امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 20870 |
تاریخ انتشار : ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹ | ارسال توسط : |
169 بازدید
۰
| 1
ارسال به دوستان
پ

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به بودجه های سازمان بهزیستی در سالهای اخیر گفت: در سال ۱۳۹۷ در سازمان بهزیستی، بودجه جاری ۲۵۰۰ میلیارد تومان بود که در سال ۹۸، به ۲۸۰۰ میلیاردتومان، در سال ۹۹ به ۳۱۰۰ میلیاردتومان و در سال ۱۴۰۰ به ۹۵۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و این یعنی رشد ۲۷۱ درصدی در این شرایط سخت اقتصادی داشته است. 

 به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، وحید قبادی دانا در نشست خبری که به مناسبت چهل و یکمین سالروز تأسیس سازمان بهزیستی کشور برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار سازمان بهزیستی، دکتر فیاض بخش، اظهار کرد: سازمان بهزیستی کلمه زندگی بهتر را به ذهن متبادر می‌کند و جا دارد این هفته را به همه مردم ایران که دوست دارند زندگی بهتری تجربه کنند، تبریک بگویم. 

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی کلمه‌ای طیبه است و در این ۴۱ سال خدمات شایان توجهی را به مردم ایران و جامعه هدف ارائه کرده است، بیان کرد: جامعه هدف بهزیستی بر مبنای رسالت سازمان که تولی‌گری سلامت اجتماعی در کشور است، همه مردم و علی‌الخصوص افراد با نیازهای خاص یعنی افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، فرزندان دارای سرپرست غیرموثر، کودکان و سالمندان و افرادی که به دلیل شرایط خاص نیاز به کمک‌های ویژه دارند، تحت پوشش قرار داده است. 

وی در ادامه روز بهزیستی را به ۵ میلیون خدمت‌گیرنده از سازمان بهزیستی، یک میلیون و ۸۰ هزار خانوار مددجوی دریافت کننده مستمری از سازمان، به یک میلیون و ۵۵۰ هزار فرد دارای معلولیتی که در کشور زندگی می‌کنند و حق زندگی مستقل همراه با منزلت اجتماعی در سطح جامعه و در درون خانواده دارندَ، به ۵۱ هزار فرد دارای معلولیت، سالمند یا بیماری روانی مزمن که شرایط نگهداری مناسب را در خانواده نداشتند و در مراکز شبانه‌روزی توانبخشی نگهداری می‌شوند، به ۱۰۰ هزار فرد دارای معلولیتی که نیاز به خدمات توانبخشی دارند و در مراکز روزانه خدمات دریافت می‌کنند، به ۲۷ هزار کودک و فرزند دارای سرپرست غیر موثر که در شیرخوارگاه‌ها، مراکز شبه خانواده و در درون خانواده‌های جایگزین زندگی می‌کنند و به ۲۴۰ هزار زن سرپرست خانوار تبریک گفت. 

قبادی‌دانا در بخش دیگری از سخنان خود از دست‌اندرکاران در دولت، مجلس شورای اسلامی، سازمان و برنامه و بودجه و تمام کسانی که کمک کردند بودجه های سازمان بهزیستی در سنوات اخیر، علی رغم شرایط سخت اقتصادی افزایش پیدا کند، تشکر کرد و افزود: در سال ۱۳۹۷ در سازمان بهزیستی، بودجه جاری ۲۵۰۰ میلیارد تومان بود که در سال ۹۸، به ۲۸۰۰ میلیاردتومان، در سال ۹۹ به ۳۱۰۰ میلیاردتومان و در سال ۱۴۰۰ به ۹۵۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد یعنی رشد ۲۷۱ درصدی در این شرایط سخت اقتصادی داشته است. 

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در ارتباط با تبصره ۱۴ و کاهش فقر مطلق از محل تبصره ۱۴ ( مبالغی که به عنوان مستمری به مددجویان سازمان پرداخت می‌شود و روی کارت بانکی شان ماهانه شارژ می‌شود) در سال ۹۷، ۱۷۰۰ میلیارد تومان، در سال ۹۸، ۲۷۶۰ میلیارد تومان و در سال ۹۹ ۳۱۴۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰، ۳۵۰۰ میلیاردتومان مبالغی خواهد بود که به عنوان مستمری جهت کاهش فقر مطلق بر روی کارت بانکی آنها شارژ خواهد شد که نشان دهنده افزایش ۱۰۱ درصدی نسبت به سال ۹۷ است. 
 

