امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 22207 |
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰ | ارسال توسط : |
230 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

هر چند هنوز تکلیف وزارت صمت در دولت سیزدهم نهایی نشده است اما به نظر می‌رسد دولت رئیسی در سال اول فعالیت خود باید طرح‌هایی را که در دولت دوازدهم نهایی شده را به اجرای نهایی برساند.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، هرچند در سال‌های گذشته، بسته حمایت از صادرات از سوی دولت ابلاغ شده و بخشی از آن نیز به مرحله اجرا رسیده اما همچنان صادرکنندگان معتقدند مقدمه لازم برای اجرای حداکثری آن فراهم نیست و دستگاه‌های مجری باید راهی برای آن پیدا کنند.

محمد لاهوتی – رئیس کنفدراسیون صادرات ایران – در گفت و گو با انعکاس روز و به نقل از ایسنا می‌گوید آنچه که از بسته حمایت از صادرات غیرنفتی به صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی آن مربوط است تا حد زیادی اجرایی شده و تعدادی از شرکت‌های صادرکننده از مواهب آن بهره مند شده‌اند.

به گفته او، در بخش مربوط به بودجه سالانه اما عملکرد بسیار محدود بوده و به طور میانگین کمتر از پنج درصد تسهیلات پیش بینی شده در این بخش اجرایی می‌شوند. از این رو باید طوری برنامه ریزی کرد که وقتی صحبت از حمایت از صادرکنندگان می‌شود، لااقل در عرصه عمل کار به طور کامل اجرایی شود.

به دنبال مطرح شده این انتفادات، حالا سازمان توسعه تجارت خبر از آن داده که تلاش می‌شود با استفاده از حداکثر ظرفیت، حمایت از صادرکنندگان به مرحله اجرا برسد.

دبیر کارگروه مشوق‌های صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران  با اشاره به ابلاغ بسته حمایت از صادرات غیرنفتی توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و همچنین ابلاغ دستورالعمل مربوطه توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در بسته حمایت از صادرات غیر نفتی ۹۶۰ میلیارد تومان جهت حمایت و تشویق صادرکنندگان در نظرگرفته شده است که پیگیری‌ها جهت تخصیص تمام یا بخشی از این بودجه در حال انجام است.

احسان قمری با ابراز امیدواری از اینکه پرداخت مشوق ها همانند سال قبل هدفمند صورت بگیرد، اظهار کرد: در سال گذشته حدود ۱۷میلیارد تومان معادل ۵۰ درصد مشوق‌های صادراتی تخصیصی جهت پرداخت کمک سود تسهیلات صادراتی در نظر گرفته شد که بر این اساس بیش از ۴۰۰۰میلیارد تومان از تسهیلات دریافتی توسط صادرکنندگان تحت پوشش کمک سود تسهیلات قرار گرفته و این دسته از صادرکنندگان بر اساس گروه‌های کالایی و خدماتی صادراتی خود مشمول دریافت میانگین  ۴ واحد درصد به عنوان کمک سود شدند.   

وی افزود: با تمهیدات اندیشیده شده حدود ۲۰۰صادرکننده مشمول دریافت این مشوق‌ها شده‌اند و کلیه متقاضیان واجد شرایط از این حمایت‌ها استفاده کرده‌اند.  

دبیر کارگروه مشوق‌های صادراتی ادامه داد: در سالجاری نیز بیش از ۵۰ درصد مشوق‌های صادراتی جهت پرداخت کمک سود در نظر گرفته شده است و این امیدواری وجود دارد با تخصیص این بخش از مشوق‌ها شاهد کاهش هزینه‌های صادرکنندگان و افزایش رقابت‌پذیری در بازارهای هدف باشیم.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top