امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 2364 |
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲:۲۳ | ارسال توسط : |
1795 بازدید
۰
| 6
ارسال به دوستان
پ

مدیریت تنش آبی در سال ۱۴۰۰ بسیار پراهمیت است؛ چراکه بر اساس برنامه‌های وزارت نیرو نباید تا این سال هیچ شهری دارای تنش آبی باشد و به‌همین دلیل نیز بخش قابل توجهی از این مسئله در پنج برنامه مهم تدارک دیده شده است تا مشکل تنش آبی در شهرهای مختلف کاهش یابد.

 ۳۳۴ شهر در حال حاضر با جمعیت ۳۴.۵ میلیون نفر تحت تأثیر تنش آبی هستند که این مساله نیز چالش‌های زیادی را به وجود آورده است. البته در این بین، وزارت نیرو بیکار ننشسته و اقداماتی را انجام داده است؛ تا جایی که هفته گذشته و در شورای عالی آب، طرحی با عنوان “دولت دوازدهم بدون تنش آب شرب” تدوین و ارائه شد که بر اساس آن تا سال ۱۴۰۰، دیگر شهر تحت تنش نخواهیم داشت.

این طرح در قالب نقشه راه و برنامه مشخص به موضوعات متنوعی از جمله تأمین، ارتقای کیفیت، کاهش هدر رفت آب و تأمین منابع مالی پرداخته است. علاوه‌بر این نیز، بر اساس گفته‌های رضا اردکانیان – وزیر نیرو – در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، چارچوب‌های اصلی این برنامه دیده شده و امیدواریم فرآیند تصویب آن در مجلس هم به خوبی پیش گرفته شود.

وی، با تاکید به این مساله که موفقیت در این زمینه به میزان زیادی به همراهی مصرف کنندگان بازمی‌گردد، اظهار کرد: برای این کار درصددیم که هم کنترل کیفی را افزایش دهیم و هم با تولید و توزیع وسایل کاهنده، بین مصرف‌کنندگان و تشویق آن‌ها برای استفاده از این تجهیزات، بتوانیم تا حدودی میزان مصرف را با همراهی مصرف‌کنندگان کنترل کنیم.

وزیر نیرو هم‌چنین با بیان این‌که در این میان بخش محدودی از هموطنان نیز از فراتر از الگوی مصرف منابع آبی را استفاده می‌کنند که درصددیم این گروه را نیز برای پیوستن به جرگه خوش مصرفان تشویق کنیم، ابراز کرد: بدین منظور تعرفه‌های جدید در مراحل نهایی تصویب است و پیش از اعمال این تعرفه‌ها نیز آگاهی لازم به مشترکان پرمصرف داده خواهد شد و حتی قبوض مجازی تولید و ارسال خواهد شد که اگر این گروه محدود بخواهند همانند سال گذشته آب شرب بیش‌تری را مصرف کنند، طبیعتاً هزینه‌های آن‌ها بنا بر بر تعرفه‌های جدید افزایش پیدا خواهد کرد.

مطالبه همگانی درباره تعرفه مشترکان پرمصرف

به گفته اردکانیان، این مسئله هم اکنون در حال تبدیل شدن به یک مطالبه اجتماعی است و هر زمان که با خبرنگاران مواجه شده‌ام، این سوال مطرح می‌شود که تعرفه مشترکان پرمصرف چه شد؟ به هر حال در بخش آب و برق فشار بیش‌تر بر روی کسانی است که گروه خوش مصرف هستند و ما امیدواریم وضعیت به نحو مناسبی در این بخش اصلاح شود.

هم‌چنین چندی پیش، حمیدرضا جانباز – مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور – به انعکاس روز و به نقل از ایسنا گفت: با فرض این‌که میزان بارش در سال آینده همانند امسال باشد، سناریویی را در نظر گرفته‌ایم و در آن آیتم‌های مختلفی را مورد ارزیابی قرار داده‌ایم. به‌گونه‌ای که برای تدوین این شش برنامه برنامه‌ریزی‌های متعددی صورت گرفته است، به نحوی که منابع آب در دسترس و میزان رشد مصرف به‌طور کامل و به تفکیک هر استان استخراج‌شده البته پیش‌بینی ما این است که بتوانیم امسال وضعیت را به‌طور بهتری مدیریت کنیم اما این مساله نیازمند مشارکت مردم و سازمان‌های مربوطه است.

قرار گرفتن ایران در یک منطقه خشک و نیمه خشک، چندین سال است که مشکلات متعددی را در این حوزه به‌وجود آورده اما دولت تدبیر برنامه‌هایی را برای دور زدن این تنش‌ها درنظر گرفته است اما این‌که وعده فرار از بحران آب تا سال ۱۴۰۰ امری واقعی باشد یا خیر، نیازمند گذر زمان و اجرای درست و دقیق برنامه‌ها است./ انعکاس روز و به نقل از ایسنا

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top