امروز: شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 12 شوال 1445 | 2024-04-20
کد خبر: 20201 |
تاریخ انتشار : ۰۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱:۲۷ | ارسال توسط : |
343 بازدید
۰
| 4
ارسال به دوستان
پ

از جمله مهم ترین مزایایی که به این ماکادمیا نسبت داده می شوند، باید به بهبود هضم غذا، سلامت سیستم قلب و عروق، مدیریت وزن، کنترل قند خون و سلامت مو اشاره کرد.

انعکاس روز – ماکادمیا یا فندق استرالیایی نوعی گیاه خشکباری از خانواده ای به نام Proteaceae است که بافتی خامه ای و طعمی لطیف مشابه کره دارد. با وجود آن که این گیاه بومی استرالیا است اما درختان آن در نقاط دیگر کره زمین مانند برزیل، کارستاریکا، هاوایی و نیوزیلند هم پرورش داده می شوند. لازم به ذکر است که محصولات متنوع گیاه جادویی ماکادمیا به ویژه روغن آن در ایران نیز قابل دسترسی هستند و می توان برای مقاصد مختلف از آنها استفاده کرد.

طبق گزارش های به دست آمده اخیرا کشت ماکادمیا در شمال کشور آغاز شده است و پتانسیل اقتصادی قابل ملاحظه ای برای آن پیشبینی می شود.

از دانه و روغن ماکادمیا؛ گیاهی معجزه آمیز!

همانند اکثر مغزهای دیگر، ماکادمیا هم سرشار از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مفید است. از جمله مهم ترین مزایایی که به این دانه ها نسبت داده می شوند، باید به بهبود هضم غذا، سلامت سیستم قلب و عروق، مدیریت وزن، کنترل قند خون و سلامت مو اشاره کرد.

ماکادمیا غنی از همه چیز!

بر اساس مقاله ای از پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا، ماکادمیا سرشار از کالری، چربی، انواع ویتامین ها و مواد معدنی مفید است. به طور میانگین در هر یک ۱ اونس (۲۸ گرم)، محتوای زیر قابل انتظار خواهد بود:

– کالری: ۲۰۴

– چربی: ۲۳ گرم

– پروتئین: ۲ گرم

– کربوهیدرات: ۴ گرم

– شکر: ۱ گرم

– فیبر: ۳ گرم

– منگنز: ۵۸ درصد ارزش روزانه (DV)

– تیامین: ۲۲ درصد DV

– مس: ۱۱ درصد DV

– منیزیم: ۹ درصد DV

– آهن: ۶ درصد DV

– ویتامین ب۶: ۵ درصد DV

همچنین در گزارشی از مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا می خوانیم که ماکادمیا غنی از چربی تک اشباع نشده است، یعنی نوعی چربی که می تواند در کاهش سطح کلسترول تام و LDL موثر باشد. همین رویکرد در ادامه سلامت قلب را تضمین خواهد کرد. از طرفی دیگر این مغزها کربوهیدارت و قند کم و محتوای فیبری متوسطی دارند. بدین ترتیب از آن جایی که افزایش سطح قند خون چندان محتمل نیست، می تواند برای افراد دیابتی نیز مناسب باشد.

رابطه عالی با آنتی اکسیدان ها

مانند شمار زیادی از مغزهای آجیلی، ماکادمیا نیز منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان ها محسوب می شود. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را خنثی می کنند که در واقع مولکول های ناپایدار با قابلیت آسیب سلولی و افزایش خطر ابتلا به بیماریی هایی همچون دیابت، آلزایمر و امراض قلبی- عروقی هستند.

علاوه بر این ماکادمیا دارای بالاترین سطح فلاونوئید یا زردینه میان همه مغزهای درختی است. فلاونوئیدها نیز با تاثیر آنتی اکسیدانی می توانند به مبارزه با التهاب بپردازند و به کاهش کلسترول کمک کنند.

و اما توکوترینول های موجود در ساختار ماکادمیا که یکی از اشکال ویتامین ای با خواص آنتی اکسیدانی به شمار می روند، نه تنها در کاهش سطح کلسترول نقش دارند بلکه قادر به محافظت از بدن در برابر سرطان و بیماری های مغزی نیز خواهند بود.

از دانه و روغن ماکادمیا؛ گیاهی معجزه آمیز!

