امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 12 شوال 1445 | 2024-04-20
کد خبر: 22639 |
تاریخ انتشار : ۰۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹ | ارسال توسط : |
175 بازدید
۰
| می پسندم
ارسال به دوستان
پ

موضوع «پرداخت فوق العاده ویژه فرهنگیان تا سقف ۵۰ درصد» از اردیبهشت ماه در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ای مطرح شده و تناقضات و اختلافاتی پیرامون آن بیان می‌شد؛ در نهایت پس از توافقات حاصله، رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش، اعمال فوق العاده ویژه معلمان کشور به میزان حداقل ۲۱ و حداکثر ۲۷ درصد از ابتدای فروردین ماه را بلامانع دانسته و قرار شده بود این مبلغ محاسبه و با حقوق مردادماه پرداخت شود که اکنون با موانعی رو به رو شده و همچنان اجرایی نشده است.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، در ابتدا مطالبه فرهنگیان اعمال این فوق العاده ویژه به طور کامل و تا ۵۰ درصد بود که مورد موافقت قرار نگرفت. از طریق کلیک بر روی این لینک می توانید جزئیات کامل و مبنای قانونی اعمال این فوق العاده را مطالعه کنید.

در نهایت محمدباقر نوبخت در روز ۸ تیر ۱۴۰۰ اعلام کرد که فرهنگیان مانند همه کارمندان و کارکنان دولت مشمول فوق‌العاده حقوق می‌شوند، اما با توجه به مسئولیتی که دارند، باید برای آنها رتبه‌بندی نیز در نظر گرفته شود. پس از تصویب نظام رتبه بندی در مجلس، از ابتدای سال اجرایی می‌شود. تعدادی از فرهنگیان جوان اعلام کردند که از فوق العاده ۲۱ درصد سقف قانونی استفاده نمی‌کنند، در جلسه با فرهنگیان توافق کردیم که تمامی فرهنگیان باید از این سقف قانونی استفاده کنند.

صدور مجوز اعمال فوق‌العاده ویژه معلمان بین ۲۱ تا ۲۷ درصد

وی در روز ۲۴ تیر ماه نیز در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش، اعمال فوق العاده ویژه معلمان کشور به میزان حداقل ۲۱ درصد و حداکثر ۲۷ درصد از ابتدای فروردین ماه را بلامانع دانست. بر این اساس ضرایب جدید فوق‌العاده ویژه معلمان از سوی محمدباقر نوبخت به محسن حاجی میرزایی ابلاغ شد که برای مشمولان طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور، به میزان حداقل ۲۱ و حداکثر ۲۷ درصدی از یکم فروردین ۱۴۰۰ به شرح زیر اعلام شد: « فوق العاده ویژه معلمان در بدو استخدام ۲۱ درصد، در طبقه بندی مقدماتی، پایه، ارشد ضریب ۲۱ درصد، خبره ضریب ۲۴ درصد و عالی ضریب ۲۷ درصد محاسبه و در احکام حقوقی فرهنگیان اعمال می شود.»

مراجع حقوقی: مصوبه قابلیت اجرا ندارد

این در حالی بود که در روز ششم مرداد، رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به صدور مجوز افزایش فوق العاده ویژه معلمان گفت که مجوز افزایش فوق العاده ویژه معلمان براساس نظر مراجع حقوقی قابلیت اجرا ندارد و در انتظار رفع اشکالات مجوز فوق از سوی سازمان برنامه و بودجه برای صدور احکام معلمان هستیم.

به گفته سلیمانزاده، اخیراً مجوزی از سوی سازمان برنامه و بودجه دریافت کردیم که به استناد آن فوق العاده ویژه مشمولان طرح طبقه بندی مشاغل معلمان از ۲۱تا ۲۷درصد تعیین شده است، در این مجوز، به مصوبه دولت در سال ۱۳۹۳، اشاره شده که براساس آن اولاً سقف فوق العاده ویژه ۲۱ درصدی تعیین شده و ثانیاً شامل معلمان کشور نمی‌شد.

