امروز: پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 17 شوال 1445 | 2024-04-25
کد خبر: 20788 |
تاریخ انتشار : ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰ | ارسال توسط : |
233 بازدید
۰
| 4
ارسال به دوستان
پ

تجربه ثابت کرده که همیشه موزه‌های هنری و گالری هایی که در بناهای تاریخی پرزرق و برق و کلاسیک واقع شده و توسط معماران بزرگ طراحی شده‌اند، از سوی علاقمندان به هنر، به عنوان مکانی جذاب برای بازدید انتخاب نمی‌شوند، بلکه گاهی واقع شدن یک گالری در بنا یا مکانی غیرمتعارف و خلاقانه، خود معیاری مهم برای بازدید از آن تلقی می‌شود.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، چندی پیش در گزارشی به گالری‌هایی پرداختیم که به واسطه قرار گرفتن در دخمه‌ها، سردابه‌های کلیسا یا حتی توالت‌های عمومی و اداره پلیس، مکانی جذاب از سوی علاقمندان به هنر و همچنین گردشگران تشخیص داده شدند. اکنون قصد داریم تعداد دیگری از این گالری های غیرمتعارف دنیا را به انتخاب از سایت آرتلند، معرفی کنیم.

هنر در مترو

ایده «هنر در مترو» در سال ۲۰۰۸ توسط گروهی از دانش‌آموزان دانشکده هنر شیکاگو شکل گرفت تا فرصتی برای لذت بردن از هنر توسط عموم مردم را فراهم کند. با بهره‌مندی از علاقه‌مندان به هنر و هنرمندان، متروها به صورت رایگان در اختیار هنرمندان برای نمایش آثارشان قرار می‌گیرد و به آنها اجازه می‌دهد با اجرای ایده‌های خلاقانه خود بر سطح گسترده‌ای از مخاطبان اثرگذار باشند. از سال ۲۰۰۸ «هنر در مترو» به بزرگترین گالری هنری سیار جهان تبدیل شده است.

پناهگاه جنگی که گالری شد

اگر بخواهیم به یک گالری عجیب در برلین اشاره کنیم، می‌توانیم از Sammlung Boros نام ببریم؛ یک گالری عظیم که محلی برای نگهداری مجموعه آثار هنری متعلق به کریستین بوروس، کارآفرین رسانه‌ای آلمانی و مجموعه‌دار مشتاق آثار هنری محسوب می شود. این گالری که درهایش صرفا با قرار قبلی به روی بازدیدکنندگان باز می‌شود، آثار هنرمندان بین المللی را از سال ۱۹۹۰ تا امروز در فضایی با متراژ بیش از ۳۰۰۰ متر مربع به نمایش می‌گذارد. این مکان در سال ۱۹۴۳ توسط نازی ها به عنوان یک پناهگاه در برابر انفجار بمب‌ها با دیوارهایی به ضخامت دو متر ساخته شد. پس از سقوط نازی ها در سال ۱۹۴۵ به دست ارتش سرخ روسیه، از این فضا به عنوان اردوگاه اسرای جنگی و سپس به عنوان محلی برای ذخیره سازی منسوجات و میوه‌های گرمسیری استفاده شد. این محل در دهه ۱۹۹۰ به یک کلوپ شبانه نمادین در برلین تبدیل شد که البته بنا بر نظارت هایی در سال ۱۹۹۶ بسته و خالی ماند. سرانجام گالری بوروس در سال ۲۰۰۸ بازگشایی شد و امروز پذیرای بازدیدکنندگان خوش شانسی است که از قبل وقتی برای بازدید رزرو می‌کنند.

خانه چاپ لهستان

«خانه چاپ لهستان» که سابقا به عنوان «خانه واژه لهستان» از آن یاد می‌شد، زمانی بزرگترین شرکت چاپ در این کشور بود. این فضا که در سال ۱۹۴۸ با بیش از پنج هکتار در ورشوی لهستان تأسیس شد، بزرگترین چاپگر در سراسر بلوک شرق کمونیست بود. در طول دهه ۱۹۷۰، چاپخانه سالانه تقریباً ۲۷ میلیون کتاب، ۵۱۰ میلیون روزنامه و ۱۹۵ مجله تولید می‌کرد. در سال ۲۰۰۷ این چاپگر دولتی، خصوصی سازی و به یک شرکت سهامی تبدیل شد که دیگر نقش مهمی در بازار ایفا نمی‌کرد. این فضای عظیم اکنون رها شده است و اهداف فرهنگی متعددی را در اختیار دارد و به عنوان گالری هنری، محل تولید موسیقی الکترونیک و برگزاری وورک شاپ‌های فرهنگی هنری فعالیت می‌کند.

مخازن آب

مخزن آب زیرزمینی در تپه Frederiksberg دانمارک، واقع در ۳۱ متر بالاتر از سطح دریا (به طور قابل توجهی بالاتر از هر مکان دیگر در پایتخت)، در سال‌های ۱۸۵۶ تا ۱۸۵۹ برای بهبود آب شهری منطقه کپنهاگ ساخته شده است. ورودی این مخزن که در اصل در مقابل بنای قلعه فردریکسبرگ باز می‌شد، در سال ۱۸۹۱ برای کاهش خطرات بهداشتی و آلودگی بسته شد. این مخزن آب در سال ۱۹۳۳ فعالیت خود را به عنوان محلی برای ذخیره آب متوقف کرد و به فراموشی سپرده شد. با این حال، این فضا در سال ۲۰۰۱ برای میزبانی از موزه هنرهای مدرن شیشه‌ای باز شد. در حال حاضر، این سالن با بنای تاریخی، محل استقرار نمایشگاه‌های هنری معاصر در طول سال است.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top