امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 22571 |
تاریخ انتشار : ۰۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹ | ارسال توسط : |
177 بازدید
۰
| می پسندم
ارسال به دوستان
پ

بعد از حواشی که در مورد تعیین تکلیف داروهای بدون مجوز در انبارهای گمرک ایجاد شده بود، طی رایزنی صورت گرفته از سوی وزیر اقتصاد با وزیر بهداشت قرار شده این موضوع حل و فصل شود.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، بازدیدی که امروز(شنبه) خاندوزی – وزیر اقتصاد – از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) داشت با تصمیم‌گیری‌هایی در رابطه با چند مورد همراه بود که از جمله آن می‌توان به بحث ترخیص کالاهای دپو شده و به ویژه دارو و اقلام کرونا اشاره کرد.

از مدتی پیش، مسئولان گمرک ایران اعلام کرده بودند که حجمی از دارو در گمرک امام خمینی (ره) دپو شده که حدود ۱۸ تن مربوط به اقلام مرتبط با کرونا است.

در همین راستا، بازدیدی از سوی دادستان و البته نمایندگان سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو صورت گرفت و مقرر شد که تعیین تکلیف و ترخیص اقلام دارویی در گمرک به سرعت صورت گرفته و براساس آن ترخیص این کالاها از جمله سرم یا واکسن و اقلام مرتبط با کرونا در صورت داشتن مجوز وزارت بهداشت به صورت حمل یکسره و بدون تخلیه در انبارهای گمرک ترخیص و تحویل شود که ترخیص داروهای دپو شده نیز با مجوز وزارت بهداشت در هفته های اخیر آغاز شد.  

در این بین، اعلام مسئولان سازمان غذا و دارو از این حکایت داشت که بخشی از داروهای دپو شده با مجوز وزارت بهداشت وارد گمرک نشده است و در نهایت اقدام موثری هم برای تعیین تکلیف آن صورت نگرفت.

اما آن طور که معاون فنی گمرک ایران می‌گوید، در بازدید امروز وزیر اقتصاد، وی در جریان شرایط دپوی کالا و از جمله داروهای وارد و دپو شده در گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) قرار گرفته و بر تسریع ترخیص آن تاکید کرده است.

ارونقی گفت که با رایزنی وزیر اقتصاد با وزیر بهداشت داشته، مقرر شد در مورد تعیین تکلیف بخشی از داروهای دپو شده که هنوز مجوز وزارت بهداشت را دریافت نکرده و وزارتخانه به آن ورود نکرده است، تصمیم گیری شود.

به گفته ارونقی، با مذاکره صورت گرفته تسریع تعیین تکلیف داروهای موجود در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) به زودی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

در جریان تعیین تکلیف و ترخیص داروهای دپو شده در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) یکی از مسائلی که از سوی سازمان غذا و دارو مطرح بود به این برمی‌گشت که تاکید دارند نباید محموله‌های دارویی که هنوز مجوز وزارت بهداشت را دریافت نکرده و ثبت سفارش ندارد به گمرک وارد شود و گمرک باید جلوی آنها را قبلا می‌گرفته است و در ادامه نیز از گمرک ایران خواستند مانع ورود این اقلام به گمرکات شود.

این در حالی مطرح بود که اکنون رویه تجارت خارجی به نحوی است که در کنار کالاهایی که واردکننده با انجام ثبت سفارش و مجوز آن را به گمرک و بنادر می‌آورد بخشی از اقلام نیز ابتدا وارد گمرک و بنادر می‌شود و به دنبال آن وارد کننده برای دریافت مجوزهای دستگاه‌های مربوطه اقدام می‌کند و در صورت تایید، ترخیص می‌شود.

هرچند که بارها انتقاداتی از سوی دستگاه‌های حوزه تجارت از جمله گمرک ایران در رابطه با این رویه نادرست مطرح بوده ولی هنوز اصلاحی صورت نگرفته است و در نهایت بارها این مشکل ایجاد شده که حجم زیادی از کالاها از جمله دارو که حتی مجوز ورود به کشور را ندارند از سوی وارد کنندگان وارد و در گمرک و بنادر دپو می‌شود و گمرک نیز طبق قانون تا قبل از اظهار آنها مسئولیتی بر عهده ندارد.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top