وی افزود: در این راستا با چند مرجع حقوقی مشورت کردیم و اعلام کردند مجوز سازمان برنامه و بودجه به دلیل این که در سال ۹۳مشمولین طرح طبقه بندی مشاغل معلمان، از امتیاز فوق العاده برخوردار نبودند، قابلیت اجرایی ندارد چرا که این فوق العاده ویژه از سال ۱۳۹۹برای معلمان برقرار شده است.  از طرفی، سازمان برنامه نمی تواند سقف مصوبه دولت را رأساً افزایش دهد.

وی همچنین هشدار داده بود که فرهنگیان توجه داشته باشند انجام کار غیر قانونی، قطعاً پیامدهای مثبتی نخواهد داشت و موجب می شود حتی پس از مدتی پرداخت، مجددا افزایش مذکور از احکام خارج شود، لذا  این موضوع را مجدّانه پیگیری می کنیم و به محض اصلاح مجوز، سریعاً احکام را صادر  و در حقوق مردادماه اعمال می کنیم.

توافق جدید: فوق العاده ویژه با حقوق مرداد پرداخت می شود

با این وجود، سلیمان زاده در روز یازدهم مرداد اعلام کرد که «فوق العاده ویژه معلمان» محاسبه و با حقوق مردادماه پرداخت می‌شود. وی در این باره گفت که با پیگیری مجدانه مقام عالی وزارت و موافقت آقای نوبخت؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، احکام «فوق العاده ویژه معلمان» در سقف تعیین شده در مصوبات مذکور، اصلاح و مابه التفاوت آن از ابتدای سال جاری محاسبه و با حقوق مردادماه، پرداخت خواهد شد. پیش از این، «فوق العاده ویژه معلمان» تحت عنوان «رتبه بندی» پرداخت می شد و از این پس بر اساس «سنوات خدمت» پرداخت خواهد شد.

وی علت تأخیر در اجرای این مصوبه را مغایرت های قانونی موجود در مجوز صادره از سوی سازمان برنامه و بودجه دانسته و افزوده بود: با پیگیری های مجدانه‌ای که برای رفع موانع اجرایی این مصوبه در چند روز اخیر از سوی وزیر صورت گرفت، خوشبختانه مغایرتها مرتفع و پیگیری ها به نتیجه مطلوب رسید. 

سنگ تازه جلوی پای اعمال فوق‌العاده و ایجاد محدودیت برای اجرای احکام جدید 

جالب آنکه ابهامات همچنان برقرار بود و در روز سوم شهریورماه سلیمان زاده اعلام کرد که «ابهامات پرداخت حقوق مردادماه فرهنگیان» گمانه زنی و فاقد اعتبار و وجاهت قانونی است.

این بار پای دیوان محاسبات کشور به میان آمده بود. وی در خصوص خبر ایجاد محدودیت دیوان محاسبات کشور برای اجرای احکام فوق العاده ویژه، تصریح کرد: پیام های ارسالی تحت عناوین مختلف، مورد تأیید نبوده و هیچ محدودیت و ممانعتی از سوی مراجع نظارتی و دیوان محاسبات کشور درباره اعمال فوق العاده ویژه معلمان وجود نداشته است.

وی افزود: پیگیری‌های لازم به منظور رفع ابهامات اجرای احکام جدید در حال انجام است و به محض حصول نتیجه در اسرع وقت از طریق مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، اطلاع رسانی و پس از رفع ابهامات، مابه التفاوت حقوق همکاران محاسبه و به حساب آن ها واریز خواهد شد.

