امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 20557 |
تاریخ انتشار : ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱ | ارسال توسط : |
167 بازدید
۰
| 1
ارسال به دوستان
پ

گروه فرهنگ وهنر: وکیل خانواده خرمدین با بیان اینکه از آغاز وقوع این اتفاق هولناک تا به امروز خواهر و برادر بابک کاملا تنها بوده‌اند، گفت: هیچ خبری از نهادهای حمایت‌کننده یا امدادرسانی به ایشان نبود و در معرض آماج ادعاهای کذب، طنزپراکنی و فحاشی‌ها قرار داشتند که شرایط نامساعد ایشان را به مراتب وخیم‌تر […]

گروه فرهنگ وهنر: وکیل خانواده خرمدین با بیان اینکه از آغاز وقوع این اتفاق هولناک تا به امروز خواهر و برادر بابک کاملا تنها بوده‌اند، گفت: هیچ خبری از نهادهای حمایت‌کننده یا امدادرسانی به ایشان نبود و در معرض آماج ادعاهای کذب، طنزپراکنی و فحاشی‌ها قرار داشتند که شرایط نامساعد ایشان را به مراتب وخیم‌تر می‌کرد.
مهدیه درویش‌وند در خصوص آخرین وضعیت پرونده قتل بابک خرمدین، اظهار کرد: سابقاً پرونده‌های جنجال‌برانگیز قضایی سوژه کسب شهرت و سوءاستفاده‌ افراد جویای‌نام قرار گرفته بود اما پرونده قتل بابک خرمدین به جهت شخصیت مقتول و ابعاد خاص پرونده و گسترش اخبار مربوط به آن در فضای مجازی، دستاویز جدیدی برای سوءاستفاده جهت کسب شهرت شده است.
 از بدو انتشار این خبر، از نزدیک با خواهر و دورادور با برادر بابک خرمدین آشنا شدم و شاهد اوضاع روحی بسیار ناراحت‌کننده ایشان بودم. در نظام‌های قضایی پویا به محض تحقق جرائمی با این وسعت، بررسی‌های همه‌جانبه حقوقی، روانشناسی و جامعه‌شناسی در دستور کار قرار می‌گیرد و حمایت‌های حقوقی، مدنی و روانشناختی از بزهکار و بزه‌دیده و خانواده این دو که در واقع قربانیان خاموش بزه تحقق یافته هستند، آغاز می‌شود.وی بیان کرد: حمایت از بزهکار، از این منظر که محاکمه و مجازات وی در شرایطی قانونی و عادلانه با لحاظ جمیع شرایط و قرائن و اوضاع احوال حاکم بر وقوع جرم محقق شود و اتهاماتی غیر از آنچه رخ داده به ایشان منتسب نشود. حمایت از بزه‌دیده، از این منظر که راه برای احقاق حق پایمال شده وی (یا خون پایمال شده در پرونده‌های قتل) در یک فرایند دادرسی عادلانه و به دور از اطاله مهیا شود.
این وکیل دادگستری گفت: حمایت از خانواده‌های بزه‌دیده و بزهکار؛ کسانی که به طور غیر ارادی و ناخواسته درگیر فرایند بزهکارانه می‌شوند، عزیزان خود را چه در قالب بزهکار چه در قالب بزه‌دیده از دست می‌دهند و در معرض آماج حملات روحی و عصبی قرار می‌گیرند. لازمه پیشگیری از تکرار بروز حوادث ناگوار دیگر در آینده امدادرسانی روحی، روانی، حقوقی و عنداللزوم اقتصادی از ایشان است.
درویش‌وند ادامه داد: اگرچه به جنبه‌های حمایتی از دو مورد اول در پرونده قتل بابک خرمدین نقدهای جدی از قبیل نقض آشکار محرمانه بودن تحقیقات مقدماتی، انتساب اتهامات و طرح ادعاهایی بدون پشتوانه به بزهکار، سوءاستفاده از نام بزه‌دیده وارد است، لکن محل بحث و انتقاد جدی من در مورد جنبه حمایتی گروه سوم یعنی خانواده بزهکار و بزه‌دیده است.
وی تأکید کرد: از آغاز وقوع این اتفاق هولناک تا به امروز به جرأت می‌توانم بگویم خواهر و برادر بابک کاملا تنها بوده‌اند. هیچ خبری از نهادهای حمایت‌کننده و ارگان‌ها یا امدادرسانی به ایشان نبود و در معرض آماج ادعاهای کذب، طنزپراکنی و فحاشی‌ها قرار داشتند که شرایط نامساعد ایشان را به مراتب وخیم‌تر می‌کرد.
وکیل خانواده خرمدین به ساخت مستند زندگی بابک خرمدین اشاره کرد و گفت: در کنار انتقاد نسبت به طرح کلیه این موارد که شاید بتوان گفت خلاء قانونی مانع از انجام اقداماتی درخور در این خصوص است، آنچه بیش از هرچیز برای خواهر و برادر بابک خرمدین آزار دهنده است، سوء استفاده‌ای است که از این پرونده برای کسب شهرت توسط عده‌ای صورت می‌گیرد. اخیرا فیلم‌سازی بدون اخذ مجوز از مقام قضایی و بدون برقراری کوچکترین ارتباطی با خانواده خرمدین، یا دسترسی به محتویات و حقایق پرونده خبر از ساخت مستندی درباره این پرونده داده و حتی نام این مستند و محل نمایش آن را نیز اعلام شده است.درویش‌وند خاطر نشان کرد: به وکالت از خانواده خرمدین اعلام می‌دارم، هیچ‌گونه مصاحبه و تبادل اطلاعاتی در خصوص زندگی بابک، خانواده ایشان و جریان و محتویات پرونده از جانب خواهر و برادر بابک و نیز مقامات قضایی با این فیلم‌ساز صورت نگرفته و هر مستندی در این خصوص ساخته شود، با عنایت به این عدم تبادل اطلاعات و عدم دسترسی به اطلاعات پرونده ارزش استنادی نداشته و محمل قانونی ندارد.

 

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top