امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 37993 |
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹ | ارسال توسط : |
88 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به صدور مجوز ارزیابی زیست محیطی آشوراده گفت: خوشبختانه ارزیابی زیست‌محیطی آشوراده در قالب «تفرج گسترده» – همانطور که سازمان به دنبال آن بود – تایید شد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، یکی از طرح‌های زیست‌محیطی پر سروصدای دهه‌های اخیر «طرح گردشگری جزیره آشوراده» بوده است. این پروژه در سال ۹۳ آغاز شد ولی در دولت  دوازدهم  در سال ۹۷ برای اولین‌بار اجرای آن به عنوان یکی از مصوبات سفر رییس جمهوری به استان گلستان با دستور مقام قضایی متوقف شد و بار دیگر در سال ۹۹ معاونت قضایی دادستان کل کشور دستور توقف این طرح را به دادستان گرگان ابلاغ کرد اما با وجود انتقادات وارد شده به این پروژه مانند فعالیت شرکت‌های پرورش ماهی در قفس در میانکاله،  منشاء ریزگرد شدن آن و از بین رفتن محیط زندگی امن پرندگان، طرح گردشگری آشوراده موفق به کسب مجوز ارزیابی زیست‌محیطی سازمان محیط زیست در دولت سیزدهم شد.

این در حالیست که برخی کارشناسان نیز نسبت به صدور مجوز برای طرح گردشگری آشوراده انتقاداتی دارند. حر منصوری – دیده‌بان میانکاله – در واکنش به صدور مجوز برای طرح گردشگری آشوراده اظهار می‌کند: من با گردشگری مخالف نیستم اما با نوع خاصی از آن موافق هستم که سازگار با مناطق حفاظت شده است. به نظر می‌رسد طرحی که برای جزیره آشوراده در نظر گرفته شده به عنوان گردشگری متمرکز اصلا نسخه مناسبی برای هیچ کدام از مناطق حفاظت شده به‌ویژه منطقه بسیار حساسی مانند تالاب بین‌المللی میانکاله و سایر زیستگاه‌ها و تنوع حیات وحش آن نیست.

وی اضافه می‌کند: جزیره آشوراده در منتهی علیه شرقی پناهگاه حیات وحش و ذخیره‌گاه زیست کره میانکاله است. بخش مهمی از این منطقه حفاظت شده محسوب می‌شود که دستکاری در آن می‌تواند عواقب فاجعه‌باری داشته باشد. از نظر فنی در قسمت غربی میانکاله به دلیل اشراف به خزر احداث پلاژ و انجام ورزش‌های آبی به لحاظ مسائل زیست محیطی کاملا اشتباه است. از سمت شرق در جزیره آشوراده هر نوع بارگذاری مانند پلاژ، مکانی برای ورزش‌های آبی اشتباهی کاملا استراتژیک و از نظر فنی مردود است.

بیتر بخوانید: اکوتوریسم، تنها راه نجات آشوراده

در حالی‌که برخی کارشناسان مخالف اجرای این طرح گردشگری هستند، علی سلاجقه در گفت و گو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا، درباره ارزیابی زیست محیطی آشوراده اظهار کرد: خوشبختانه ارزیابی زیست‌محیطی آشوراده در قالب «تفرج گسترده» – همانطور که سازمان به دنبال آن بود – تایید شد.

وی افزود: تلاش شد تا موضوعاتی مانند احداث هتل و تقویت زیرساخت‌ها برای کل شهر و مجموعه بندرترکمن در دستور کار قرار گیرد و در آشوراده تنها به انجام اقداماتی مانند احداث آلاچیق پرداخته شود.

سلاجقه در پایان گفت: در شورای عالی شهرسازی کشور نیز تنها «تفرج گسترده» مصوب شد و به هیچ عنوان «تفرج متمرکز» در آن منطقه در دستور کار نیست. خوشبختانه هیچ مشکل خاصی نداریم  و اقدامات لازم به‌خوبی درحال انجام است.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، تفرج متمرکز شامل آن دسته از تفرج هاست که نیاز به توسعه دارند مانند شنا، اسکی، اردو زدن، دوچرخه سواری و بازدید آثار فرهنگی اما تفرج گسترده شامل آن دسته از تفرج‌هاست که نیاز به توسعه ندارند مانند کوهنوردی یا به توسعه اندک نیاز دارند مانند ماهیگیری، اسب سواری و تماشای جانوران در طبیعت.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top