آب پاکی رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه روی دست آموزش و پرورش

با این حال شب گذشته، رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه آب پاکی را روی دست وزارت آموزش و پرورش ریخت و با اشاره به موضوع همسان‌سازی حقوق و فوق‌العاده شغل فرهنگیان گفت: همسان سازی حقوق معلمان خلاف قانون بود و ۱۸۰۰ میلیارد کسری بودجه آوردیم. من خودم معلم هستم و خیلی علاقه مندم که معلمان را حمایت کنم، ما یک تعهدی داریم ،باید جلوی بی‌انضباطی را بگیریم، اگر موضوع را مدیریت نکنیم، فشار اصلی به بخش ضعیف از جمله معلمان می‌آید.

وی با اشاره به اینکه باید بر روی روال قانون، کار را انجام دهیم گفت: در آموزش و پرورش با مجوزی رو به رو هستیم که مغایر با قوانین بود لذا جلسه گذاشتیم تا راه‌حل پیدا کنیم و گفته شد که پرداخت صورت می گیرد، اما سه روز طول می‌کشد تا احکام اصلاح و مطابق با قانون شود، برای اینکه در این مسیر دچار مشکل نشویم، فایل های ماه های قبل را آماده داشتند و بلافاصله فایل های ماه های قبل را پرداخت کردیم تا فاصله ایجاد نشود، ولی باید آن را در دولت ببریم. اگر قرار است تغییراتی اتفاق بیفتد باید منبع برای آن در نظر گرفته شود. از وزیر محترم آموزش و پرورش قبلی درخواست کردیم تا احکام را اصلاح کند که گفتند طول می کشد. برخی از اتفاقات در روزهای آخر دولت افتاد که اخلاق مدارانه نبوده است.

آخرین تصمیم: پرداخت فوق العاده ویژه فرهنگیان، نیازمند اخذ مجوز از دولت و سازمان برنامه

آخرین اظهار نظر مطرح شده در این باب نیز به امروز هشتم شهریور ماه باز می گردد که معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش پرداخت فوق العاده ویژه فرهنگیان را نیازمند أخذ مجوز از دولت و سازمان برنامه و بودجه دانست و گفت: فرهنگیان توجه داشته باشند احکام صادره تغییر نکرده و ما به دنبال مجوز افزایش قانونی و پایدار فوق‌العاده ویژه فرهنگیان خواهیم بود.

 الهیار ترکمن در خصوص موضوع افزایش فوق العاده شغل، با تأکید بر تلاش آموزش و پرورش بر استفاده حداکثری از قانون خدمات کشوری، اظهار کرد: احکام جدید افزایش ۲۱تا ۲۷ درصدی فوق العاده ویژه حقوق فرهنگیان با پیگیری های انجام شده و بر اساس نامه رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه، صادر شد. بر اساس مجوز سازمان برنامه و بودجه اجرای این احکام از اول سال ۱۴۰۰ است اما برای اجرای این احکام نیازمند تأمین بودجه ای به میزان ۳۵۰ میلیارد تومان در هر ماه هستیم و این بودجه تاکنون تأمین نشده است. تأمین این بودجه علاوه بر مجوز سازمان برنامه و بودجه، نیازمند مجوز دولت است، بنابراین پیگیر این موضوع هستیم و رایزنی هایی را در این خصوص انجام داده ایم.

وی افزود: فرهنگیان توجه داشته باشند احکام صادره تغییر نکرده و ما به دنبال مجوز  افزایش قانونی و پایدار فوق العاده ویژه فرهنگیان خواهیم بود. وزارت آموزش و پرورش قصد ندارد مواردی را اجرایی کند که پس از چند ماه دچار مشکل شود، چنانکه که در سال های اخیر با چنین مشکلی مواجه شدیم. بنابراین این وزارتخانه احکامی که در چارچوب قانونی و پایدار نباشد اجرایی نمی کند تا در ادامه مجبور به حذف آن شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع ادامه داد: تمام تلاش خود را برای پرداخت در شهریورماه خواهیم کرد و این اطمینان را به فرهنگیان می دهیم که هیچ نهادی در این زمینه رأی مخالف نداده است ولی باید مجوز قانونی پرداخت، صادر شود.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top