امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 22259 |
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸ | ارسال توسط : |
166 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

در عکسی از احمد خطیری کودکی را مشاهده می‌کنیم که رو به جمعیتی از مردان که در نماز ظهر عاشورا به سجده رفته‌اند، ایستاده و دستان خود را به حالتی رو به آسمان گرفته که گویی هر لحظه به پرواز درمی‌آید.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، تصویر این کودک به گونه‌ای است که گویی پاکی وجود او و آزادی روحش، موجب شده در میان عبادت گزاران به روش خود به پرواز درآید و بدین ترتیب با خدای خود راز و نیاز کند.

احمد خطیری با عکس «دختری که در نماز پرواز می‌کند» مدال طلای فیاپ (فدراسیون جهانی هنر عکاسی) و روبان افتخار آبی FIAP را کسب کرده است.
به همین جهت تصمیم گرفتیم گفت وگویی با این عکاس درباره اثرش داشته باشیم.

خطیری به انعکاس روز و به نقل از ایسنا یادآور شد: تصویر «دختری که در نماز پرواز می کند» در عاشورای سال ۹۳ در خیابان امام خمینی شهر گرگان به ثبت رسیده است. رشته تخصصی من عکاسی مستند احتماعی است و قاعدتا عکاسی از رویدادهایی مانند عزاداری محرم که در ایران با وسعت زیادی برگزار می‌شود، در برنامه سالانه عکاسی من قرار می‌گیرد.
او درباره چگونگی ثبت این عکس توضیح داد: در فضای عکاسی مستند اجتماعی گاهی سوژه‌ها به یک باره در مقابل لنز دوربین قرار می‌گیرند و عکاس باید در لحظه آنها را به ثبت برساند؛ درواقع عکاس حین عکاسی مستند اجتماعی باید مدام مراقب اتفاقاتی که در اطرافش در جریان است باشد.

خطیری اضافه کرد: زمانی که در محل ثبت عکس «دختری که در نماز پرواز می کند» بودم، شاید به مدت ۱۵ دقیقه این کودک در نظرم بود و فریم‌های مختلفی از او را به ثبت رساندم. درواقع از لحظه ورود این کودک با پدرش تا زمانی که به روی یک بلندی رفتم و زاویه متفاوتی با او داشتم، فرم‌های مختلفی از او را به ثبت رساندم. تا اینکه به یک باره تصویر او این حالت را ایجاد کرد که گویی هر لحظه در بین نمازگزاران به پرواز درخواهد آمد.

او تصریح کرد: هدف اصلی من از ثبت این عکس نشان دادن تصویری متفاوت از سوژه نمازگزاران بود که حس و حال و عمق پرواز در هنگام عبادت را به ثبت برسانم که در نهایت این عکس توانست وجه مثبتی از اسلام و ایران را به دنیا نشان دهد.
همچنین از این عکاس سوال می‌کنیم که عکاسی از رویدادی مانند محرم چه وجهه‌ای از این مراسم به دنیا نشان داده است؟ پاسخ داد: خیلی وقت‌ها از خرافه پرستی‌هایی مانند قمه زنی، گل مالی یا شمایلی که در علم‌ها وجود که هیچ منبع تاریخی و قانونی ندارد، تصاویری به ثبت می‌رسد که نه در جامعه خودمان و نه در جامعه جهانی بازخورد خوبی ندارد.

بر اساس این گزارش، «احمد خطیری»، عکاس ایرانی عضو رسمی انجمن عکاسان ایران و عضو فدراسیون جهانی هنر عکاسی (فیاپ) و همچنین عضو رسمی انجمن هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ ارشاد است و بیش از ۳۰ جایزه معتبر ملی و بین المللی را در کارنامه خود دارد. او پیش از این مدال طلای بنگلادش ۲۰۲۱، مدال طلای بین قاره ای ۲۰۲۱، مدال طلای فیاپ فوتوژرنالیسم صربستان ۲۰۱۷، مدال طلای رومانی، مدال طلای قبرس، مدال نقره نیوجرسی آمریکا، مدال برنز وارنا بلغارستان، مدال و کاپ ۲۰۱۴ چین، تقدیر ویژه هیأت داوران جشنواره عکاسی در ایتالیا ۲۰۲۰ و … در جشنواره‌های متعدد بین المللی را کسب کرده است.

انتهای پیام 

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top