امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 21965 |
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰ | ارسال توسط : |
240 بازدید
۰
| 1
ارسال به دوستان
پ

با وجود هشدارهایی که پیش‌تر نیز داده شده بود اما هنوز هم انگار صدای زنگ خطر تعطیلی کتابفروشی‌ها به گوش مسئولان نمی‌رسد و به صدا درآمدن این زنگ ادامه دارد؛ با این حال رمقی برای ادامه کار دیگر هم‌صنفان‌شان باقی خواهد ماند؟

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، حدود دو سال می‌گذرد از زمانی که گفته بودیم «برخی کتاب‌فروشی‌ها پیش‌تر می‌گفتند با وضعیت موجود آرزو دارند که مغازه‌شان را تعطیل کنند و حالا انگار به آرزوی خود می‌رسند» و یادآور لزوم کمک به آن‌ها شدیم: «کاش در میان دید و بازدید از کتاب و گرامی‌داشت آن، برای نجات کتاب‌فروشی‌ها نیز دست یاری بلند شود»! 

هر چند آن زمان نه از کرونا خبری بود و نه پیک چندم و تعطیلی‌های اجباری! 

حالا انگار همه‌چیز دست به دست هم داده‌اند تا هشدار برای تعطیلی کتابفروشی‌ها به یک خبر عادی تبدیل شود؛ شاید شبیه به آمار قربانیان ویروس کرونا!

تعطیلی کتابفروشی‌ها خبری عادی شده که این روزها در میان خبرهای دیگر گم شده است و کتابفروشی‌ها در حالی یکی‌یکی کرکره‌های‌شان را پایین می‌کشند که حتی کمتر کسی به جز مخاطبان‌شان از آن باخبر می‌شود. 

چندی پیش بود که خبر تعطیلی یک کتابفروشی دیگر در فضای مجازی دیده شد؛ تنها کتابفروشی پاوه در حالی به تعطیلی رضایت داد که چنین نوشت: «متاسفانه یا خوشبختانه تصمیم قطعی بر پایان کار کتابفروشی گرفته شد. البته این مرگ مغزی پیش‌ترها رخ داده بود و فقط به زور دم و دستگاه جسدی مانده بود. و اگر دقایقی نیز چشم باز می‌کرد چنان از درد غربت می‌نالید که خواهان مرگی اختیاری بود. چه بسا از همان آغاز نیز موجودی نابهنگام در موقعیت جغرافیایی خود بود. می‌خواهیم دستگاه اکسیژن را برداریم و اعضایش را هدیه کنیم. اما این موجود یتیمی به جا خواهد گذاشت و یتیم نیازهایی چند دارد. 

پس شرایط چنین است: تمامی کتاب‌ها تخفیف ۳۰درصد خواهند داشت. خریدی که بیشتر از یک میلیون تومان باشد ارسال نیز رایگان خواهد بود. 

لطفا هیچ‌کس ناراحت از این نباشد که گویی بر جسدی هجوم می‌برد. هر چه بیشتر بخرید به من و به کتابفروشی لطف بیشتری کرده‌اید. غل و زنجیر از پای من خواهید گشود. کتاب‌های کتابفروشی نیز جز تکه‌های کاغذ نیستند، تنها زمانی جان می‌گیرند که در اندیشه شما هضم شوند و با شما یکی گردند و سرود زندگی بخوانند.»

حالا کتابفروشی و کافه کتاب گفتگو نیز از تعطیلی خود خبر داده و اعلام کرده است: «از ابتدای شروع به فعالیت ما (کتابفروشی و کافه کتاب گفتگو) کشور درگیر بحران کرونا و تعطیلی‌های فراوان شد، تعطیلی‌های چندین و چندباره بوستان‌ها و اعمال محدودیت‌ها دست‌به‌دست هم داد تا آن‌طور که باید در ارائه خدمات و برنامه‌هایی که پیش‌بینی کرده بودیم (مانند آیین رونمایی از کتاب، جشن امضا، دورهمی‌های گروهی کتابخوانی و …) موفق نباشیم.

اما با این وجود با حمایت بیکران شما مواجه بودیم و سعی کردیم طیف گسترده‌ای از سلایق را پوشش دهیم.

متاسفانه در هفته‌های گذشته با اعلام سازمان متولی ملک، مزایده‌ای برگزار شد و با افزایش چندبرابری اجاره بهای ملک مواجه شدیم که البته از توان ما خارج بود.

در دوران کرونا به فکرمان هم خطور نمی‌کرد که با این ناملایمت مواجه شویم، اما تقدیر الهی را پذیرفتیم و از امروز تلاش می‌کنیم برای برپایی محیطی جدیدتر با امکانات گسترده‌تر تا همچنان بتوانیم با شما در ارتباط باشیم.

تا پایان مردادماه همچنان پذیرای شما اهالی کتاب خواهیم بود و تمامی کتاب‌ها و اجناس موجود در فروشگاه با تخفیف ویژه به فروش می‌رسد.»

یک کتابفروش هم زمانی نوشته بود: «حس سربازی رو داریم که زیر آتش دشمن، دونه‌دونه همقطارانش تیر می‌خورند و می‌افتند… حس تنها شدن.» 

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top