امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 21899 |
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰ | ارسال توسط : |
449 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

گزارش گمرک ایران بیانگر شکسته شدن رکورد ترانزیت عبوری از ایران است؛ به طوری که عبور کالا از ایران درتیرماه امسال رشد ۴۸ درصدی داشته است و این میزان عبورکالا از کشورمان در مدت یک ماه، طی سه سال گذشته یک رکورد به شمار می آید.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، سید روح اله لطیفی – سخنگوی گمرک ایران – جزئیات تجارت خارجی در تیرماه امسال را تشریح کرده است.

طبق اعلام وی، در تیرماه امسال یک میلیون و ۱۱ هزار تن کالای خارجی از مسیر ایران عبورکرده است که نسبت به کالای عبوری از کشورمان در تیرماه ۹۹ که ۶۸۲ هزار تن بوده رشد ۴۸ درصدی داشته است و این میزان عبور کالا از کشورمان در مدت یک ماه،  طی سه سال گذشته یک رکورد به شمار می آید که امیدواریم با توجه به موقعیت کشورمان و مزیت ترانزیتی، این رکورد افزایش پیدا کند.

میزان تجارت در تیرماه

بر اساس این گزارش، از مجموع تجارت ۵۰میلیون و ۸۴۱ تنی به ارزش ۲۸ میلیارد و ۹۱۴ میلیون دلاری کشور در چهار ماه نخست امسال ۱۲ میلیون و ۴۶۲ هزار تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۱۲ میلیون دلار مربوط به تیر ماه بوده است که نسبت به تیرماه سال گذشته از لحاظ وزنی ۱۰ درصد و از لحاظ ارزش ۳۹درصد رشد داشته است.

آمار تجارت کشور(سرجمع صادرات و واردات) در تیرماه از لحاظ وزنی ۱۲ میلیون و ۴۶۲ هزار تن به ارزش هشت میلیارد و ۱۲ میلیون دلار بوده است که سهم صادرات در این ماه (۳۱روز)، هشت میلیون و ۳۶۴ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۶۴۹ میلیون دلار بوده است که نسبت به صادرات کشور در تیرماه سال ۹۹ از لحاظ وزنی بدون تغییر و از لحاظ ارزش ۵۳ درصد رشد داشته است.
مقاصد صادراتی کجاست؟

در خصوص مقاصد کالاهای ایرانی نیز چین با دو میلیون و ۷۸۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۲۵۲میلیون دلار، عراق با یک میلیون و ۳۳۱ هزار تن به ارزش ۴۷۳ میلیون دلار، امارات با ۸۴۳ هزار تن به ارزش ۳۵۲میلیون دلار، ترکیه با ۳۵۰ هزار تن به ارزش ۳۲۸میلیون دلار و افغانستان با ۴۱۵ هزار تن به ارزش ۲۵۸ میلیون دلار پنج مقصد اصلی صادرات کالاهای ایرانی در تیرماه بودند.

چین در این ماه نسبت به تیر پارسال، ۱۹ درصد ازلحاظ وزنی و ۹۴ درصد از لحاظ ارزش کالای بیشتری از ایران خریداری کرده است. 

عراق کاهش هشت درصدی در وزن و دو درصدی در ارزش را در خرید کالای ایرانی نسبت به تیرماه ۹۹ را تجربه کرده است. امارات  در وزن کاهش ۳۱ درصدی و در ارزش افزایش ۳۹ درصدی داشته است.

ترکیه نیز افزایش هشت درصدی در وزن و ۱۱۰درصدی درارزش کالای خریداری شده از ایران را  نسبت به تیرماه ۱۳۹۹تجربه کرده و نهایتا افغانستان با وجود کاهش ۳۷ درصدی در وزن کالاهای ایرانی ۱۸ درصد ارزش کالاها نسبت به تیرماه سال قبل
بیشتر بوده است.

امارات منفی شد

در رابطه با روند تغییرات در صادرات چهار ماهه نیز، چین ۱۵ درصد در وزن و ۷۸ درصد در ارزش،عراق ۷۰ درصد در وزن و ۴۳ درصد در ارزش، امارات منفی هفت درصد در وزن و مثبت ۳۳درصد در ارزش، ترکیه ۱۶درصد در وزن و ۱۲۲ درصد در ارزش و افغانستان منفی ۱۵ درصد در وزن و مثبت دو درصد در ارزش را نسبت به چهار ماهه نخست سال قبل  تجربه کرده است.

در۳۱ روز تیرماه امسال چهارمیلیون و ۹۸ هزارتن کالا به ارزش  چهارمیلیارد و ۳۶۳میلیون دلار وارد کشور شد که نسبت به واردات در تیرماه سال ۹۹ از لحاظ وزن ۴۱درصد و از لحاظ ارزش ۲۹درصد افزایش داشته است.

مبدا خرید کالاهای ایرانی

 در مورد کشورهای مبدا خرید کالاهای وارداتی ایران نیز، امارات با یک میلیون و ۵۵۱ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۱۰ میلیون دلار ۳۷۱درصد رشد در وزن و ۹۰ درصد رشد در ارزش را نسبت به تیرماه سال گذشته داشته است.

چین با ۳۳۳ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار  نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۴ درصدی در وزن و ۲۳درصدی در ارزش داشته است. ترکیه با ۴۲۸هزار تن کالا به ارزش ۴۸۷میلیون دلار افزایش ۲۶ درصدی در وزن و ۳۰ درصدی در ارزش را تجربه کرده است.

آلمان با ۱۱۲هزار تن کالا به ارزش ۱۴۹ میلیون دلار رشد ۲۸ درصدی در وزن و کاهش چهار درصدی در ارزش داشته و سوییس با ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۱۵۵ میلیون دلار ۱۰۰ برابر وزن بیشتر و ۲۷۸درصد ارزش بیشتر نسبت به تیرماه سال ۹۹، کالا به ایران صادر کردند.

اگر بانک مرکزی نیاز به آمار تجارت دارد، به گمرک استناد کند

اما سخنگوی گمرک ایران در واکنش به ارائه آمارهای تجارت خارجی توسط بانک مرکزی  گفت: بر اساس بند “خ” ماده سه قانون امور گمرکی، مسئول ارائه آمار رسمی تجارت خارجی گمرک است؛ بنابراین همانطور که پیش تر نسبت به آمارهای این حوزه بیان شد، بهتر است بانک مرکزی در حوزه وظایف خود تمرکز کند و در صورت نیاز به اعلام آمار تجارت خارجی به آمار گمرک استناد کند تا مشکلی پیش نیاید.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top