امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 12 شوال 1445 | 2024-04-20
کد خبر: 26991 |
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰:۲۷ | ارسال توسط : |
515 بازدید
۰
| 7
ارسال به دوستان
پ

تاکنون گزارش های محدودی از افرادی که فیلرهای پوستی داشته اند و به دنبال تزریق واکسن مدرنا یا فایزر دچار عارضه تورم شده اند به دست آمده است.

انعکاس روز آیا قصد تزریق بوتاکس و یا فیلر را دارید و نمی دانید که تزریق همزمان آنها با واکسن کووید-۱۹ چه اثراتی به دنبال دارد؟ اگر به تازگی این کار را انجام داده اید و یا می خواهید در آینده ای نزدیک به وضعیت پوست خود رسیدگی کنید، بهتر است یک سری نکات مهم را مد نظر قرار دهید.

این روزها سوالات متعددی در خصوص پیامدهای تزریق همزمان واکسن کرونا و بوتاکس و فیلرهای پوستی مطرح می شوند که به احتمال زیاد نتیجه عارضه جانبی گزارش شده به صورت خاص از واکسن مدرنا هستند.

طی آزمایش فاز ۳ واکسن مدرنا، ۱۵۱۸۴ شرکت‌کننده در جریان کارآزمایی بالینی این واکسن را دریافت کردند. از بین این شرکت‌کنندگان، سه نفر که فیلرهای پوستی داشتند، تورم خفیف صورت را در عرض ۲ روز پس از تزریق واکسن تجربه کردند.

دو نفر از داوطلبان با تورم در اکثر نواحی صورت خود رو به رو شدند. این در حالی است یک نفر هم تورم در قسمت لب را گزارش داده بود. گفتنی است هیچ یک از افراد دارای فیلرهای پوستی که دارونما دریافت کردند، دچار عوارض جانبی مذکور نشدند. علاوه بر این تورم به طور کامل با درمان در خانه برای هر سه شرکت کننده از بین رفت.

البته باید توجه داشت که بوتاکس و فیلرهای پوستی نه از محتویات یکسانی تشکیل شده اند و نه عملکرد های مشابهی دارند. بوتاکس در واقع یک فلج کننده عضلانی تزریقی است که با فلج عضلات زیر پوستی چین و چروک های صورت را از بین می برد. در مقابل پرکننده ها یا فیلرهای پوستی موادی مصنوعی (سنتتیک) به شمار می روند که به منظور افزایش حجم و تصحیح ساختار صورت کاربرد دارند. افرادی که در آزمایش واکسن مدرنا شرکت کرده بودند، فیلرهای پوستی داشتند.

آیا تزریق همزمان واکسن کرونا با بوتاکس و فیلر ایمن است؟

بر اساس اطلاعاتی که تا به امروز در اختیار داریم، پزشکان همچنان به همه افرادی که می توانند واکسن کووید-۱۹ را دریافت کنند توصیه می کنند که این کار را انجام دهند. به بیان دیگر آنها معتقد هستند که سابقه دریافت بوتاکس و پرکننده های پوستی دلیلی برای انصراف از این تصمیم مهم نخواهد بود. با این حال بهتر است افراد از یک سری ملاحظات تخصصی پیروی کنند.

آکادمی جراحان پلاستیک آمریکا می گوید: افرادی که پرکننده های پوستی دارند نباید از دریافت واکسن کووید-۱۹ منصرف شوند. زیرا حتی در مواردی که عوارض نام برده گزارش شدند، اختلالات ایجاد شده دراز مدت نبودند.

به نظر می رسد که تورم شدت یافته و چروک مقطعی تنها در درصد کمی از بیماران رخ دهد. همچنین گفتنی است که طبق یافته های طبقه بندی شده، بخش زیادی از تورم پوستی به فیلرهایی مرتبط است که حاوی هیالورونیک اسید هستند.

آیا رعایت فاصله میان تزریق واکسن کووید-۱۹ و بوتاکس یا فیلر ضروری است؟

در حال حاضر هیچ دستورالعمل رسمی مبنی بر اجتناب از تزریق فیلر یا بوتاکس پس از واکسن کووید-۱۹ وجود ندارد.

البته این بدان معنا نیست که در آینده هم در مورد این موضوع اطلاعات بیشتری نخواهیم یافت و ممکن است دستورالعمل های واضح تری از سوی جراحان پلاستیک و متخصصان پوست در زمینه فاصله زمانی لازم بین تزریق واکسن و بوتاکس ارائه شود.

در مجموع به منظور رعایت جوانب احتیاط بهتر است منتظر بمانید تا واکسن به تاثیر کامل خود دست یابد و سپس دوز بعدی فیلرهای پوستی یا بوتاکس خود را تزریق کنید. طبق مقاله ای که از طریق مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا در دسترس است، حدود ۲ هفته پس از دوز دوم واکسن فایزر یا مدرنا طول می کشد تا واکسن به اثر کامل خود برسد.

البته در مطالعه ای مربوط به سال ۲۰۱۹ می خوانیم که عوارض پوستی ذکر شده فقط محدود به واکسن کووید-۱۹ نیستند و با واکسن های دیگر مانند آنفلوانزا نیز دیده می شود.

افرادی که اخیراً به آنفلوانزا مبتلا شده‌اند، در معرض خطر بیشتری از عوارض جانبی تاخیری همانند تورم ناشی از پرکننده‌های پوستی حاوی هیالورونیک اسید قرار دارند. این امکان وجود دارد که واکسن‌ ها و قرار گرفتن در معرض ویروس جدید باعث شود سیستم ایمنی بدن شما فیلر را به‌ عنوان یک پاتوژن تلقی کند و به دنبال آن واکنش حمله به مواد فیلر از جانب سلول‌های T سیستم ایمنی بدن آغاز شود.

جمع بندی

تاکنون گزارش های محدودی از افرادی که فیلرهای پوستی داشته اند و به دنبال تزریق واکسن مدرنا یا فایزر دچار عارضه تورم شده اند به دست آمده است. همچنین از آن جایی که عوارض طولانی مدت به ندرت دیده شده اند، پزشکان معتقد هستند که به واسطه خطر تهدید کننده حیات عدم تزریق واکسن، می توان از اختلالات کوتاه مدت مورد نظر چشم پوشی کرد.

در هر صورت پیش از تزریق واکسن و اقدامات زیبایی با پزشک متخصص در این خصوص مشورت  و فاصله ۲ هفته ای میان این دو تزریق را رعایت کنید.

 

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top