امروز: جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 20 رمضان 1445 | 2024-03-29
کد خبر: 20373 |
تاریخ انتشار : ۰۸ تیر ۱۴۰۰ - ۹:۳۱ | ارسال توسط : |
264 بازدید
۰
| 2
ارسال به دوستان
پ

گروه فرهنگی: فرزندِ ناصر ملک‌مطیعی به ادعا‌های تازه‌ی محمد بهشتی، از مدیران سینمایی دهه ۶۰ درباره ممنوع الکاری پدرش واکنش تندی نشان داد. امیرعلی ملک‌مطیعیدر یادداشتی نوشت:سخن و صحبت از ممنوع الکاری پدرم ناصر ملک مطیعی بسیار است، همینطور در مورد دیگر هنرمندان سینمای قبل از انقلاب همچون: استاد بهروز وثوقی و زنده نام محمد […]

گروه فرهنگی: فرزندِ ناصر ملک‌مطیعی به ادعا‌های تازه‌ی محمد بهشتی، از مدیران سینمایی دهه ۶۰ درباره ممنوع الکاری پدرش واکنش تندی نشان داد.

امیرعلی ملک‌مطیعیدر یادداشتی نوشت:سخن و صحبت از ممنوع الکاری پدرم ناصر ملک مطیعی بسیار است، همینطور در مورد دیگر هنرمندان سینمای قبل از انقلاب همچون: استاد بهروز وثوقی و زنده نام محمد علی فردین … که باید در زمان و فرصت مناسب گفته شود. اما صحبت‌هایی از جناب آقای سید محمد بهشتی شنیدم که خواستم پاسخی کوتاه خدمت ایشان و همفکرانشان داده باشم.

آنطور که در تاریخ هنری کشورمان ثبت و ضبط شده است، جناب آقای فخرالدین انوار (معاون سینمایی وزارت ارشاد در دهه شصت) و جناب آقای سید محمد بهشتی (مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی در دهه شصت) مسئول ممنوع الکاری بسیاری از بازیگران قبل از انقلاب بودند… آقای بهشتی بار‌ها در مصاحبه هایشان فرمودند و همچنان می‌فرمایند که: (نقل به مضمون) ما مجبور بودیم نماد‌های سینمای قبل از انقلاب که مردم را به یاد گذشته می‌انداختند، موقتا ممنوع الکار کنیم! (البته بخوانید تا آخر عمر!) که مردم به یاد گذشته نیفتند!

حرف آقای بهشتی مثل این است که بگوییم: برویم تالار رودکی را خراب کنیم که مردم یاد گذشته نیفتند! یا ساختمان این بنای قدیمی را با پارچه و برزنت بپوشانیم که مردم یاد گذشته و برنامه‌هایی که در این تالار هنری برگزار میشده، نیفتند! یا مثلا برویم تئاتر شهر را خراب کنیم، که برای مردم تداعی کننده گذشته نباشد! شما با این منطق، بسیاری از هنرمندان قبل از انقلاب را از فعالیت هنری ممنوع و محروم کردید… حالا پس از سال‌ها تشریف می‌آورید جلوی دوربین، ضمن تعریف و تمجید از کارنامه کاری خودتان به آن هنرمندان محروم شده از کار و مرحوم شده از دنیا.

نیش و کنایه می‌زنید؟! تمسخر می‌کنید که آن‌ها خواستار و طرفدار نداشتند؟!‌ می‌فرمایید: هنرپیشه مثل دختر میمونه! باید برن خواستگاریش! … مرحوم ملک مطیعی رو باید می‌رفتند سراغش! اگر می‌رفتند سراغش فکر نمی‌کنم مام مثلا خیلی ایرادی‌ می‌گرفتیم!

جناب سید محمد بهشتی
بازیگری را ممنوع الچهره کردید، ممنوع الکار کردید، آخرین فیلمش را در اوج استقبال تماشاگران از روی پرده سینما پایین کشیدید، بهترین سال‌های زندگی اش را از او گرفتید، چند دهه خانه نشین اش کردید، تا لحظه مرگ حسرت به دلش گذاشتید. حالا آمدید و مدعی هستید خواستار نداشت؟! وقتی شما بازیگری را ممنوع الفعالیت کردید، چگونه کارگردان‌ها و تهیه کننده‌ها خواستارش شوند؟
جناب آقای بهشتی!
بدانید که ناصر ملک مطیعی همیشه خواستار داشت. حتی در دهه هشتم زندگی اش! دورانی که عصا بردست بود و به سختی راه می‌رفت! سال ۱۳۹۲ جناب آقای حمید نعمت الله برای بازی در فیلم «آرایش غلیظ» از ناصر ملک مطیعی دعوت کرد. پس از چند روز به ایشان اعلام شد که ملک مطیعی ممنوع الکار است! و شما نمی‌توانید از ایشان در فیلمتان استفاده کنید! پس از این فیلم، جناب آقای حسن فتحی برای سریال «شهرزاد» دعوت کردند برای نقش «بزرگ آقا»… که آقای فتحی در مصاحبه هایشان هم گفته اند: نقش بزرگ آقا برای ملک مطیعی بود … که باز هم به ایشان اعلام شد ناصر ملک مطیعی ممنوع الکار است!

عزیزان بسیاری در سال‌های آخر عمر پدر، خواستار بازی وحضورش در فیلم هایشان بودند … مثل جناب آقای مسعود کیمیایی و پسرشان پولاد کیمیایی برای فیلم «معکوس» که باز هم مجوز بازی داده نشد! حتی استاد پرویز پرستویی هم بسیار تلاش کردند تا با بازی در فیلم «معکوس» پدر دوباره به سینما بازگردد، اما نشد! جناب آقای امیر شهاب رضویان، جناب آقای حسین فرحبخش، جناب آقای سعید سهیلی و بسیاری دیگر از عزیزان خواستار حضور پدر در فیلم هایشان شدند. اما نشد! چون شما و دوستانتان! مهر ممنوع الکاری را بر پرونده پدر من زده بودید و این مهر تا آخر عمر بر پرونده سینمایی ناصر ملک مطیعی باقی ماند…

خواستم بدانید که پدر من. اسطوره تاریخ سینمای ایران بهروز وثوقی. سلطان قلب‌های سینمای ایران محمد علی فردین و هنرمندان عزیز دیگری که ممنوع الکار شدند در سینمای بعد از انقلاب خواستار داشتند و دارند. اما شما نگذاشتید …گله‌ای از حضرتعالی و دوست، همفکر و همکارتان جناب آقای انوار ندارم. چون پدرم گله‌ای نداشت. اما اشک‌های پدرم را هیچوقت فراموش نخواهم کرد … در آخر قدردانی و سپاسگزاری می‌کنم از جناب آقای محمد رسول صادقی (مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی) و جناب آقای حجت الله ایوبی (ریاست سازمان سینمایی) که بسیار کوشیدند تا در سال ۱۳۹۴ فیلم «نقش نگار» به کارگردانی آقای علی عطشانی اکران شود … فیلم «نقش نگار» به مدت دو سال توقیف بود!هنگام اکران، تصویر ناصر ملک مطیعی از پوستر‌ها و پرده‌های سینما حذف شد؟! ناصر ملک مطیعی در آخرین فیلم سینمایی اش حضور بسیار کوتاهی داشت، اما این حضور چند دقیقه‌ای هم تحمل نش …
با احترام
تیرماه ۱۴۰۰
امیرعلی ملک مطیعی

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top