قبادی دانا در ادامه با اشاره به قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اظهار کرد: قانون جامع معلولان در سال ۸۳ مصوب شد و در سال ۹۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به تصویب رسید. تا سال ۹۷ هیچ بودجه‌ اختصاصی برای قانون تخصیص داده نشد و در برنامه و قانون بودجه سالانه مبلغی در نظر گرفته نشده بود. تا سال ۹۷، بعد از تصویب و ابلاغ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، ۲۰۰ میلیاردتومان در قانون در نظر گرفته شد که متاسفانه در سال ۹۷ تخصیصی برای آن نداشتیم. در سال ۹۸، ۱۱۰۰ میلیارد تومان در قانون بودجه در نظر گرفته شده که ۷۷۶ میلیاردتومان آن اختصاص داده شد. در سال ۹۹، ۱۳۰۰ میلیاردتومان و در سال ۱۴۰۰، این مبلغ به ۲۰۰۰میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که شاهد افزایش ۹۰۰ درصدی هستیم.

به گفته وی، در مجموع کل بودجه سازمان بهزیستی اعم از قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و مستمری مددجویان و بودجه جاری سازمان بهزیستی، ۲۲۸ درصد طی این سه سال افزایش داشته است که به همت مجلس، دولت و سازمان برنامه و بودجه در این عرصه بوده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه یکی از علل این افزایش بودجه و رشد افزایشی آن، اقداماتی بوده که در سازمان بهزیستی در ارتباط با موضوع شفافیت و استقرار دولت الکترونیک و مبارزه با فساد صورت گرفته است، گفت: بیش از ۴۰ سامانه الکترونیکی که در سازمان بهزیستی فعال شده، باعث شده اکثریت فعالیتهای ما در قالب فعالیت الکترونیکی و از طریق سامانه‌ها صورت گیرد. در سامانه شفافیت تمامی قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی که در سازمان بهزیستی بین سازمان و هر دستگاه و مجموعه‌ای منعقد می‌شود، بر روی سامانه قرار می‌گیرد.  

رئیس سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز همه مددجویان سازمان بهزیستی می‌توانند وارد سامانه شفافیت شوند و تمام خدماتی که سازمان بهزیستی به نام آنها زده و به آنها اختصاص یافته را مشاهده کنند و نظارت کافی داشته باشند، گفت: در سامانه دانشجویی ۲۲ هزار دانشجو تحت پوشش سازمان بهزیستی اطلاعات خود را وارد کردند و شهریه آنها به طور کامل پرداخت می‌شود. علاوه بر دانشجویانی که از گذشته تحت پوشش بودند، همچنین اگر سرپرست خانواده معلول شدید و خیلی شدید باشد و فرزند دانشجویی در این خانواده وجود داشته باشد تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند. همچنین ۳۰۰۰ دانشجو تحصیل کننده در دانشگاه‌های غیردولتی نیز هر ترم کمک هزینه‌ای را به عنوان تشویقی دریافت می‌کنند.
 
قبادی‌دانا در ادامه سخنان خود با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که شرکای اجتماعی سازمان بهزیستی داشتند، در ارتباط با کسب مجوز برای فعالیت در خیریه‌ها و مراکز همکار بود، گفت: با افتتاح سامانه سنترز در روزهای آینده این امکان فراهم می‌شود که همه خیرین و موسسات غیردولتی بتوانند بدون حضور در دفاتر و مراکز سازمان، از طریق سامانه ثبت‌نام و مجوز لازم را دریافت کنند که این هم باعث تسریع و تسهیل فعالیت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این شفافیت باعث شده است اعتماد برنامه‌ریزان و بودجه‌ریزان در دولت به سازمان بهزیستی بیش از پیش باشد و موجب شود که طبق آمار موجود و آمار شفافی که با کد ملی برای مددجویان داریم، بتوانیم افزایش خوبی را در تعرفه‌های پرداختی که به صورت یارانه امداد و مستمری است، در نظر بگیریم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به مستمری که خانواده‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی دریافت می‌کنند، و با بیان اینکه افزایش قابل توجهی را شاهد بودیم، اظهار کرد: در شرایطی که در سال ۹۲ میزان مستمری خانواده ها در حد ۵۳ هزار تا ۱۰۰ هزارتومان بود، امروز این مبلغ به ۳۵۰ هزارتومان تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است که می‌تواند تامین‌کننده حداقل‌های نیاز باشد. زیرا طبق قانون برنامه ششم توسعه- ماده ۷۹، مبلغ مستمری باید ۲۰ درصد حداقل دستمزد در هر سال باشد که در سال ۹۲ مبالغ مستمری ۱۲ درصد حداقل حقوق بوده، در سال ۹۷، ۱۴ درصد و در سال ۹۹، ۱۴ درصد حداقل حقوق بوده و در سال ۱۴۰۰ به ۱۹ درصد حداقل حقوق رسیده است و این نشان می‌دهد که علی رغم تورم شدیدی که وجود دارد، شیب افزایش مبالغ مستمری برای مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد افزایشی بوده است. 

