سال عقب است. منابع ما ۳۰ سال از دنیا عقب هستند. ما هنوز جزوه‌های ۱۹۷۴ به قبل را تدریس می‌کنیم. به همین دلیل می‌گویم که هیچ مربی ایرانی نمی‌تواند سرمربی تیم ملی شود چون همه آنها کارت مربیگری خود را از کمیته آموزش گرفته‌اند. اگر فدراسیون فوتبال از ۵ یا ۱۰ سال قبل تعدادی از مربیان را به به پنج، شش کشور مثل آلمان، پرتغال، برزیل، انگلیس، اسپانیا یا فرانسه می‌فرستاد و هزینه می‌کرد، فوتبال ما متحول می‌شد اما به دلیل اینکه هیچ کاری برای آموزش مربیان نکرده‌اند و اصلا فدراسیون فوتبال توجهی به آموزش ندارد، فوتبالمان هم متحول نشده است.

رئیس سابق کمیته آموزش که سال گذشته بعد از بازدید میدانی وضعیت ساختمان این کمیته از سمتش استعفا کرد، با بیان اینکه “کمیته آموزش تبدیل به غرفه شده است،” اظهار کرد: کمیته آموزش یک اتاق هم نیست. الان یک سماور یک گوشه گذاشته‌اند و در کنار آن یک اتاق وجود دارد و بعد یک فاصله وجود دارد و دوباره یک اتاق دیگر است. وقتی کمیته آموزش فدراسیون فوتبال در کشوری ۹۰ میلیون نفری اینطوری است، معلوم است که هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. کمیته آموزش مثل مقری است که در شرایط جنگی به سر می‌برد و در یک بیشه دور افتاده چادر زده است! من یک بار از این کمیته بازدید کردم و شرایط را دیدم و گفتم خوش بگذرد، خداحافظ!

او در نهایت با رد گزینه‌های ایرانی گفت: تیم ملی ما می‌خواهد در بازی‌های بین‌المللی به میدان برود و با تیم‌هایی مانند عربستان، ژاپن و استرالیا بازی کند. آیا با دانش داخلی می‌توانیم به بازی‌های بین‌المللی برویم؟ اگر فکر می‌کنید مربی داخلی خوب است، صبر کنید فولاد به آسیا برود و ببینید چه می‌کند!

«تیچر کوچ» یا «منیجر کوچ» خارجی؟

چراغپور درباره انتخاب سرمربی تیم ملی از میان مربیان خارجی گفت: «تیچر کوچ» همان مربیانی هستند که مثل معلم کار می‌کنند. «منیجر کوچ» همان مدیر – مربیان هستند که استعدادها را کشف می‌کنند و می‌خرند و به تیم خود می‌آورند.

کی‌روش «منیجر کوچ» است

این کارشناس فوتبال ایران افزود: کی‌روش مدیر بود و می‌گفت فلان بازیکن دو رگه را به ایران بیاورید. یا در منچستر استعدادها را پیدا می‌کرد. هیچ‌کس هم نمی‌دانست چرا اما او انتخاب‌های خوبی درباره استعدادها داشت. کمیته فنی یا هیات رئیسه فدراسیون فوتبال باید مشخص کنند که «تیچر کوچ» می‌خواهند یا «منیجر کوچ»؟

تیم ملی ایران «تیچر کوچ» می‌خواهد

وی با بیان اینکه مربی خارجی تیم ملی باید به فوتبال ایران درس بدهد گفت: کسی را می‌خواهیم که به ما درس بدهد؛ نه اینکه نگذارد کسی تمرین را ببیند و خبرنگاران اجازه حضور در تمرین را نداشته باشند. تیم ملی ایران نیاز به یک «تیچر کوچ» دارد. این مربی باید فوتبال نوین را به ما درس دهد.

سرمربی خارجی نباید بیش از ۴۲ سال داشته باشد

او ادامه داد: سرمربی خارجی نباید بیش از ۴۲ سال داشته باشد. باید نهایتا پنج سال از فوتبالش گذشته باشد و از فوتبال مدرن فاصله نگرفته باشد. نهایتا در ۱۰ سال اخیر فوتبال بازی کرده باشد. اگر مربی آینده ما بیش از یک دهه قبل بازی کرده باشد، دانش او از مد می‌افتد. اکثر مربیانی که در جام جهانی حضور داشتند، جوان و مربوط به یک دهه اخیر بودند.

این کارشناس فوتبال با اشاره به اینکه باید در انتخاب مربیان از شرق یا غرب اروپا دقت کرد، افزود: باید ببینیم مربی با فرهنگ فوتبالی ما تطبیق دارد یا خیر. مثلا می‌توانیم یک آدم دیوانه را بیاوریم و ببینیم هیچ چیز او به ما نمی‌خورد و در نهایت روی دستمان می‌ماند و ساختمان و پولمان را هم به او می‌دهیم. (اشاره به ماجرای مارک ویلموتس) اول باید نیم‌رخ مربی آینده خودمان را تا حدود ۸۰ درصد مشخص کنیم و برای ۲۰ درصد باقی مانده تصمیم بگیریم.

مربیان بلوک شرق اروپا به ما نزدیک‌تر هستند

چراغپور، مربیان بلوک شرق اروپا را به فرهنگ فوتبال ایران نزدیک‌تر دانست و گفت: مربیان بلوک شرق سال‌های سال در لیگ ایران خوب کار کرده‌اند و آخرین کسی که ما را از باتلاق درآورد، شرقی بود. (اشاره به دراگان اسکوچیچ). نمی‌گویم اسکوچیچ را انتخاب کنیم. می‌توانیم مربی مدرن‌تر و جوان‌تر انتخاب کنیم. مربیان کروات بسیار سر به زیر هستند. مثلا برانکو آداب اجتماعی ما را رعایت می‌کرد.

مربی روس برای تیم ملی!

این کارشناس فوتبال به انتخاب یک سرمربی روس اشاره کرد و گفت: فوتبال ما به روسیه نزدیک است. بازیکنان ما چندین سال در این کشور بازی و نیازهای لیگ روسیه را برآورده کردند. اگر یک مربی مدرن از روسیه بیاوریم ما را به مرزهای مدرنیته می‌رساند. فوتبال روسیه از سایر کشورهای بلوک شرق اروپایی‌تر و مدرن‌تر است. می‌توانیم از رابطه خوب دو کشور هم استفاده کنیم و درخواست یک مربی خوب و مدرن را بدهیم. اتفاقا روس‌ها خوشحال هم می‌شوند. بگوییم ما یک مربی آکادمیک می‌خواهیم که ۶۰ درصد قابلیت تیچر کوچ و ۴۰ درصد هم قابلیت منیجر کوچ داسته باشد.

او در نهایت گفت: برانکو در همه سال‌های مربیگری در ایران از مربیان داخلی جلوتر بود. وقتی ۱۲ امتیاز از سایر تیم‌ها جلوتر هستی، یعنی بر لیگ چیرگی داری. از طرفی بسیار منضبط بود و هر کسی که پررو می‌شد، کنار می‌گذاشت.

چراغپور با بیان اینکه کی‌روش و برانکو دوای درد ایران نیستند گفت: هر دو مربی پا به سن گذاشته‌اند و نیازهای ما را جوابگو نیستند. کی‌روش در همین جام جهانی اخیر هم نشان داد که سبک و سیاق او دیگر به درد ما نمی‌خورد.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top