امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 20763 |
تاریخ انتشار : ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰ | ارسال توسط : |
506 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با ابراز نارضایتی از سطح رعایت پایین و ۶۶ درصدی پروتکل‌های بهداشتی در کشور، در عین حال از آغاز واکسیناسیون گروه سنی ۶۸ سال به بالا از دوشنبه هفته جاری خبر داد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رییسی در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا و در بخش نخست صحبت‌هایش گفت: جلسه امروز با ریاست رییس جمهور و حضور همه اعضا تشکیل شد. مروری بر وضعیت ویروس جهش یافته دلتا در سطح دنیا داشتیم. بیش از ۶۵ کشور دنیا هستند که این ویروس در آنها شناسایی شده است و همچنان کشورهای دیگر را هم در برمی‌گیرد و ویروسی با قدرت سرایت بالاتر است و در حال حاضر در کل کشور ما نیز در حال چرخش است و در استان‌های مختلف رد پایش وجود دارد.

روند صعودی کرونای دلتا در ۲۵ استان کشور

وی گفت: وضعیت فعلی در دنیا نشان می‌دهد  بیشترین ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا  در کشور برزیل بعد هند و بعد اندونزی و سپس روسیه است که درگیری زیادی عمدتا با ویروس دلتا دارند. در ایران نیز ۲۵ استان روند صعودی دارند و تقریبا اکثر شهرهایشان دارد درگیر می‌شود.

وضعیت شهرهای درگیر کرونا

رییسی با اشاره به آخرین وضعیت رنگبندی کرونایی کشور و با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴۳ شهرستان قرمز، ۱۸۶ شهرستان نارنجی و ۱۱۹ شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارند، گفت: بیشترین شهرهای درگیر بیماری شامل کرمان که ۱۶ شهر درگیر، فارس با ۱۳ شهر، تهران با ۱۳ شهر، مازندران ۱۳ شهر، هرمزگان ۱۲ شهر، سیستان و بلوچستان ۱۰ شهر، بوشهر ۸ شهر و یزد ۸ شهر درگیر بیماری دارند. سایر استانها مانند گلستان و گیلان و همچنین اصفهان بین پنج تا شش شهرشان درگیر است. در برخی ازاستانها یک یا دو شهر هستند که به معنی تغییر رنگ به سمت قرمز است.

رعایت ۶۶ درصدی پروتکل‌های بهداشتی در کشور

وی با ابراز نگرانی از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور نیز گفت: باید این نکته را مد نظر قرار دهیم یکی از جاهایی که باید عدم رضایت خود را اعلام کنیم بحث عدم رعایت پروتکلها است.

رییسی گفت: متاسفانه با این هشدارهایی که داده می شود میزان رعایت پروتکلها حدود ۶۶ درصد است که بسیار جای تاسف است و نیاز است که مراقبت بیشتری انجام دهیم و پروتکل ها اگر زیر ۸۵ درصد رعایت شود قطعا کارساز نخواهد بود.

رئیسی تاکید کرد: ما نه تنها شاهد افزایش رعایت پروتکل‌ها طی هفته‌های گذشته نیستیم بلکه علی رغم شیوع بیماری، میزان رعایت پروتکل‌ها پایین می‌آید و نیازی به ذکر عدد و رقم نیست و شاید خود مردم هم متوجه هستند که عادی‌انگاری ایجاد شده است و مردم کمتر ماسک می‌زنند یا تجمع بیشتر است که این می‌تواند آسیب‌زا باشد و از مردم خواهش می‌کنم اوضاع را جدی بگیرند.

افزایش سرعت واکسیناسیون در کشور از هفته جاری

رییسی همچنین درباره واکسیناسیون کرونا نیز گفت: خبر خوب اینکه از این هفته روند واکسیناسیون در کشور بسیار بهتر خواهد شد. میزان قابل توجهی واکسن دیروز و امروز به دست ما رسیده و در این هفته هم خبر خوبی هست که واکسن دوباره خواهد رسید و سرعت واکسیناسیون بالاتر خواهد رفت.

واکسیناسیون سنین ۶۸ سال به بالا از دوشنبه

وی همچنین گفت: از روز دوشنبه از گروه ۷۰ ساله‌هایی که قبلا برای واکسیناسیون فراخوان شده بودند، دو سال پایین تر خواهیم آمد و به این ترتیب واکسیناسیون گروه سنی ۶۸ سال به بالا، از دوشنبه شروع خواهد شد.

بدون پیامک به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنید

رییسی تاکید کرد: البته از مردم خواهش می کنیم افرادی به مراکز مراجعه کنند که پیامک برای  آنها ارسال شده است و بدون فراخوان حضور پیدا کنند؛ چراکه قاعدتا تجمع ایجاد می‌شود. مراکز تجمیعی واکسیناسیون را زیاد و ظرفیت تزریق را بالا برده‌ایم اما تاکیدمان این است که بدون نوبت دهی مراجعه نکنند و اینکه دو و سه صبح بروند و اسم بنویسند، روشی منسوخ شده است و آن را توصیه نمی‌کنیم. مردم بدانند اگر واقعا نوبت داده نشده مراجعه نکنند و به تدریج همه افراد را برای واکسیناسیون دعوت خواهیم کرد.

۸۰ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در تهران

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین گفت: کُندی‌هایی در  تامین واکسن داشتیم که خوشبختانه با ورود واکسن داخلی و خارجی جبران می‌شود و فیلم‌ها و عکس‌هایی که در زمینه ازدحام در مراکز پخش شد فقط از تهران بود. ما در استان‌های مختلف مشکلی نداشتیم و در تهران دو یا سه مرکز بود که افراد بدون نوبت مراجعه کرده بودند. اما الان بیش از ۸۰ مرکز تجمیعی در تهران راه اندازی کردیم و مردم با خیال راحت می‌توانند واکسن بزنند.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top