قبادی‌دانا گفت: مبلغ میانگین مستمری دریافتی مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد نسبت به سال ۹۲ بین ۸ تا ۱۱ برابر افزایش یافته و این درحالیست که حداقل دستمزد در این سال‌ها رشد ۵ برابری داشته است.

افزایش یارانه مراکز نگهداری

دسترسی به اطلاعات مددجویان نگهداری شده در این مراکز 

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: در سه سال گذشته اطلاعات دقیقی از مددجویانی که در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند، نداشتیم. امروز با این سامانه‌ها و بهره گیری از آی تی و با کد ملی، آمار تمامی نفراتی که در مراکز حضور دارند را داریم و شرایط اقتصادی آنها با دسترسی به بانک اطلاعات ایرانیان به خوبی در دسترس قرار گرفته است. سه سال گذشته مبلغی که به عنوان یارانه به صورت غیرالکترونیک به مراکز نگهداری معلولان، سالمندان و بیماران روان مزمن داده می‌شد، ماهیانه ۶۴۰ هزار تومان بود.

وی ادامه داد: این مبلغ در سال ۹۷ به ۷۷۰ هزار تومان، در سال ۹۸ به ۹۲۴ هزارتومان، در سال ۹۹ به یک میلیون و ۱۱۰ هزارتومان و در سال ۱۴۰۰ از این هفته، این مبلغ به ۲ میلیون تومان به ازای هر فردی که در مرکز نگهداری شبانه‌روزی سالمندان، معلولان و بیماران روانی مزمن نگهداری می‌شود، افزایش می‌یابد و اگر فرد خانواده موثری نداشته باشد، این مبلغ دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود که به نظر کمک بسزایی در بهبود کیفیت زندگی افرادی که در مراکز نگهداری می‌شوند خواهد داشت و نسبت به سال ۹۷ شاهد رشد ۱۶۰ درصدی خواهیم بود.

قبادی‌دانا در ادامه با بیان اینکه تاکید ما بر عنوان خانواده بوده است و خانواده محوری یکی از محورهای اصلی سیاستی ما در سازمان بهزیستی بوده است، گفت: تاکید ما بر این است که افراد دارای معلولیت و جامعه هدف سازمان بهزیستی حمایت و خانواده توانمند شود و آنها در درون خانواده نگهداری شوند. مراکز توانبخشی روزانه نیز از سازمان بهزیستی یارانه دریافت می‌کنند تا بتوانند خدمات توانبخشی را برای کسانی که به صورت روزانه در مراکز حضور پیدا می‌کنند، پوشش دهند. این مبلغ در سال ۹۷ برای هر نفر ۵۲۲ هزار تومان در ماه بوده که امسال به یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسیده است که رشد ۱۷۷ درصدی را شاهدیم. 

