امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 20609 |
تاریخ انتشار : ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸ | ارسال توسط : |
256 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با تایید افزایش تقاضا برای سفر به ارمنستان با انگیزه دریافت واکسن کرونا، گفت: هیچ منع قانونی و ایرادی برای این سفرها وجود ندارد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، خبر سفر ایرانی‌ها به ارمنستان به انگیزه تزریق واکسن کرونا این روزها واکنش‌های زیادی داشته است؛ کیانوش جهانپور ـ مسوول روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو ـ گفته «در برخی کشورهای همسایه از واکسن کرونا استقبال نشده که ارمنستان از جمله آن‌ها است. این کشور واکسن آسترازنکا را وارد کرده است که مورد استقبال عمومی قرار نگرفته و مردم این کشور واکسن‌ها را مورد استفاده قرار نداده‌اند و از آن‌جایی که این واکسن‌ها تاریخ مصرف دارند، به توریست‌هایی که به آن‌جا سفر می‌کنند، تزریق می‌شود.» او که استقبال نکردن مردم این کشورها از واکسیناسیون و تزریق واکسن مازاد به گردشگران را از معضلات این کشورها دانسته و گفته نباید آن را نقطه قوت این کشورها تلقی کرد، احتمال تکرار وضعیت مشابه ارمنستان در عراق را هم داده است.

از سوی دیگر، علیرضا رییسی ـ سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ـ گفته «نیازی نیست برای تزریق واکسن کرونا به خارج از کشور مسافرت کنند، زیرا وظیفه دولت، قراردادن واکسن کرونای رایگان در اختیار مردم است که این کار در حال انجام است.»

تبلیغ «تور واکسن» از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فاقد وجاهت قانونی اعلام شده و مورد تایید ستاد ملی کرونا هم نیست، با این وجود، حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ـ به انعکاس روز و به نقل از ایسنا گفت: آژانس‌های گردشگری توری به نام واکسن را تبلیغ نمی‌کنند، پس اقدام غیرقانونی صورت نگرفته است. وقتی در داخل کشور امکان واکسیناسیون گسترده فراهم نیست و آن‌چه انجام می‌شود هم مطابق با زمان‌بندی اعلام‌شده نیست، طبیعی است مردم وحشت‌زده از این بیماری برای سلامت خود چاره‌ای بیاندیشند.  

او افزود: اگر مردم برای دریافت واکسن کرونا به کشورهایی سفر می‌کنند که این امکان را در دسترسِ گردشگر قرار داده، چه ایرادی دارد؟ وقتی امکانات را کامل در اختیار نگذاشته‌ایم نمی‌توانیم مردم را از این سفر نهی کنیم. در داخل کشور هنوز واکسیناسیون ۷۰ سال به بالا تکمیل نشده است. ارمنستان و کشورهای دیگر هم که واکسن کرونا در اختیار گردشگران قرار می‌دهند، خلاف نکرده‌اند، اتفاقا در راستای توسعه گردشگری سلامت کشور خود حرکت می‌کنند.

مهرسا سبزه‌ها، مدیر داخلی یکی از آژانس‌های گردشگری در تهران هم با تایید افزایش تقاضا برای سفر به ارمنستان در هفته‌های اخیر و پس از اعلام این کشور برای تزریق رایگان واکسن کووید به گردشگران خارجی، به انعکاس روز و به نقل از ایسنا گفت: پرس‌وجو برای سفر به کشورهای دیگر با هدف دریافت واکسن و تقاضا برای سفر با این انگیزه، زیاد شده است، اما این‌طور نیست که صندلی خالی در پروازهای این مسیر پیدا نشود و اتوبوس برای حرکت به سمت مرز کمیاب شده باشد.

به گفته او، قیمت یک تور سه چهارروزه هوایی به مقصد ارمنستان به حدود هفت میلیون تومان رسیده است. البته قیمت پایین‌تر هم برای سفر هوایی وجود دارد، اما هتل آن معمولا ضعیف‌تر و دورتر از محل تزریق واکسن است. قیمت تورهای زمینی که با اتوبوس VIP ۲۵ نفره و با سه شب اقامت در هتل سه‌ستاره به اضافه یک گشت شهری انجام می‌شود نیز از سه میلیون تومان شروع می‌شود. البته درحال حاضر مرز زمینی ایران و ارمنستان بسته است و امکان تردد مستقیم اتوبوس وجود ندارد. مردم با اتوبوس تا مرز نوردوز می‌روند، پیاده از مرز عبور می‌کنند و در خاک ارمنستان با اتوبوس دیگری مسیر را ادامه می‌دهند.

سبزه‌ها درباره میانگین سنی که بیشتر برای این تورها مراجعه می‌کنند، گفت: تا حالا، از هر گروه سنی و قشر اجتماعی مراجعه کرده، بیشتر از ۳۰ سال به بالا بوده است. بیشترین تقاضا هم برای سفر هوایی است، چون تردد از مرز زمینی فعلا دشوار است، ۲۴ ساعت طول می‌کشد، در مرز هم معطل می‌شوند.

او ادامه داد: مرکز واکسیناسیون در یکی از خیابان‌های اصلی شهر ایروان واقع شده است، طبق آن‌چه مسافران تعریف می‌کنند، آسترازنکا بیشترین واکسنی بوده که این مسافران تا حالا دریافت کرده‌اند. پس از آن، یک کارت واکسن مورد تایید وزارت بهداشت این کشور می‌دهند که تاریخ دُز دوم مشخص شده و در آن ذکر شده که با این کارت دُز دوم همین واکسن را در هر نقطه دیگری می‌توانند دریافت کنند، یعنی هیچ محدودیت مکانی برای تزریق دُز دوم وجود ندارد.

این فعال گردشگری همچنین اظهار کرد: برای بیشتر مسافران، این سفر هم فال است هم تماشا. واکسن هم تزریق می‌کنند.

او درباره سفر به کشورهای دیگر برای تزریق واکسن گفت: ابوظبی به تازگی برنامه تزریق واکسن به گردشگران خارجی را اعلام کرده، اما هنوز این کار را شروع نکرده است، ضمن این‌که با توجه به نوع ویزای ابوظبی که متفاوت از ویزای توریستی امارات است، برای ایرانی‌ها چندان در دسترس نخواهد بود. ترکیه هم یکی از مقاصد پرسفر ایرانی‌ها است که هنوز برنامه‌ای را برای تزریق واکسن به گردشگران خارجی اعلام نکرده است.

تزریق مازاد واکسن به گردشگران خارجی در کشورهای دیگر نیز آغاز شده است؛ آمریکا و روسیه از جمله این کشورها هستند، البته روسیه اعلام کرده تزریق واکسن کووید در این کشور برای گردشگران خارجی هزینه دارد و رایگان نیست. با این حال، روسیه تبلیغات گسترده‌ای برای تورهای واکسن در بیشتر کشورها راه انداخته است.

پیش از فراگیر شدن واکسیناسیون کرونا در کشورها، پیش‌بینی‌هایی در ارتباط با راه‌اندازی نوع جدیدی از سفر در دنیا برای دریافت واکسن مطرح شده بود، به‌ویژه آن‌که در حال حاضر ورود به برخی کشورها مشروط به داشتن گذرنامه یا کارت واکسن شده و این محدودیت در آینده در میزان جابه‌جایی سفرهای جهانی تاثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام  

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top