امروز: پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 19 رمضان 1445 | 2024-03-28
کد خبر: 20235 |
تاریخ انتشار : ۰۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱:۳۱ | ارسال توسط : |
185 بازدید
۰
| 3
ارسال به دوستان
پ

گروه فرهنگی:محافل ادبی با همکاری سازمان های دولتی بسیاری از داستان‌ها و رمان‌های نوشته شده توسط نویسندگان قدیمی این کشور را اسکن کرده و به صورت دیجیتالی نگهداری کنند. طبق آخرین اطلاعات از وضعیت نشر و چاپ کتاب‌های مربوط به نویسندگان مشهور کشور استرالیا بیشتر کتاب‌های نوشته شده توسط این نویسندگان به فراموشی سپرده شده […]

گروه فرهنگی:محافل ادبی با همکاری سازمان های دولتی بسیاری از داستان‌ها و رمان‌های نوشته شده توسط نویسندگان قدیمی این کشور را اسکن کرده و به صورت دیجیتالی نگهداری کنند. طبق آخرین اطلاعات از وضعیت نشر و چاپ کتاب‌های مربوط به نویسندگان مشهور کشور استرالیا بیشتر کتاب‌های نوشته شده توسط این نویسندگان به فراموشی سپرده شده است و بیشتر آنها از رده چاپ خارج شده‌اند.

آمارها در این کشور نشان می‌دهد بیشتر کتاب‌های چاپ شده در چند سال گذشته مربوط به نویسندگان جدید هستند و به گفته کارشناسان و منتقدان ادبی در بین این کتاب‌های چاپ شده نویسندگان قدیمی و به قول آنها میراث ادبی استرالیا جایی ندارند.
 
یکی از این آمارها که توسط دانشگاه ملبورن منتشر شده است، حاکی از این است که از بین ۶۲ نویسنده برنده جایزه ادبی مایلز فرانکلین کشور استرالیا در بین سال‌های ۱۹۵۷ تا ۲۰۱۹ تنها ۲۳ نفر از آنها شناخته شده و کتاب‌هایشان در کتابفروشی و کتابخانه‌های کشور موجود است و در مورد کتاب‌های الکترونیک و صوتی نیز وضعیت بدتری وجود دارد.
 
گروهی از ناشران، کتابفروشان، کتابداران و اساتید دانشگاهی در استرالیا به سرپرستی پرفسور «ربکا گیبلین» استاد حقوق دانشگاه ملبورن پروژه‌ای با عنوان «دست نخورده: پروژه میراث ادبی استرالیا» آغاز کرده‌اند که قصد دارند با همکاری سازمان های دولتی بسیاری از داستان‌ها و رمان‌های نوشته شده توسط نویسندگان قدیمی این کشور را اسکن کرده و به صورت دیجیتالی نگهداری کنند.
 
گیبلین می‌گوید: گروه قصد دارد فعلاً در مرحله اول ۲۰۰ کتاب نایاب و به قول آنها گمشده از داستان‌های کلاسیک نویسندگان استرالیا را جمع‌آوری کرده و به صورت الکترونیک در شبکه ملی کتابخانه‌ای استرالیا قرار دهند تا همه از آنها بهره بگیرند.

رمان‌هایی نوشته آنیتا هیس و فرانک هاردی از جمله کتاب‌های هدف هستند. بعضی از رمان‌های قدیمی هنوز شامل قانون کپی‌رایت هستند که دولت برای دیجیتالی کردن آنها قول مساعدت داده است. به گفته گیبلین انتظار می رود دیجیتالی کردن هر کتاب به طور متوسط حدود ۷۰۰دلار هزینه داشته باشد.

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top