سالانه ۲۰۰۰ نفر به معلولان ضایعه نخاعی بدلیل تصادفات جاده ای اضافه می‌شود

افزایش حق پرستاری ضایعه نخاعی‌ها به یک میلیون تومان از تیرماه

 
وی به معلولان ضایعه نخاعی اشاره کرد و افزود: هرساله حدود ۲۰۰۰ نفر به دلیل تصادفات جاده ای و تروما به افراد دارای معلولیت ضایع نخاعی اضافه می‌شوند. در سال ۹۷ حدود ۲۰ هزار نفر از این افراد را تحت پوشش پرداخت حق پرستاری به خانواده به عنوان نگهداری از این افراد در منزل داشتیم که مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به این افراد بابت حق پرستاری پرداخت می‌شد. این مبلغ در سال ۹۸ به ۵۵۴ هزارتومان و در سال ۹۹ به ۶۱۰ هزارتومان افزایش پیدا کرد و از پایان تیرماه به یک میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند و بر روی کارت بانکی آنها شارژ می‌شود. 

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه به سایر فعالیت‌های سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان تخصصی در حوزه افراد دارای معلولیت و در حوزه اجتماعی و پیشگیری فعالیت‌های گسترده‌ای داشته است. به‌طور مثال در حوزه اعتیاد مراکز ماده ۱۵، مراکز پیشگیری از اعتیاد و درمان و بازتوانی اعتیاد فعال هستند. سال گذشته، ۳۳ مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد در سراسر کشور با رویکرد استمرار درمان و استفاده از درمان موردی و تک نسخه‌ای باحضور تیم درمان (پزشک، روانشناس و خانواده فرد دارای اعتیاد) آغاز به کار کرد. معتادان در این مراکز به مدت چهار ماه اقامتی و هشت ماه سرپایی تحت درمان هستند و جامعه‌پذیری برای آنها انجام می‌شود.

غربالگری بینایی ۳ تا ۶ ساله‌ها

وی همچنین به برنامه غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ سال اشاره کرد و گفت: در سال ۹۹، حدود دو میلیون نفر از کودکان سه تا ۶ سال مورد غربالگری بینایی قرار گرفتند که ۳۳ هزار نفر از آنها دارای مشکلاتی بودند که برای درمان مشکلات بینایی ارجاع شدند.

کاهش ۸۳ درصدی فوتی‌ها و ۹۱ درصدی مبتلایان به کرونا در مراکز نگهداری بهزیستی 

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه به خدمات کمیته پیشگیری از بیماریهای واگیر و کرونا در بهزیستی اشاره و بیان کرد: واکسیناسیون مراکز شبانه‌روزی نگهداری افراد دارای معلولیت و سالمند و بیماران روانی مزمن در سازمان بهزیستی در بیش از هزار مرکز آغاز شد و به عنوان اولویت اول در واکسیناسیون مدنظر قرار گرفت.

وی با اشاره به واکسیناسیون کرونا افزود: ۹۵ هزار دوز واکسن به مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی که مقیم در مراکز شبانه‌روزی هستند و همچنین افرادی که از آنها نگهداری می‌کنند، تزریق شده است. به این معنی که توانسته ایم ۸۰ درصد برای واکسیناسیون آنها پوشش ایجاد کنیم. این باعث شده که میزان ابتلا و میزان فوت کاهش پیدا کند.

قبادی‌دانا در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: طبق آمار ما، مقایسه ابتلا در ۴ ماهه اول امسال با ۴ ماهه اول سال گذشته که هنوز واکسن کرونا را تزریق نکرده بودیم، نشان می‌دهد که میزان فوتی‌ها ۸۳ درصد و میزان ابتلا ۹۱ درصد در زمان مشابه کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه دوز دوم هم در حال تزریق است و حدود ۷۰ درصد مددجویان که دوز اول را دریافت کردند دوز دوم را نیز دریافت کردند، افزود:  ۵۲۹ نفر تا امروز، در مراکز شبانه روزی ما فوت کردند، البته میزان ابتلا حدود ۸۵۰۰ نفر بوده است که بسیاری از آنها بهبودی کامل یافتند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون، تعداد فوتی ها در مراکز بهزیستی ۴۹ نفر بوده است.

نگرانی از عدم تخصیص واکسن ویژه معلولان و مددجویان نگهداری شده در منازل

وی افزود: نگرانی ما برای عدم تخصیص واکسن ویژه برای معلولان و مددجویان بهزیستی است که در منازل هستند. بارها در این زمینه مکاتبه کردیم اما متاسفانه هنوز سهمیه ویژه ای برای آنان اختصاص داده نشده است که این درخواست را عاجزانه از دست اندرکاران می‌خواهم که این اقدام را صورت دهند.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top