امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 12 شوال 1445 | 2024-04-20
کد خبر: 23108 |
تاریخ انتشار : ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸ | ارسال توسط : |
345 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

فروش برخط محصولات صنایع دستی اگرچه راهکار چندان جدیدی در دوران کرونا به نظر نمی رسد، اما این روزها بار دیگر صحبت از آن به صورت جدی به میان آمده و رییس مرکز مقاومت بسیج وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم از راه اندازی ۳۰ مرکز در تهران و مراکزی در دیگر نقاط کشور به این منظور خبر داده است؛ اما مساله‌ای که در این میان مورد توجه است، نظر کارشناسان این حوزه و وزیر جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به این رویکرد است.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، شیوع ویروس کرونا صنایع دستی را نیز مانند سایر حوزه‌های هنری دچار آسیب‌های فراوان کرد. صنایع دستی نیز مانند سایر بخش ها راه حل‌هایی هرچند نه چندان کارآمد را برای زنده نگاه داشتن خود در این ماه های سخت پیدا کرد. یکی از این راه‌حل‌ها فروش محصولات به صورت برخط و آنلاین است. اما نگاه‌ کارشناسان نسبت به این نوع از فروش محصولات صنایع دستی متفاوت است.

برای مثال معاون صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان ضمن اشاره به کاهش فروش محصولات این استان در روزهای کرونایی، بهره‌گیری از فضای مجازی و فروش برخط محصولات صنایع دستی را یکی از راهکارهای اصلی به منظور کمک به هنرمندان عنوان کرده بود. این معاون همچنین پیش‌تر اشاره کرده بود که تعدادی از هنرمندان در حال استفاده از فضای مجازی به منظور فروش محصولات خود هستند. 
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی نیز به عنوان یک مقام مسئول درباره این نوع از فروش اظهار کرده بود: «کرونا در کنار همه معایب، فرصت مغتنمی برای هنرمندان صنایع دستی به شمار می‌رود؛ چراکه کمک کرد محصولات خود را از طریق سایت و نمایشگاه‌های مجازی به فروش برسانند. این تجربه جدید اگر با همت و خلاقیت هنرمندان در فروش همراه شود، می‌تواند به درآمدهای مناسب بیانجامد.» 

با بررسی نگاه مسئولان و کارشناسان مختلف نسبت به فروش محصولات صنایع دستی به صورت برخط می‌توان متوجه شد که بیشتر این کارشناسان شیوع ویروس کرونا را اگرچه اتفاق خوبی نمی‌دانند اما با این حال بر این باور هستند که این ویروس خدمتی به صنایع دستی کرده و آن یادآوری امکان فروش این محصولات به صورت برخط است که پیش از این کمتر از آن استفاده می‌شد. برگزاری بازارهای آنلاین صنایع دستی و نمایشگاه‌های مربوط به این حوزه از جمله اتفاقاتی هستند که زیر سایه شیوع این ویروس برای اولین بار در این حوزه رقم خورده‌اند. 

از نگاه کارشناسان و مسئولان مربوطه که گذر کنیم، نگاه وزیر جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که به اعتقاد کارشناسان در روزهای سختی برای این حوزه انتخاب شده، حائز اهمیت است. در برنامه‌ای که این وزیر پیش از شروع به کار در حوزه صنایع دستی منتشر کرده بود، هدف اصلی خود برای بهبود شرایط این حوزه را «اشتغال زایی» و «تسهیل عرضه و تقویت تقاضای محصولات صنایع دستی» دانسته و بر ایجاد تحول کمی و کیفی در حوزه تبلیغات و رسانه در تمام زمینه‌های مرتبط به میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی نیز اشاره کرده بود. 
مهم‌ترین برنامه ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که شاید کمک قابل توجهی به فروش محصولات صنایع دستی به صورت برخط خواهد کرد، ایجاد تحول کمی و کیفی در حوزه تبلیغات و رسانه است؛ چراکه به نظر می‌رسد این تحول به تبلیغ بیشتر آثار صنایع دستی و در نهایت بهتر دیده شدن آنان می‌انجامد که در آخر، فروش بیشتر این محصولات و درآمدزایی را رقم خواهد زد. 

چهارم شهریور ماه،  زمانی که ضرغامی رسما وارد وزارتخانه شد و کار خود را به عنوان وزیر شروع کرد، به خسارت هایی که ویروس کرونا بر بخش خصوصی وارد کرده، اشاره کرد و گفته بود: «این بخش با دوران سختی رو به رو است، به این منظور برنامه‌ای نوشته شده است و پس از نشست کارشناسی با کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام خواهد شد تا بتوانیم بخش خصوصی را نجات دهیم.» 
اشاره کردن این وزیر بر تبعات ویروس کرونا بر حوزه صنایع دستی و بخش خصوصی را می‌توان علت توجه وی به راه‌حل‌های پیش رو از جمله فروش محصولات به صورت برخط و آنلاین دانست. 

در همین راستا علی نعیمایی، هنرمند حوزه صنایع دستی در گفت‌وگویی به تشریح ماهیت فروش محصولات به صورت برخط پرداخته و به خبرنگار انعکاس روز و به نقل از ایسنا می گوید: «در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا و به دلیل اینکه فضای مجازی غالب‌تر شده است، فروش محصولات به صورت آنلاین مرسوم‌تر شدند اما با این حال این نوع از فروش نیز ایرادهایی دارد.» 
به گفته این هنرمند «در حوزه صنایع دستی به لحاظ کیفی این نوع از فروش قابل تأمل است؛ چراکه ممکن است شما محصولی را با یک ظاهر جذاب در یک رسانه به مخاطب ارائه کنید اما چیزی که در واقعیت برای او می‌فرستید، آن کیفیت را نداشته باشد.»
این هنرمند اضافه می کند: «مسئله دوم این است که خیلی از حرفه‌ها در بخش‌هایی با سیستم مجازی قابلیت تطبیق ندارند که اغلب یا به این دلیل است که بلدِکار نیستند و یا به دلیل اینکه زیرساخت مناسب وجود ندارد.» 

نعیمایی در آخر ضمن اشاره به این واقعیت که در دنیای جدید چاره‌ای جز تن دادن به این فضا با توجه به شرایطی که وجود دارد نیست، می گوید: «در صورتی که در این شرایط تن به این نوع از فروش ندهیم، اتفاق خوبی نمی‌افتد؛ چراکه کوتاه‌ترین و کم هزینه‌ترین راه را کنار گذاشته‌ایم.» 

انتهای پیام 
 

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top