دوستدار قلب و عروق

یکی از بارزترین ویژگی های گیاه خارق العاده ماکادمیا، کمک به کاهش خطر ابتلا به امراض قلبی و عروقی است. مطالعات مختلف از جمله مقاله ای که توسط انتشارات سیج به چاپ رسیده است نشان می دهند که مصرف روزانه ۸ الی ۴۲ گرم از این دانه ها می تواند سطح کلسترول تام و LDL را تا ۱۰ درصد کاهش دهد و این موضوع نیز مستقیما بر وضعیت قلب تاثیرگذار خواهد بود.   

در مطالعه ای کوچک روی افراد مبتلا به کلسترول بالا مشاهده شد که پیروی از یک رژیم غذایی غنی شده با مغزهای ماکادمیا، این مارکر خونی را به سطح توصیه شده توسط انجمن قلب آمریکا باز می گرداند و تاثیر آن بسیار مشابه رژیم غذایی کم چرب و سالم برای بیماران قلبی است.

علاوه بر این مصرف ۴۲ الی ۸۴ گرم از این مغز به صورت روزانه تاثیر شگفت انگیزی بر کاهش مارکرهای التهابی مانند لوکوترین B4 دارد. همانطور که می دانید التهاب یک عامل خطر جدی برای امراض قلبی و عروقی است. در مجموع این گیاه استرالیایی می تواند با ارتقا سلامت قلب، از حملات قلبی ناگهانی و کشنده جلوگیری کند.

قاتل اضافه وزن و سندرم متابولیک

سندرم متابولیک مجموعه ای از ریسک فاکتورها مانند قند خون و کلسترول بالا است که می تواند خطر سکته مغزی، بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ را افزایش دهد. تحقیقات نشان می دهند که ماکادمیا در کاهش وزن، محافظت از بدن مقابل سندرم متابولیک و همچنین دیابت نوع ۲ تاثیرگذار است. حتی رژیم های غذایی غنی از مغزهای درختی به ویژه ماکادمیا سبب کاهش سطح قند خون ناشتا می شوند. برای مثال مصرف روزانه ۲۸ الی ۸۴ گرم از دانه مذکور می تواند سطح هموگلوبین A1c، نشانگر کنترلی قند خون در طولانی مدت را به طرز قابل توجهی بهبود ببخشد.

در پروژهشی که از طریق کتابخانه دیجیتال جی استور قابل دسترسی است، به یک بررسی جالب اشاره شده است: طی مطالعه ای ۳ هفته ای، ۷۱ زن جوان ژاپنی روزانه ۱۰ گرم ماکادمیا همراه با نام، نارگیل و یا کره می خوردند. کسانی که در گروه مصرف ماکادمیا بودند در پایان پروژه موفق به کاهش وزن ۰.۴ کیلوگرمی شدند. این در حالی است که شرکت کنندگان گروه های دیگر وزن اولیه خود را حفظ کردند.

از دانه و روغن ماکادمیا؛ گیاهی معجزه آمیز!

وعده موهایی زیبا

با وجود آن که مطالعات زیادی در این خصوص صورت نگرفته است و روغن ماکادمیا نیز محصولی گرانقیمت است، اما به نظر می رسد که یکی از درمان های کارآمد برای انواع موهای طبیعی و به ویژه فر باشد. این گیاه سرشار از اسیدهای چربی است که به موها متصل شده و باعث تقویت آنها می شوند. از این رو روغن ماکادمیا بدون ایجاد احساس سنگینی روی سر، مو را آبرسانی می کند و از وضعیت شکنندگی قبلی نجات می دهد.

همچنین می توان از ترکیب روغن ماکادمیا با آووکادوی تازه برای تقویت بیشتر موها استفاده کرد. تنها کافیست اجازه دهیم تا مخلوط به دست آمده به مدت ۱۵ دقیقه روی سر بماند و سپس به خوبی شسته شود. این رویکرد ضمن بازیابی پروتئین های ضروری، موها را آبرسانی می کند. 

——————————————————————

بیشتر بخوانید: 

*فرمول سلامت با ۱۵ بادام!

*از فواید مصرف روزانه پسته

*گردو علیه هوس‌های غذایی

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر،تکرار نظر دیگران،توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی ، افترا و توهین به مسٔولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرتان را بیان کنید

آرشیو

Scroll to Top