امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 2341 |
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳ | ارسال توسط : |
1906 بازدید
۰
| 4
ارسال به دوستان
پ

کارشناسان در آستانه برگزاری پنجاه و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ در اواسط فوریه، جهان را همچون “پازل شکسته‌ای” می‌دانند و معتقدند “نظم لیبرال جهان” در شرف متلاشی شدن است.

 به نقل از خبرگزاری آناتولی، کارشناسان در آستانه برگزاری پنجاه و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ پیش‌بینی کردند، تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خلائی در این منطقه ایجاد می‌کند و این فضا با قدرت‌هایی مثل روسیه، ترکیه و ایران پر می‌شود. بر اساس گزارش کنفرانس امنیتی مونیخ، تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن نظامیان از سوریه احتمالاً “تبعات ژئوپولتیک فاحش” خواهد داشت.

در این گزارش ۱۰۱ صفحه‌ای که شامل تحقیقات کارشناسان سرشناس و اندیشکده هاست، تاکید شده است که نفوذ اتحادیه اروپا با توجه به تحولات اخیر سوریه عمدتاً به حاشیه رفته است. این گزارش می‌گوید: زمانیکه به سرنوشت ادلب، آخرین پایگاه قدرت شورشیان نگاهی می‌اندازیم، بسیار روشن می‌شود که اوضاع به شدت به ترکیه و روسیه و توافق تنش‌زدایی آنها برای جلوگیری از حمله نظامی گسترده علیه این شهر بستگی دارد.

این گزارش بر پایه ارزیابی گروه بین‌المللی بحران، جنگ داخلی سوریه را یکی از مهمترین درگیری‌های ۲۰۱۹ دانست. همچنین نسبت به رشد خطر رویارویی با مشارکت عربستان، آمریکا، اسرائیل و ایران هشدار داده شد. در این گزارش همچنین آمده است: خطر درگیری تصادفی در یمن، در خلیج‌فارس، در سوریه یا عراق را نمی‌توان دست‌کم گرفت.

کنفرانس امنیتی مونیخ از ۱۵ تا ۱۷ فوریه (۲۶ تا ۲۸ بهمن ماه) در مونیخ برگزار می‌شود. بیش از ۳۵ تن از سران دولت‌ها و کشورها، حدود ۵۰ وزیر خارجه و ۳۰ وزیر دفاع از سراسر جهان در این کنفرانس شرکت خواهند کرد. مایک پنس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از جمله شرکت‌کنندگان هستند.

در همین حال گزارش جدید یک اندیشکده نشان می‌دهد، اتحادیه اروپا باید با شتاب به سمت اقتدار نظامی حرکت کند تا اطمینان حاصل شود ۵۰۰ میلیون شهروند این نهاد می‌توانند از یک تحول کنونی در نظم جهانی به سبک خودشان بیرون بیایند. طبق آن، اتحادیه اروپا برای مقابله با روسیه و چین در “عصر جدید رقابت بر سر ابر قدرتی” آمادگی ندارد.

این گزارش که در برلین منتشر شد، زمینه را برای برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ فراهم می‌کند. ولفگانگ ایشینگر، رئیس این کنفرانس که سابقا سفیر آلمان در واشنگتن بود، پیش‌بینی کرد بی‌تمایلی آلمان به افزایش بودجه نظامی خودش بار دیگر محل نزاع با هیأت آمریکایی در این کنفرانس خواهد شد. ایشینگر در برلین به خبرنگاران گفت: مکانیزم جدید هماهنگی و اعتبار مشترک در پروژه‌های دفاعی در سراسر اتحادیه اروپا شروع خوبی است اما پیشرفت آن کند است. مقام‌های اروپایی باید امور دفاعی و امنیتی را بخش مهمی از دستورکار همبستگی این نهاد کنند.

در این گزارش که دوشنبه منتشر شد، همچنین آمده است: نظم لیبرال جهان در شرف متلاشی شدن است اما چه کسی قرار است این قطعات را دوباره کنار هم بگذارد؟ جهان در بحران است و آمریکا تنها اوضاع را وخیم‌تر می‌کند. یک دوره جدید از رقابت قدرت بزرگ میان ایالات متحده، چین و روسیه با خلأ رهبری مشخصی در آنچه به عنوان نظم بین‌المللی لیبرال شناخته می‌شود، در حال بروز است.

گزارش مذکور همچنین نسبت به آینده معاهده استارت جدید میان روسیه و آمریکا و تمدید آن پس از ۲۰۲۱ که زمان انقضای آن است، ابراز تردید کرده است.

گزارش کنفرانس امنیتی مونیخ تاکید کرد، اتحادیه اروپا باید مطلع باشد که کشورهای بالکان ممکن است هدف دیپلماسی “تله بدهی” پکن قرار بگیرند. بر اساس آن، فعالیت‌های اقتصادی چین در منطقه غرب بالکان خطری برای اتحادیه اروپا است.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top