امروز: پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 17 شوال 1445 | 2024-04-25
کد خبر: 20341 |
تاریخ انتشار : ۰۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸ | ارسال توسط : |
255 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

پارک ملت از جمله اماکن تفریحی است که آثار هنرمندان شاخصی، در آن به چشم می خورد. این آثار علاوه بر وجه هنری، دارای ارزش تاریخی نیز هستند و از هنرمندان شاخصی چون مرحوم محمدعلی مددی، ابوالحسن خان صدیقی و … به یادگار مانده اند. پارک ملت یکی از مهمترین فضاهای سبز تهران است که می‌توان به آن لقب قلب پارک‌های تهران را داد، به همین خاطر، حفظ آثار و زیبایی بصری کارها در این فضا، بسیار اهمیت دارد.

به گزارش انعکاس روز و به نقل از ایسنا، نصب مجسمه‌های شهری در فضاهای عمومی یکی از ابعاد مهم مبلمان شهری به حساب می‌آید و همواره با حساسیت‌های زیای همراه بوده است. گفته می‌شود مجسمه‌های شهری در فرهنگ سازی، انتقال فرهنگ و هنر یک کشور، آشنایی نسل‌های مختلف با مفاخر کشورشان، زیباسازی شهری و دادن جلوه‌ای قابل قبول به فضای شهری و … نقش مهمی دارند.

البته نصب و یا نگهداری از مجسمه‌های شهری در ایران همواره با نقد و حواشی متعددی رو به رو بوده است؛ اگر سردیسی از مفاخر شباهت لازم به سوژه اصلی را نداشته باشد یا اینکه مجسمه ساخته شده از کیفیت قابل قبولی برخوردار نباشد، انتقادهای شدیدی را به همراه دارد که گاه تا مرز تمسخر می رسد. در مواقعی نیز آثار ارزشمندی در سطح شهر نصب می‌شود اما به دلیل کوتاهی‌ در نگهداری، تخریب یا دزدیده می شوند.

فضای پارک‌ها عمدتا مکان‌ مناسبی برای نصب مجسمه های شهری به شمار می‌روند و این اقدام می‌تواند ارزش و اعتباری دیگر به آن فضا بخشیده و آن را به یک مکان فرهنگی و هنر بدل سازد.

از جمله بوستان‌های تهران که آثار مجسمه زیادی را به خود اختصاص داده؛ پارک ملت تهران واقع در خیابان ولیعصر است.

به تازگی گویا برخی از مجسمه‌ها و سردیس‌های این پارک که دچار تخریب شده بودند، ترمیم شده‌اند.

شاپور دیوسالار ـ معاون فرهنگی و هنرهای شهری تهران ـ درباره مرمت مجسمه‌های برنزی پارک ملت گفته است: «در این پارک ۱۵ پرتره به نمایش گذاشته شده که همه از جنس برنز هستند و تنها یک اثر به دلیل دزدیده شدن در سال‌های گذشته، از جنس فایبرگلاس جایگزین شده بود. متأسفانه این آثار با ارزش طی سال‌های گذشته مرمت و بازسازی نشده بودند به همین خاطر اغلب این کارها، به دلیل قرار گرفتن در کنار آب دچار رسوبات شده، و حتی آسیب‌هایی نیز از جانب برخی از رهگذران به آنان رسیده بود.»

او درباره اثر استاد ابوالحسن خان صدیقی گفت: یکی از مهمترین آثاری که در این فضا وجود دارد، مجسمه امیرکبیر است که توسط استاد ابوالحسن خان صدیقی که از جمله نخستین مجسمه سازان و افراد چیره دست این عرصه است، ساخته و مستقیماً از فلورانس به پارک ملت آورده شده است. این کار یکی از آثار بسیار درجه یک به شمار می‌رود که ریخته گری بسیار خوبی دارد و از نظر ارزش هنری، قابل تخمین نیست، به همین خاطر، تمرکز ما بر حفظ این گنجینه‌های ملی قرار گرفت.

وی بیان کرد: کارهای این منطقه، دچار شکستگی یا ترک جدی نبودند اما در برخی از نقاط سوراخ‌های کوچکی روی کار بود که مرمت‌گر سعی کرد با جوشکاری‌های مختصر آن را پوشش دهد. در بخش دیگری از کار مرمت، کارها به صورت لایه به لایه و طی یک پروسه زمان بر، با وسواس خاص، پاکسازی شدند و لایه‌های اکسیده شده از روی آنان برداشته شد که باعث جلای آثار و جلوه مجدد زیبایی آنان شد.»

در ادامه می‌توانید تعدادی از مجسمه‌های این پارک را ببینید:

سردیس ابن سینا
مجسمه مادر
اثر حسین کهفی، جنس اثر: سنگ تراورتن
اثر محمد بیک‌زاده، جنس اثر: سنگ تراورتن
اثر حمزه حیدری‌فر
هنرمند: حدیث کماسی
هنرمند: گن تی تاوانجو از آلبانی

منبع عکس ها سایت کجارو است.

انتهای پیام

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top