امروز: چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 16 شوال 1445 | 2024-04-24
کد خبر: 20848 |
تاریخ انتشار : ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱:۲۷ | ارسال توسط : |
640 بازدید
۰
| 7
ارسال به دوستان
پ

پژوهشگران قصد دارند سامانه پوشیدنی را در ابتدا برای توانبخشی دست های ناتوان قربانیان سکته مغزی توسعه دهند.

انعکاس روز زمانی که فردی سکته مغزی را تجربه می کند، اغلب در انتقال دستورات از مغز به دیگر قسمت های بدن، مانند دست و پای خود با دشواری مواجه می شود. یک سامانه رباتیک جدید به نام انسایبورگ (NCyborg) ممکن است روزی به این افراد در بازیابی توانایی انجام کارهای خود کمک کند.

سامانه رباتیک پوشیدنی و کمک به توانبخشی قربانیان سکته مغزی

ان‌سایبورگ در حال حاضر طی همکاری بین بیمارستان تونگجی چین وابسته به دانشگاه علم و فناوری هواژونگ و شرکت رابط مغز-رایانه برینکو (BrainCo) وابسته به دانشگاه هاروارد در حال توسعه است.

پژوهشگران قصد دارند سامانه پوشیدنی را در ابتدا برای توانبخشی دست های ناتوان قربانیان سکته مغزی توسعه دهند. این سامانه شامل سه جز اصلی می شود: یک سربند الکتروانسفالوگرافی (EEG) که سیگنال های الکتریکی مغز را می خواند، یک دستبند که سیگنال های عصبی‌عضلانی دست را می خواند، و یک دستکش رباتیک که توسط فرد پوشیده می شود.

زمانی که بیمار تلاش می کند تا با دست خود یک عمل خاص را انجام دهد، سربند و دستبند سیگنال های الکتریکی را تشخیص داده و داده ها را به یک رایانه متصل انتقال می دهند. سپس، یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی الگوی متمایز سیگنال های الکتریکی را با یک پایگاه داده از حرکات دست بررسی می کند تا مشخص شود چه حرکتی با آن الگوی حرکت خاص مطابقت دارد. سپس، دستکش فعال شده که دست را برای انجام عمل مورد نظر حرکت خواهد داد.

ایده پژوهشگران این است که فرد از این طریق به تدریج مسیرهای عصبی آسیب دیده خود را بازسازی کرده تا زمانی که قادر به حرکت دادن دست خود بدون کمک رباتیک باشد.

پژوهشگران امیدوارند نسخه اولیه سامانه طی پنج سال آماده استفاده شود. تا آن زمان، این سامانه باید قادر به تشخیص حداقل هشت قصد حرکت دست با دقت بیش از ۹۰ درصد باشد و همچنین در کمتر از ۳۰۰ میلی ثانیه واکنش نشان دهد.

به گفته پژوهشگران، هدف این پروژه توسعه یک ربات توانبخشی با قابلیت استفاده آسان، مطمئن و مقرون به صرفه برای بیمارانی است که سکته مغزی را تجربه کرده اند تا به بهبود اثر توانبخشی برای این افراد، تسریع روند توانبخشی، و کاهش هزینه های مرتبط با این روند کمک شود.

اطلاعات درباره این سامانه پوشیدنی به تازگی در نشریه Brain Hemorrhages منتشر شده است.

————————————————————————

بیشتر بخوانید: 

*هر آنچه باید درباره سکته مغزی بدانیم

*تفاوت‌های بین سکته مغزی و آنوریسم

*شرایطی که خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهند

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top