امروز: پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 10 شوال 1445 | 2024-04-18
کد خبر: 23225 |
تاریخ انتشار : ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰ | ارسال توسط : |
288 بازدید
۰
| 1
ارسال به دوستان
پ

به دنبال بازدید دادستانی از گمرک، مقرر شد وزارت بهداشت ظرف یک هفته وضعیت ترخیص یا عدم ترخیص ۲۵۰ تن سرم تاریخ گذشته و ۲۸۰ تن سرم مخصوص بیماران دیالیزی را مشخص کند.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، حدود یک ماه پیش بود که مسئولان گمرک ایران اعلام کردند حدود ۵۰۰ تن سرم داخل گمرک دپو شده که ۲۵۰ تن آن مربوط به حدود پنج سال پیش و عمدتا تاریخ گذشته بوده و ۲۸۰ تن دیگر نزدیک به یکسال گذشته وارد گمرک شده است.

این خبر در شرایطی که این روزها به دلیل کمبود سرم، واردات در دستور کار قرار گرفته، با واکنش‌های متعددی همراه بود و حتی موضوع در مجلس مورد بحث قرار گرفت.

در روزهای اخیر معاونان دادستان تهران طی بازدیدی که از گمرک تهران و انبارهای عمومی، در کنار سایر اقلام به بررسی وضعیت داروهای سلامت محور پرداختند و در همین رابطه جریان سرم‌های تاریخ گذشته و همچنین سرم‌های دارای تاریخ مصرف جهت بیماران دیالیزی نیز مورد توجه قرار گرفت و تصمیماتی اتخاذ شد.

اما گزارشی که به دنبال این بازدید و مصوبات آن از سوی ارونقی -معاون فنی گمرک ایران و القاصی مهر-دادستان عمومی و انقلاب تهران- اعلام شده، از تعیین مهلت و دستور صریح برای تعیین تکلیف اقلام دارویی به ویژه سرم های دپو شده حکایت دارد.

وزارت بهداشت در یک هفته تکلیف را مشخص کند

طبق این گزارش، مقرر شده که در خصوص ۲۵۰ تن سرم تاریخ گذشته متعلق به شرکت سرم شیراز که تاریخ مصرف آن سپری شده است و همچنین ۲۸۰ تن سرم مخصوص بیماران دیالیزی، وزارت بهداشت در فرصت یک هفته‌ای به صورت مکتوب نظر خود را اعلام و نسبت به ترخیص یا عدم ترخیص این اقلام تکلیف را مشخص کند.

سرم های تازه‌وارد و بلاتکلیف

اخیرا نیز مقادیر زیادی سرم وارد گمرک شده بود که به دلیل عدم ارائه مجوز بهداشت، صاحبان کالا نسبت به تخلیه این سرم‌ها در انبارهای عمومی گمرک تهران اقدام کرده بودند، معاون فنی گمرک به دادستانی اعلام کرده که لازم است وزارت بهداشت با اعزام نماینده خود به گمرک و بازدید میدانی ظرف ۴۸ ساعت نسبت به تعیین تکلیف این سرم‌ها از جهت ترخیص یا عدم ترخیص اعلام نظر و سرم‌هایی که مجوز وزارت بهداشت دارند فورا توسط گمرک ترخیص شوند.

لیست فورا اعلام شود

همچنین گمرک تهران و شرکت انبارهای عمومی باید نسبت به استخراج فوری لیست کالاهای فسادپذیر و سلامت‌محور اقدام کنند و مراتب را به صاحبان کالا جهت تعیین تکلیف آن اعلام کنند.

اعلام فهرست اقلام رسوبی به وزارت بهداشت و جهاد

از دیگر مصوبات صورت گرفته در جریان بازدید دادستانی این است که شرکت‌ انبارهای عمومی مستقر در گمرک تهران باید حداکثر ظرف یک هفته فهرست کلیه اقلام دپو شده و رسوبی در انبارها و محوطه‌های گمرک را استخراج کند و با ذکر تمامی مشخصات، فهرست را به وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی تحویل دهد و این مراجع ظرف ۱۰ روز نظر خود را در خصوص ترخیص یا عدم ترخیص آن به دادستان انقلاب و همچنین گمرک ایران اعلام کنند.

تعیین تکلیف کالاهای متروکه

همچنین مقرر شده که فهرست کلیه کالاهای تجاری و متروکه گمرک تهران در ۱۰ روز توسط شرکت انبارهای عمومی مستقر در گمرک استخراج و با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط و برگزاری جلسات مشترک ظرف یک ماه آتی تعیین تکلیف و مراتب به دادستانی عمومی و انقلاب تهران اعلام شود. از سویی کلیه مکاتبات صورت گرفته با مراجع متولی از جمله سازمان اموال تملیکی که قبلا از سوی انبارهای عمومی انجام شده باید به دادستان عمومی تهران منعکس شود.

اطلاعات اقلام سلامت محور در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد

از دیگر الزامات مربوط به کالاهای سلامت محور که از سوی  معاون فنی گمرک ایران به دادستان اعلام شده، موضوع لینک ارتباطی سامانه‌ها است که مقرر شده مواردی مانند ارسال اطلاعات کالاهای وارد شده به انبارهای عمومی و همچنین ورود کالاهای تجاری به انبارها پس از درج ثبت سفارش طی جلسات مشخص بین دستگاه‌ها مورد رسیدگی قرار گرفته و در مهلت یک ماهه تعیین تکلیف شود تا با ایجاد زیرساخت و برقراری ارتباط بین سامانه‌ها، اطلاعات اقلام سلامت‌محور وارده به انبارهای مربوطه به صورت مکتوب و با توجه به ارتباط موضوع در اختیار وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی قرار گیرد و تصویری از این اطلاعات در اختیار دادستان عمومی و انقلاب ایران و تهران باشد.

در این رابطه لازم به یادآوری است که در مدت اخیر جریان دپوی اقلام دارویی به ویژه داروها و مواد اولیه داروی مرتبط به کرونا محل بحث به ویژه بین وزارت بهداشت و گمرک ایران بوده است که به نظر می‌رسد با این مصوبات بخشی از این اختلاف نظرها و چالش‌های پیش آمده حل و فصل شود. 

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top